Annons:
Etikett02-hund
Läst 9186 ggr
Catnap
8/3/10, 3:05 PM

Hjälp mig i färskfoder djungeln (hund)

Vi flyttar till ett stort hus nu och äntligen finns det möjlighet att sluta med torrfoder till hundarna. Vi har haft en hund med känslig mage och letat i torrfoder djungeln efter ett som han tål och hittat två. Men unghunden verkar inte helt bra på torrfoder nu istället.

Torrfoder har egentligen bara varit en tillfällig lösning då jag alltid velat ge ett färskoder och lära mig mer om BARF. Just nu vill jag inte sätta ihop hundarnas kost själv då jag har för lite kunskaper men välja ett fryst färskfoder till och börja med. Ska försöka lära mig mer om utfodring och näringsinnehåll och vad BARF innebär.

Alternativen av foder som finns att få tag i där jag bör är följande foder:

  • KLASS
  • Priima
  • MUSCH
  • Canifor

Men jag är väldigt dålig på att själv läsa innehållsförteckningar. Alla hundar är olika och alla ägare tycker olika om foder det är jag medveten om, men om någon kunde ge sin åsikt och lite input om dem skulle jag bli väldigt tacksam. Kvalitet är viktigare än pris såklart Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Annons:
[Neko]
8/3/10, 4:35 PM
#1

Jag blev förtjust i Canifor, då jag gillar foder utan spannmål. Jag skulle ge mina hundar det fodret av de som du nämnde.

Bogart
8/3/10, 5:34 PM
#2

Jag skulle också ge Canifor. Innehåller inga vegetablier, och dessutom verkar det vara ett bra pris på fodret.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
8/3/10, 6:38 PM
#3

Säger samma som #1 & 2 jag själv har helt uteslutit alla spannmål ur kosten för båda mina hundar då dels den ena är allergisk mot alla spannmål (ej bara gluten) och dels för att det inte är naturligt för hundar att äta spannmål (vem har väl sett en varg stå på risfälten och äta ris?).

Dock skulle jag vid canifor valt att själv tillsätta lite grönsaker i maten då jag är av den tron att hundar behöver det för att få i sig alla nödvändiga vitaminer.

(Finns 2 olika läror angäende hundar och grönsaker, en del säger att det behövs medan de andra säger att det inte alls är nödvändigt)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chanku
8/3/10, 6:59 PM
#4

Jag tycker också att Canifor verkar intressant. Vars hittar ni prisuppgifter?

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Catnap
8/3/10, 7:11 PM
#5

Chanku:

http://www.canifor.se/ under återfösäljare, sedan väljer du återförsäljare för att se priser.

Tyvärr har du närmsta återförsäljare i Umeå, men det verkar ju som om de ska få fler återfösäljare nu under augusti

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
8/3/10, 7:13 PM
#6

#4 kika på deras hemsida och klicka på önskad återförsäljare så står priset där Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Chanku
8/3/10, 7:28 PM
#7

Aha, ja det var ju väldigt bra priser med tanke på att det inte är någon spannmål som utfyllnad :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Neko]
8/4/10, 12:21 AM
#8

Hoppas Canifor kommer till någon butik lite närmare mig, märsta är lite långt att åka kommunalt. Priset är annars väldigt bra, med tanke på att jag just nu betalar 17kr för 0,5kg för vom og hundemat.. och 200kg har jag inte plats för Tungan ute

Catnap
8/7/10, 4:25 PM
#9

Det blev Canifor tillslut. Har gett det i tre dagar nu. Min äldsta hund som är en riktig matvägrare och tuggar varje tugga noga och ofta lämnar mat står numera "först i kö" och lämnar inget alls. Äter till och med snabbare än unghunden som aldrig tuggar mat och är känd för att vara glupsk.

Ska blir spännande att se hur de mår längre fram av det nya fodret. Jag gillar att det luktar bättre än Klass. Det luktar lite ensilage/ladugård bara.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
8/7/10, 4:36 PM
#10

#9 Låter bra att även din kräsna hund tycker om detta Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Catnap
8/7/10, 4:48 PM
#11

#10 Ja, det är jättekul att se att han blir så till sig över att få mat Glad

Känns helt rätt med ett färskfoder, ju mer man tänker på det dessuto märkligare är det att jag köpt olika torrfoder för så pass dyra priser när de innehåller så mycket onödigt. Visst det är smidigt och alla har inte plats för färskfoder, men jag är glad att vi har flyttat så att vi kan ge hundarna lite bätter mat.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Catnap
8/10/10, 7:44 PM
#12

En vecka på fodret och hundarna älskar maten och är bra i magen. Dock får de ju fortfarande lite av det gamla fodret som vi håller på att fasa ut.

Hur är det med tillsatser? Bor man tillsätta något när man ger färskfoder? Det ska ju vara ett helfoder så det borde inte behövas men har hört om de som ger benmjöl.

Det enda jag tillsätter är laxolja för pälsen och trampdynorna.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
8/10/10, 7:48 PM
#13

Om jag hade gett mina hundar Canifor så hade jag valt att tillsätta lite vegetabilier (tex grönsaker och ev frukt/bär) eftersom jag tror på att hundar behöver det.

Låter man hunden gnaga ofta på råa märgben så tror jag inte man behöver tillsätta något benmjöl.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Catnap
8/10/10, 8:03 PM
#14

Mina hundar brukar aldrig få gnaga på råa märgben hitills iaf. Antar att det finsn att köpa i vanliga matbutiker? Är själv vegetarian så jag har ingen koll på köttutbudet.

Vilken typ av grönsaker, tex morötter och broccoli? Råa går väl bara igenom kroppen så det är väl i så fall lätt tillagade?

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
8/10/10, 8:11 PM
#15

#14 Råa märgben brukar jag köpa i frysdisken på Willys.

Ja de kan ha svårt att ta upp näringen från råa eller hela grönsaker så antingen koka (helst ångkoka) eller mixa grönsakerna så det blir som en puré. De kan äta det mesta i grönsaks- frukt- och bärväg, morot, kålrot, vitkål, gurka, banan, äpplen, jordgubbar, blåbär, vinbär, osv.

På Hundar iFokus finns en artikel med saker som är farligt för hunden att äta, där finns även några vegetabilier med som kan vara farligt i stora mängder eller om de är råa.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Catnap
8/10/10, 8:16 PM
#16

#15 Tack, ska kolla efter märgben och listan på farliga grönsaker Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

AnneN
8/10/10, 8:36 PM
#17

Man kan även ge råa kycklingvingar om man har en hund som tuggar maten ordentligt, är hunden sådan som slukar allt utan att tugga ordentligt kan det däremot vara farligt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Catnap
8/10/10, 8:54 PM
#18

#17 ja, mina tuggar inte maten bra så det skulle jag nog aldrig våga mig på. De sätter ofta i halsen när de äter.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Bogart
8/10/10, 8:59 PM
#19

Tänk på de eventuella riskerna med att ge märgben. Läs min tidigare tråd: Märgben - bra eller inte?

Vegetablier behövs inte, Canifor är ett helfoder. Benmjöl behövs inte heller. Det enda som kan tänkas behövas är omega-3-tillskott, men Canifor innehåller ju lax så det är inte ens säkert att det behövs. Kan vara en bra idé att kontakta dem och fråga.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

AnneN
8/10/10, 9:19 PM
#20

#19 det där med om hundar behöver vegetabilier eller inte råder det delade meningar om, så det får man själv avgöra vad man tror är bäst för ens egna hundar. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Catnap
8/14/10, 4:16 PM
#21

Hitills har det varit Canifor, laxolja dagligen och ägg någon gång i veckan som serveras. Jag har inte tillsatt något grönt och tror inte att jag kommer att göra det på daglig basis men de kan får smaka då och då. När vi är ute i skogen äter båda hundarna blåbär av egen vilja och de brukar vilja smaka lite grönt av oss när vi äter så de verkar uppskatta smaken.

Jag är så nöjd med fodret, de är mycket bättre i magen än vad de brukar vara och de bajsar betydligt mindre ofta och mindre mängd. Det är som att de tar upp betydligt mer av fodret än vad de brukar. Jag hoppas att det kommer att börja märkas på pälsen snart att de mår bättre för som de är nu småfäller de hela tiden och pälsen är glanslös.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Catnap
9/6/10, 3:59 PM
#22

Jag ger ju numera canifor som hundarna älskar och verkar må bra av. Finns det något bra torrfoder eller mjukfoder som man kan ge istället ibland? Tänker om man tex är på resa och inte kan ta med färskfodret. Eftersom det bara kommer att användas som nödlösning så är det inte lika viktigt att fodrets sammansättning är superbra, däremot så tror jag nog att deras magar skulle börja krångla om de fick en massa kolhydrater som de har vant sig av med, så gärna hög kötthalt.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Chanku
9/6/10, 4:55 PM
#23

#22 Standardt kanske? Orijen finns ju också.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Foderboxen
4/24/13, 4:36 PM
#24

Musch är ett färskfoder som baserar sig på färska kött- och benråvaror dvs inga syntetiska konserveringsämnen, inget spannmål eller mjöl, och inga färg- eller tillsatsämnen.

Vill också tipsa om att Foderboxen nu säljer Musch med hemleverans inom Mälardalen och delar av Stockholm.

Upp till toppen
Annons: