Annons:
Etikett02-hund
Läst 3877 ggr
Cissi-93
3/6/13, 12:58 PM

Benmjöl och blodmjöl - hjälp!

Då mina hundar blir sämre och sämre på att äta ben, dem har nog tröttnat, så ska jag börja ge benmjöl istället. Har beställt hem det och passade även på att köpa blodmjöl för att försöka få dem att äta bättre och för att det är nyttigt. Men läste att blodmjöl hämmar upptaget av kalk? Stämmer detta? Isåfall hur kommer det sig? Låter jättekonstigt tycker jag.. Och det betyder isåfall att jag inte kan ge blodmjöl alls då jag måste ge benmjölet!

Annons:
NatasjaHemby
3/6/13, 6:30 PM
#1

Det är inte så att det ska vara tvärtom? Hos oss människor hämmar kalcium upptaget av järn och jag antar att det bl.a. är järn man vill åt när man ger blodmjöl. Men carnivorer äter ju oftast/alltid blod ihop med ben, så jag tror knappast att benmjöl skulle hämma järnupptaget mer än att de ändå får i sig den mängd järn de behöver, förutsatt att man doserar rätt.

Intressant att se om någon har ett mer konkret svar på den här frågan.

SE*Simbelmynes

Cissi-93
3/6/13, 7:06 PM
#2

Ingen aning, men på animails hemsida så står det "Järn upptas oberoende av annan kost men tänk på att det hämmar kalkupptaget om de intas tillsammans." på blodmjölets beskrivning.. Tycker det låter jättekonstigt! Och tänker lite som du att de äter ju det tillsammans!

Silvestris
3/6/13, 9:13 PM
#3

Det är omvänt förhållande. Kalk hämmar upptaget av järn.

Försök att ge blodmjöl och benmjöl i olika måltider. Om hundarna äter 2 ggr/dag kan du ge dagsbehovet benmjöl på morgonen och blodmjöl på kvällen.

Dock ska sägas att blodmjöl innehåller mycket hög halt järn så jag tror inte att det är ett praktiskt problem att ge blodmjöl tillsammans med benmjöl. Det går dessutom att ge lite extra blodmjöl för att kompensera för hämmat upptag.

Ebba200
3/7/13, 11:46 AM
#4

Jag instämmer med #3. Det är kalk som hämmar upptaget av järn. Det är därför man argumenterar så hårt för att man inte skall servera mjölk till barnen i skolan när de äter blodpuddig, för då blir effekten + - 0. Man skall istället dricka typ apelsinjuice då C-vitamin hjälper till upptaget av järn. Vet också detta när jag själv hade järnbrist en period och läkarna bad mig att inte äta ost/mjölk/yoghurt osv.

Upp till toppen
Annons: