Annons:
Etikett03-katt
Läst 2602 ggr
[idaskoog]
3/1/13, 3:09 AM

[K]Granska min veckomeny tack!

Jag har nu knåpat ihop ett veckoschema med hjälp av Matilda Erikssons bok och barfmycat.com.

Min katt är nu en 12 veckor gammal hona som växer, sedan blir hon fertil och sedan vill jag ha henne dräktig så hon kommer under flera år framöver vara i stort behov av energi.

Jag skriver här nedan till er över min plan så får ni gärna säga vad ni tror!! Kom jättegärna med synpunkter,jag vill absolut inte att det ska bli fel!!!

75% kött, hjärta,njure,kyckling,vilt

10% övrigt (ex. äggula och fiskolja)

10% ben

5% lever

EXEMPEL FÖR KATT PÅ 1000 GRAM:

För att göra en veckomeny till en katt som ska ha ca. 7% av sin kroppsvikt/dygn så multiplicerar man antal gram/dygn med 7. På en katt som väger 1000 gram skall 1 veckas matranson vara: 70 * 7 ≈ 500 g / vecka.

Veckoschema

75% kött / vecka är ca 370 g kött

10% övrigt / vecka är ca 50 g övrigt

10% ben / vecka är ca 50 g ben

5% lever / vecka är ca 25 g lever

Om jag sedan blandar allt detta och fryser in så borde varje portion/dygn bli bra…eller????

Annons:
Robmel
3/1/13, 7:17 AM
#1

För att enkelt justera schemat när katten växer kan du använda excel dokumentet. Då vet du med säkerhet att din katt får de % den skall ha. Du kan korrigera för % per dag och för kattens vikt. Du kan hitta det på forumet, sök på *lathund för BARF eller *färdigt matschema BARF.

NatasjaHemby
3/1/13, 9:16 AM
#2

Hur mycket av 75% kött är hjärta? Det är väldigt viktigt med tillräckligt mycket hjärta, annars får hon taurinbrist. Sen skulle jag personligen lägga leverhalten lite högre, kanske 6-7% för att vara säker på att få tillräckligt med A-vitamin (om det inte är lammlever, då är 5% max).

SE*Simbelmynes

Robmel
3/1/13, 9:46 AM
#3

Jag har för mig 8 % lever, om det inte är lamm.

[idaskoog]
3/1/13, 8:54 PM
#4

Hur många % ska vara hjärta? Jag tog informationen från matilda erikssons bok om levern?? Det är svårt det här tycker jag!

Heffipeffi
3/2/13, 2:43 AM
#5

Minst 10% hjärta

Robmel
3/2/13, 8:10 AM
#6

Dock kan mängden taurin minska i fryst tillstånd. Jag kör 30 % hjärta =)

Annons:
NatasjaHemby
3/2/13, 9:50 AM
#7

Jag ger 20% hjärta, men då ger jag ca 1/4 färskt och resten fryst. Vågar inte ge mer för risken att kosten totalt sett kommer att innehålla för liten del fett.

SE*Simbelmynes

Silvestris
3/2/13, 10:29 AM
#8

Det här med hjärta och hur mycket man behöver ge hänger på vad man ger för kött och hjärta. Alla typer av hjärta innehåller inte mer taurin än muskelkött. Kycklinghjärta med lever tex. innehåller inte mer taurin än det röda köttet på kycklingen. Rött kött på kalkon innehåller mycket mer taurin än kycklinghjärta.

Precis som NatasjaHemby noterar ska man ju tänka på att när man höjer mängden hjärta sänker man fettnivån såvida man inte kompenserar genom att tillsätta extra fett.

Man måste hela tiden tänka på menyn i sin helhet.

Samma med lever, hur mycket man kan ha i beror på vilken typ av lever du använder och vad maten i övrigt innehåller men där är 5% alltid en säker nivå. Oavsett vilken sort du använder får du inte för mycket eller för lite om du ligger på 5%.

[idaskoog]
3/2/13, 12:21 PM
#9

Tack för alla kommentarer!!!

Upp till toppen
Annons: