Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4001 ggr
Smullis
6/24/12, 11:58 PM

Vara med djur som ätit kyckling..

Hur gör man egentligen med djur som ätit rå kyckling? Rå kyckling är ju farligt för människor så vad händer om man pussar ett djur som nyss ätit rå kyckling? :P Har aldrig förstått detta riktigt. När kan man umgås med djuret som vanligt igen?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
UlrikaD
6/25/12, 12:02 AM
#1

Så länge du själv inte käkar upp djuret som ätit den råa kycklingen så går det nog bra.Flört

Mina illrar och katter äter rå kyckling dagligen och jag pussar på dem jämt. Men vi delar ju inte direkt middagen om man säger så.

Smullis
6/25/12, 12:03 AM
#2

#1 Jaha! Trodde det var mycket värre än så ^^ Men kan man pussa nos och mun då? ^^ Skäms

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

UlrikaD
6/25/12, 12:21 AM
#3

Tror det krävs mer än att nudda rå kyckling med läpparna för att få salmonella.

Däremot när jag hade hund och han käkade upp en daggmask så fick han ingen puss på nosen på en vecka tror jag:)

Smullis
6/25/12, 12:23 AM
#4

Okej vad bra!

Men lille vovven då ;) Hehe

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Silvestris
6/26/12, 11:18 AM
#5

Rå kyckling är nog det minsta problemet med katter. De använder tungan som toalettpapper alldeles oavsett vad de äter för mat! Här delas inga pussar på munnen ut till katterna någonsin, jag vet vart deras tungor varit.Flört

Smullis
6/26/12, 12:43 PM
#6

#6 Haha ja, Gud vet vad dom har stoppat i mun ;) De stoppar nog in rätt mycket snusk där ja ^^ Egentligen förstår jag faktiskt inte varför jag ger dom pussar… ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Lillulla
6/28/12, 1:55 PM
#7

Jag blev smittad med Toxoplasma av hundarnas kött och hur det gick till är obegripligt! Jag måste ha slarvat med disken av nån kniv eller skärbräda, eller inte tvättat mig tillräckligt noga om händerna efter att ha hanterat hundarnas mat. Mycket värre än salmonella, ena ögat delvis förstört och det går inte att reparera! Jag tar därför aldrig mer i kött som inte varit fryst, och vill råda alla barfare att vara _extremt_ noga med hygienen. Själv var jag bara noga, och det räckte inte!

Smullis
6/28/12, 7:45 PM
#8

#7 OJ! Var det helt vanligt kött?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Lillulla
6/28/12, 8:39 PM
#9

#8 Ja helt vanligt kött från Hemköp! Toxoplasma kan finnas i alla köttdjur som varit i närheten av ett kattdjur, och det kan även följa med in i köket med grönsakerna, ifall en katt har tillgång till grönsakslandet. Man kan bli smittad när man gör rent i kattlådan också, ifall man har en katt som vistas utomhus. Innekatter är inte smittade. Min ögonläkare sa att allt lammkött från Latinamerika är smittat, så det ska man genomsteka, eller frysa före tillagning.

Smullis
6/28/12, 8:42 PM
#10

#9 Läskigt Foten i munnen Ja, då måste man vara extremt noga med hygienen :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Skutta]
6/28/12, 9:51 PM
VeronicaKahlbäck
6/29/12, 6:46 PM
#12

Salmonella är relativt lättsmittat även det, däremot är det inte lika vanligt förekommande i kött som de flesta tror.
Exempelvis om du använder en skärbräda med salmonellasmittat kött och handdiskar den för att sedan skära något du äter rått så finns det möjlighet att bli smittad.
Svaret på din fråga är Ja, du kan rent teoretiskt få salmonella genom att pussa ditt djur om det ätit rått kött med salmonellasmitta i.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Smullis
6/29/12, 10:01 PM
#13

#12 Okej, då måste jag vara försiktig alltså!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
vinteralvan
6/30/12, 6:20 PM
#14

DEt är väldigt ovanligt att kyckling i Sverige har salmonella. Jag pussar min katt utan att tveka.

BARFmycat
7/10/12, 6:47 PM
#15

Ja vi pratar om djur som slickar sig i röven flera gånger om dagen, oavsett om de äter torr- eller blötfoder, jag tror inte att salmonella är ditt största bekymmer..Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Smullis
7/10/12, 7:35 PM
#16

#14 Okej bra! #15 Aa :O Bra! Men vilket är det största bekymret? :0 =)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

BARFmycat
7/10/12, 8:06 PM
#17

#16

Ingen aning, då ämnet glider in lite mer på vad vi människor tål och vad som är hälsosamt/ohälsosamt/farligt/ofarligt för oss, och det är inte mitt område riktigt. Personligen är jag inte ett dugg rädd för bakterier och bryr mig inte det minsta. Är även utrustad med ett väl fungerande immunförsvar som klarat det mesta från egyptiskt kranvatten till rå kycklingSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Smullis
7/10/12, 9:35 PM
#18

#17 Okej, inte heller min starka sida ;) Vilket fint immunförsvar du har :D Tror jag har rätt bra också, har dock inte testat egyptiskt kranvatten eller rå kyckling :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Grodan
3/4/13, 9:24 PM
#19

Jag har matat mina djur med rå kyckling i många år och aldrig haft några problem.

Jag rekommenderar även andra att mata med rå kyckling men de skriker salmonella och är allmänt jobbiga. Det skulle vara skönt med en uttömmande artikel i ämnet som man kan hänvisa till.

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smullis
3/5/13, 1:00 AM
#20

#19 Se där^^ Gav vovven lite rå kyckling för ett tag sedan, det gillade han (såklart :P). Tror nästan jag vågar börja ge dom lite rått nu, kanske till och med regelbundet. Verkar ju faktiskt gå bra för dom flesta =)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
Upp till toppen
Annons: