Annons:
Etikett02-hund
Läst 2027 ggr
elut
3/2/13, 7:09 PM

Behöver lite tips och råd :)

Hej 
Jag har precis börjat barfa min tibetenska terrier valp lite smått, Han är 11 veckor och tuggar nu på en kyckling vinge vilket han älskar, 
Och gud vilken tid de tar, super bra.. bra berikning för hans stora tuggbehov.
Men hur mycket kan jag ge av varje sak typ, kyckling vingen är lagom för en portion för honom, men när jag köper hjärta och lever. hur mycket ska han ha av de?
Och jag ger rå äggula, hur ofta kan han få de?
Tacksam för svar :D

Annons:
Ebba200
3/3/13, 3:43 PM
#1

Hej :)

Angående mägnden mat brukar man räkna med 2% av hundens kroppsvikt till en vuxen hund. Dock ger man alltid mer till en valp, och kanske kan någon komplettera mitt svar här för jag har själv aldrig barfat en valp så där brister mina kunskaper lite. Någonstans läste jag 10% till en 8 veckors valp och sedan runt 7% till vuxen ålder eller tills man märker att valpen lägger på för mycket i vikt. Men detta är som sagt någonting som jag är osäker på!

Jag brukar ge mina en rå äggula i veckan, det tycker jag är lagom ofta. De brukar få den ihop med sitt fiskmål då jag märkt att de inte blir lika mätta på fisken som när de får nöt/kyckling/lamm eller liknande. (ägget blir alltså ett mättnadskomplement till fisken). Men det gör man som man känner. Mina har inte särskillt lätt för att gå upp i vikt så jag brukar inte räkna bort äggulans vikt utan ger den bara utöver den vanliga maten.

Hjärta kan du ge som komplement till muskelköttet ibland. Jag ger mina hundar en färdig köttkross de gånger jag ger nöt och då är hjärta med i den, så mer hjärta än så får inte mina.

Vad gäller inälver (lever, njure etc.) så tror jag riktlinjerna ligger på var tionde dag. Jag brukar räkna med att ge 10% inälvor av den totala köttmägnden. Det är alltså en dagsranson kött på 10 dagar. Dock fördelar jag oftast detta så att jag ger 1/2 dagsranson var femte dag då jag inte vill att de skall äta enbart inälvor en dag, men det är bara en iställning jag har och vet inte om det finns några faktiska belägg för att det skulle vara bättre.

elut
3/3/13, 3:55 PM
#2

#1 Tack så jättemycket för ditt kvar!
Hur ser fisken ut du ger?, en hel fisk eller nån filé?
Hur räknar man ut de med kroppsvikten?, han väger nu 4 kg.

Ebba200
3/3/13, 5:40 PM
#3

De du gör är att du tar hundens vikt i gram (det går 1000g på ett kilo) och multiplicerar med antalet procent som hunden ska äta.

Så om din hund väger 4kg (4000g) och skall äta 10% (0,1) så blir det
4000 x 0,1 = 400g mat

Om din hund skall ha 7% (0,07) är det alltså
4000 x 0,07 = 280g mat

Om din hund skall ha 2% (0,02) är det alltså
4000 x 0,02 = 80g mat

Men så får du ju kolla hur mycket valpen väger regelbundet också. När den väger 6kg får du ju lägga in 6000 istället för 4000 osv.

Jag ger fisk i filéer. Detta av den enkla anledningen att jag själv äter kopiösa mägnder fisk och alltid har filéer hemma i frysen :P
Sedan har jag en pojke som är superglupsk och är rädd att han inte skulle reda ut att få en fisk hel ändå. Men om jag skulle köpa fisk enbart för dem så skulle jag nog köpa en mindre fisk och ge hel som den är.

elut
3/3/13, 5:59 PM
#4

#3 Tack så hemskt mycket!! de va till stor hjälp 😃

Ebba200
3/3/13, 8:40 PM
#5

Ingen orsak ^^ Tänk också på att det (enligt mig i alla fall, det är ju ganska omdiskuterat) är lika viktigt med varierat med grönsaker som med kött och att andelen där imellan stämmer :)

Säg bara till om det är någonting mer du undrar över.

elut
3/3/13, 9:22 PM
#6

#5 , bara för de så blev de mer frågor ;)
Va ger du för olika grönsaker? och hur ofta?
(Jag kommer inte slute helt med torrfodret när jag inte är nått proffs på att barfa)   :)

Annons:
Ebba200
3/3/13, 10:21 PM
#7

Haha :P klart de gjorde

Alla gör olika när det kommer till grönsaker, hur mycket man skall ge osv. Det finns säkert en massa människor som inte ger några grönsaker alls men jag tycker att man skall ge så att det motsvarar maginnehållet på bytesdjuret (gräset i kaninens mage).

Eftersom jag har två hundar som väger 20kilo var så är det inget problem för mig att göra grönsaker åt dem varje dag. Har man en mindre hund kanske det blir bökigt att ge 1/4dels morot osv. Det man kan göra är ju att ordna en blandad grönsakspure och frysa in som iskuber (och sedan ge en iskub per måltid om det är lagom mycket). Jag brukar alltid ge alla grönsaker råa men att jag har rivit ner dem och gjort till en pure med stavmixern. Detta för att hundar har svårt att bryta ner vegetabilier (i de vilda har ju kaninen redan tuggat gräset och kaninens mage har redan börjat processa maten). Många förespråkar att man skall ångkoka grönsakerna först för att underlätta näringsupptaget ytterligare,men jag brukar purea dom råa.

Jag ger 25% av varje måltid som grönsaker och oftast blir det morötter, zuccini, palsternacka eller olika typer av grönsallad eller spenat för att det är lättast att få tag (inte tomater, de är giftiga förutsatt att de inte är övermogna, och jag vågar inte chansa). Ibland ger jag en frukt istället för en grönsak. Det kan vara äpplen, päron eller en övermogen banan till exempel, mer sällan ger jag även bär istället. Man kan säga att variation är nyckeln ^^

Utöver detta ger jag även omega 3 fiskolja.

Jag brukar gå efter följande mall (på ett ungefär):
75% animalier, dessa i sin tur består av
    60% muskelkött (lamm, nöt, kanin, vilt, kyckling, kalkon och fisk)
    10% ben (de gånger jag inte ger ben ersätter jag detta med
                    muskelkött och kompenserar genom att ge benmjöl)
    7,5% inälvor (det är alltså 10% av allt kött)

25% grönsaker/frukt där fördelningen är:
    18% grönsaker
    7% frukt

Det är inte så supernoga när det kommer till enstaka procent, ibland skriver jag upp vad jag har gett dem över en vecka och kontrollräknar så att jag håller mig någotsånär inom ramen. Men när man gjort det ett tag får man en känsla för det.

Tänk bara på att vissa hundar kan bli dåliga om man blandar barf och torrfoder för mycket. Torrfoder innehåller ofta ganska stora mängder spannmål och då de ofta är en stor skillnad på hur magen jobbar med torrfoder och hur den jobbar med rått kött så kan hunden lätt bli dålig i magen, får diarre eller liknande. Det är lättare att växla mellan färskfoder och barf eller ett torrfoder med högt proteininnehåll (nu vet jag ju inte vilket foder din hund går på).

Upp till toppen
Annons: