Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 4637 ggr
Mapel
4/26/13, 5:21 PM

Krav, vilt BARF

Hej! Jag och min sambo funderar på vad vi ska ge vår hund för mat när vi får hem henne (vi kommer inte ha valp förrän hösten 2014) men vi vill vara förberedda och tycker att det är väldigt viktigt att hunden får bra mat. Men samtidigt så vill vi absolut inte stödja den djurindustrin som finns vilket lämnar oss med väldigt få alternativ verkar det som. Är det någon här som vet ifall det finns något BARF som inte kommer från köttindustin och som inte kräver att man måste ha kontakt med en jägare för att gå bra kött? Vi har varit mycket inne på vilt nu ett tag, tex Standart Vilt som iof inte är BARF men då vi inte har lyckats hitta något passande BARF som lever upp till våra krav så har vi börjat titta på annat också. Finns det vilt BARF att köpa i butik? Finns det köttben att köpa från vilt? Många frågor och rörigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar :)

Annons:
VildaVittra
4/26/13, 5:26 PM
#1

Kan ni inte föda upp köttdjur själva? Som ex kaniner och vaktlar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
4/26/13, 5:31 PM
#2

Nej, det är definitivt inte ett alternativ, för det första bor vi i lägenhet och för det andra skulle jag aldrig kunna ha ihjäl ett djur bara sådär. Även om det gäller att föda vår hund. Då letar jag hellre efter bra alternativ där jag själv inte behöver döda djuret. Är dessutom vegetarian så det skulle bli opraktiskt att föda upp djur enbart för hunden.

VildaVittra
4/26/13, 5:41 PM
#3

#2 Okej. Men man måste inte slakta själv, finns dom som hjälper en med det mot betalning. 🙂 Och det måste ju inte vara stora djur, utan möss och råttor skulle nog hunden gilla också.

Alltså, viltkött finns i vanliga butiker, dock kan det vara från djur i hägn, men något du borde läsa på om är naturbeteskött. http://www.naturbete.se/ http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129747-naturbetesktt-intro

Renar har ju också haft ett drägligt liv, så det kan ju vara ett alternativ.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
4/26/13, 6:07 PM
#4

Ja naturbeteskött är definitivt ett alternativ, problemet blir ju fortfarande hur man ska få tag på det. De flesta uppfödare fanns i Västerbotten och vi bor i skara. Tittade även på återförsäljare och var väldigt få och ingen nära oss. Men det kan vara värt att titta vidare på ifall det skulle finnas något närmre.

VildaVittra
4/26/13, 6:11 PM
#5

#4 Du ber din lokala handlare att ta in det du vill ha. Ibland vill dom att man ska köpa hela partiet, i så fall får man ha en stor frys.

Jag bor utanför Uppsala och min lokala handlare har tagit in det jag vill ha.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
4/26/13, 6:15 PM
#6

Vad bra! Menar du typ Ica mm? Skara är ju en minimal stad, så om det är köttbutiker/ handlare så är jag ganska säker på att det inte finns någon.

Annons:
VildaVittra
4/26/13, 6:16 PM
#7

Ja, typ Ica.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mapel
4/26/13, 6:21 PM
#8

Då ska jag kolla upp det! Men tänkte på det här med färska köttben, kan man be Ica ta in sånt? Har faktiskt funderat på detta med köttben, vart får man tag i det och vad exakt är det? Är det ett stort ben med enbart lite eller inget kött kvar på eller är det mycket kött? Har nämligen aldrig sett det själv. Kan man köpa i vanlig djuraffärer? Är helt ny inom BARF, har ju ingen hund ännu, så håller på och utbildar mig men har förstått det som att råa köttben är en del av dieten för hundar som BARFas?

VildaVittra
4/26/13, 6:27 PM
#9

Alltså, du kan ge dom flesta benen, så länge det är rått. Kycklingben, vingar, märgben, revben, grisfötter, grisknorrar osv. Med eller utan kött är en smaksak.

Vissa djuraffärer har barf, men det är inte kött från de bästa förhållandena eller alltid från Sverige.

Citygross brukar ha grisfötter osv hemma, nu är det inte natutbeteskött, men allt deras kött är i alla fall svenskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NatasjaHemby
4/26/13, 6:42 PM
#10

Jag köper både KRAV-kött (nöt, fläsk), svenskt "naturbeteskött" (lamm, nöt) och vilt (vildsvin, hjort, älg m.m.) på Willys. Det finns i deras ordinarie sortiment och är alltså inget jag behöver be dem att ta hem.

BARF består ju av samma köttprodukter som en del människor äter, så det är bara att finkamma butikernas köttavdelningar.

SE*Simbelmynes

Mapel
4/26/13, 6:43 PM
#11

Jaa, så du vet ingenstans där man kan köpa köttben som "har mått lite bättre" om du förstår vad jag menar :P ? Är verkligen tråkigt om det inte finns något BARF företag som tänker på vart köttet kommer.. Om det är någon som vet nått företag så får ni gärna hojta till!!

Mapel
4/26/13, 6:49 PM
#12

#10 jasså! Finns dock nog inte på Willys här i skara då det är minimalt litet, möjligtvis om jag åker till Skövde. Citygross kollade jag idag och där finns inget som var värt att köpa, typ fryst renskav var det ända vettiga och det är inte ens krav :( ska kolla på Coop här i skara också. Köper du vilt fryst då? Krav kött är jag inte så glad för, det är, enligt min erfarenhet näst intill lika dåligt som icke krav, de får ekologusk mat och några veckor extra ute typ.

NatasjaHemby
4/26/13, 9:29 PM
#13

Nej, jag köper inget fryst, jag tycker det är för besvärligt att tina och frysa om. Allt är färskt.

Jag förstår hur du tänker, är själv vegan och tycker att kattmat är en jobbig fråga. Men jag köper enbart svenskt kött och försöker välja de lite bättre alternativen, allt är ju ändå bättre än att köpa färdigt foder och inte ha någon aning alls om var köttet kommer ifrån! Om du vill kan jag kolla närmre på förpackningen till det som heter något i stil med "Naturbeteskött från Gotland" (lamm och nöt i en rad olika former) nästa gång jag handlar och se om jag kan hitta mer information om det.

SE*Simbelmynes

Annons:
Mapel
4/26/13, 9:50 PM
#14

Har inte kollat runt så jätte mycket på det färska, ska göra det nästa gång! Ja, det är ju det. Absolut bättre än inget, vi tänker på samma sätt nu när det gäller våra råttor att så lämge det är svenskt och krav är det bättre än inget men när vi skaffar hund kommer det ju bli i så mycket större mängder och det vore skönt att ha ett alternativ som känns helt eller åtminstone mer rätt. Det får du jätte gärna göra!! Ska även ta mig en mer ordentlig titt på utbudet i butikerna här i skara och se vad sim finns att välja på här :)

VildaVittra
4/26/13, 10:13 PM
#15

Googlade lite för att se vad som fanns runt Skara.

http://lamm-ull.com/http://lamm-ull.com/

http://www.bitternalamm.se/hemsida.asp?meny=Om

Då kan du ju själv se hur djuren har det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
4/26/13, 10:18 PM
#16

Försök hitta en djuraffär som är återförsäljare av Zooprodukter i Simrishamn ABs produkter. De har vilt och KRAV-kyckling. I viltform har de dels malet viltkött (hjort, vildsvin och älg). I övrigt har de älgnackar, vildsvinsfötter och annat smått och gott. Hittar du någon affär som tar hem kött från Gröna gårdar kan du be dem beställa hem deras "hundkött", ekologiskt nötkött från naturbetesdjur. Mycket fint kött till bra pris.

Sedan brukar väl svenska lamm i regel hållas bra så även om det inte är ekologiskt brukar jag föredra det framför en hel del annat kött.

Mapel
4/26/13, 10:36 PM
#17

#15 jo, jag har också hittat en del, fast en bit utanför och runt Gbg. Blir ju lite trist med enbart lamm men bättre än inget. :) #16 det ska jag kolla upp! Låter ju väldigt bra! Både gröna gårdar och Simrishamns ab! Tack för tipset! :)

VildaVittra
4/26/13, 10:46 PM
#18

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: