Annons:
Etikett03-katt
Läst 2143 ggr
Niiinah92
2/6/13, 6:22 PM

Lite frågor ang. barf till katt

Det går inte riktigt som planerat när det kommer till att få över mina katter på barf. Honkatten vägrar helt enkelt och jag kan inte gärna vänta ut henne för då äter hankatten upp det istället. Tips?

Hur mycket äggskal ska man ge om man inte ger ben alternativt var i affären hittar man benmjöl? Samt om man har en lite överviktig katt ska man då ge efter hur mycket man vill att katten ska väga? Skulle tippa på att min honkatt väger ca 5-7 hg mer än hon borde. Tänker använda mig av lathunden jag hittade här på barf.ifokus.

Annons:
Elcyion
2/6/13, 11:47 PM
#1

Min honkatt vägrade också. Där gjorde jag som så att jag började ge mat 2 gånger/dag (då gick de på torrfoder). Sedan började jag byta ut ena måltiden mot blötmat, och åt hon inte den, fick hon inget annat heller. Den åkte in i kylskåpet och när hon sprang runt och skrek efter mat serverade jag det igen. På andra målet fick hon varje dag hälften av dagsransonen av torrfoder. Efter ett tag började blötmaten bli ok, men torrfodret var ändå bäst. När hon verkade börja gilla blötmaten ställde jag en dag fram två skålar. En med torrfoder och den andra med blötmat. Hon valde blötmaten. Efter det försvann torrfodret helt.

Sedan gjorde jag samma sa med barfen.

För att banta en katt, ger du runt 2% av målvikten.

Benmjöl hittar du på zooaffärer som är återförsäljare av Standart samt på häromi.

Medarbetare på jack russel terrier

Niiinah92
2/7/13, 2:18 PM
#2

#1 okej hur länge hade du det framme innan du tog undan det? Har en hankatt som lär ta hennes portion med om det står framme efter att han ätit sitt. De äter blötmat som det är nu.

Elcyion
2/7/13, 6:50 PM
#3

Den fick stå framme ca. 30-45 min under vintertid. Kortare under sommaren. Honkatten åt i köket och hankatten i vardagsrummet. Då är problemet med olika snabbt ätande löst också.

Medarbetare på jack russel terrier

Niiinah92
2/7/13, 6:58 PM
#4

#3 hm okej, jag har inget att stänga mellan rummen så får hitta på nått annat då.

Elcyion
2/7/13, 7:18 PM
#5

Sätta den långsamma på toa?

Medarbetare på jack russel terrier

Niiinah92
2/7/13, 7:36 PM
#6

#5 Kan ju testa ett tag och se om det kan fungerar, har toan i en gemensam hall så det fungerar inte långsiktigt men det är klart det kan kanske hjälpa till i början, ska testa!

Annons:
Elcyion
2/7/13, 7:49 PM
#7
Niiinah92
2/16/13, 9:26 PM
#8

Det börjar likna nåt nu, hon är så duktig! 😃

Elcyion
2/16/13, 9:37 PM
#9

Grattis! 😃

Medarbetare på jack russel terrier

Änglakatten
3/27/13, 1:11 PM
#10

Tänkte bara tillägga att man inte ska vara rädd att ha våtfoder framme länge, det är inte samma sak som för oss. Man säger att det kan vara framme utan problem i 12 timmar. Detta pga att maten passerar kattens system mycket snabbare än hos oss och de är helt enkelt bygda för att kunna äta äldre mat.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Upp till toppen
Annons: