Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2078 ggr
Persifone
2013-04-01, 00:01

Ny, recept råd

Hej!

Jag hittade precis hit och behöver lite råd.

Har en hund hemma, mellanstor på 14 kilo som är 9 år, hon är nu nyopererad och behöver extra näringsrik mat. Är det någon som har ett bra recept?

Behöver också tips på vilka vitamin-/kalk tillskott jag behöver köpa.

Innan operationen ville hon inte längre äta sin vanliga mat (torrfoder) så kokade då bara ihop ris och kött så att hon skulle få i sig något. Men har nu kommit på att jag vill göra maten från grunden, vilket jag tror är bättre för min hund.

Så, vad tror ni? Några idéer? :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Cissi-93
2013-04-03, 19:48

Jag gör röror till mina hundar. Jag maler ner olika typer av kött ex nöt, fläsk, kyckling, lite lax, och vilt, har även i hjärta och ibland njure. Och sedan även ca 3-4% lever. Sen får dem Standardt benmjöl 1tsk/200g kött, dem får blodmjöl och då endast 1,5krm om dagen vilket inte är full giva och sen får de även kosttillskottet Standardt Immun, inte heller full giva där eftersom köttblandningen innehåller redan mycket av det dem behöver och vill inte överdosera A-vitamin så de får precis som blodmjölet 1,5krm om dagen.

Blodmjölet är inte jättenödvändigt att ge men eftersom kött i affären oftast är avblodat så vill jag se till att de får i sig järn! :)

Jag föredrar att ge benmjöl istället för kalk då ben innehåller en massa andra nyttiga mineraler.

Persifone
2013-04-03, 23:56

Tack så mycket!

Har dina hundar alltid fått sådan mat? Har hört mycket om att pälskvalitén förbättras på eget foder, något du känner igen? :)

Cissi-93
2013-04-04, 12:01

Valpen har nästan ätit det hela sitt liv men min 2 årig har ätit det till och från sen vi fick henne. Har faktiskt inte märkt så stor skillnad då jag inte har tänkt så mycket på det, men hon är iof alltid haft bra pälskvalitet. Men jag har märkt stor skillnad på hur hon mår. Hon äter mycket bättre, hennes andedräkt är 1000 ggr bättre och hon har världens energi!! Det är som att valpen i henne är tillbaka ;) Det känns som om hon är lyckligare helt enkelt :D

Persifone
2013-04-04, 16:38

#3 Det låter uförsig viktigare än hur pälsen är. Bättre andedräkt är ju inte så dumt det heller ;)

Då får jag faktiskt ta o testa det här :)

Är det en affär eller hemsida du köper vitaminerna och sånt?

Cissi-93
2013-04-04, 17:58

Haha jaa, så skönt att man inte typ dör när dem kommer nära en.. Kan säga att hela min valp lukta jättekonstigt när jag fick henne. Hennes mun luktade såå himla äckligt!! Hela hon luktade illa även fast hon inte var smutsig, haha! Tog bara nån vecka innan man kände skillnad! Min äldsta hund har aldrig luktat särskilt illa i munnen men en klar förbättring blev det med barf kan jag säga! ;)

Jaa! Tycker absolut du ska testa :) 

Jag köper från animail.se :)

Lycka till! :D

Persifone
2013-04-07, 22:38

Tack för alla tips! 

Då ska jag ta o beställa :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: