Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2491 ggr
Guggeflickan
2013-04-20 06:17

Lite funderingar angående barf *nybörjare*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag har en blandrastik på 1½ år, just nu 24 kg lätt (schäfer 75%/gråhund 25%) som jag har gett färskfoder i olika omgångar. Att det har skett i omgångar beror på att damen varit matvägrare sen liten och jag har varit tvungen att variera hennes mat för att få i henne nåt(tänkte dock aldrig tanken att jag kunde variera mig med olika färskfoder förrän nyligen….😊)
Nu har jag iaf bestämt mig för att hennes kost enbart ska vara rå mat, dvs barf i fortsättningen!

Har varit/är lite av en benskeptiker! Har fortfarande inte tordas ge henne råa kycklingben, men andra färska ben har hon fått(nöt- och älgben, samt någon enstaka rå grisknorr!) 🙂

Då min tik lätt lessnar på maten om hon får samma varje dag så undrar jag om det är "okej" att variera hennes mål mellan olika färskfodermärken? 
Dvs hon får Sunds lamm en dag, VoH kyckling en dag, KLASS köttkross  en dag osv… Finns ju en uppsjö av olika mat 🙂

Magkänslan säger att det är ok, för i vilt tillstånd lär de ju knappast ha ätit samma varje dag hela livet! 🤔

Undrar också om hon ska ha något tillskott av någon olja? 
Och hur ofta bör man ge ben för att kosten ska bli tillräcklig för en växande unghund? Kan man mala ner typ kycklingskrov och ge?
Grönsaker? Hur ofta och hur mycket?

Många frågor blev det, ser gärna att ni påpekar något om jag glömt något 🙂
Bifogar en lite halvtaskig bild på min älskade tös och hennes bästa vän ❤️

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

 

Annons:
NatasjaHemby
2013-04-20 08:57
#1

Variation är A och O om man inte vill råka ut för foderallergi eller brister, så jag tycker att du tänker helt rätt! Och ja, du kan mala ner kycklingskrov själv om du inte vill ge hela kycklingben. Resten av frågorna lämnar jag till någon annan, för jag har bara katter själv och känner mig inte helt säker på hundutfodring 😉

SE*Simbelmynes

Guggeflickan
2013-04-22 23:10
#2

Tack för svar :-) Ingen fler som har något att tillägga? Måste jag tex ge grönsaker? Isf i vilken mängd och hur ofta?

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

 

Cissi-93
2013-04-23 21:50
#3

Om din hund är kräsen av sig tycker jag du ska prova att ge laxolja! Nyttigt och enligt många hundar supergott! Min lilla hund äter jättedåligt om jag glömmer att ha i lite av oljan.. Om du ger färskfoder som är helfoder så borde du inte behöva ge grönsaker. Jag gör egen mat till dem men jag tillsätter inga grönsaker alls då dem ratar det + att jag tycker det är onödigt :)

Guggeflickan
2013-04-23 22:37
#4

Laxolja har jag inte provat! =)
Dock tror jag att det är som med allt annat, det är jättegott ett tag(1 mån kanske) och sen blir hon less! Men helt klart värt att provas! =D

Jag ger just nu väldigt blandat, olika fabrikat och så.
Tänker prova med att göra grönsakspuré och blanda ner i maten någon gång ibland. Äter hon det inte så skippar jag det  tror jag!

Kan tillägga att min hund ratar KLASS foder original. Den går inte ner trots hungrig hund =P

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

 

Cissi-93
2013-04-24 22:32
#5

Tycker absolut du ska pröva! Laxolja har verkligen gjort underverk här hemma! Bella äter helst inte alls utan det! Hon har haft problem med kräsenhet sedan valp, som du säger så tröttnade hon snabbt på olika sorters foder och hon var verkligen mager. Fast har nu senare förstått att det berott på att hon mått illa, troligtvis har hon magkatarr.. Men hon mår nu bättre än någonsin, hon får mat 3ggr om dagen och det har hjälpt henne jättemycket! Tycker att du ska försöka ta reda på varför hon inte vill äta. Så fort jag förstod varför min inte åt så vart det mycket enklare att hjälpa henne. :)

Guggeflickan
2013-04-25 08:01
#6

Min Toya har ätit finfint nu sen jag började att gå över till barf! 😃

Allt jag har bjudit henne på(förutom KLASS sörja) har gått ner utan att hon ens har blinkat!

Hon går tillochmed och puttar i matkoppen när hon tycker det är dags för frukost/middag, DET har hon aldrig gjort förut! 😛

Magen hennes har det faktiskt varit lite upp och ner med tidigare då hon ät torrfoder, vissa dagar så ville hon inte gärna bajsa på grund av hård i magen, eller så var hon lös i magen! Sällan hennes bajs var "fint".  Kan ju mest troligt vara som du säger, att hon har haft lite problem med magen. 😮
Har iaf inte märkts av nu när hon äter råkost, bajset är så fint så! 😉

Men jag tror som sagt på en varierad kost, så laxolja ska inköpas och testas. Om inte annat är det ju kanon med omega 3 och 6!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: