Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2106 ggr
Nerdysiamese
2/26/13, 8:27 PM

plötsligt kräsen...

Ok, inne på tredje nya tråden jag skapar här på typ en vecka.. men men…

har kört ett litet tag på barf nu till min katt och det har gått i jättebra fram tills för några dagar sedan, då bestämde sig tösen för att vanligt muskelkött var inte roligt längre, spelar ingen roll om det är färs eller på bit, eller om det är fläsk, fågel eller lamm eller nöt, hon tycker köttet är fullkommligt ointressant.

hjärta och lever slinker ner utan några problem, försöker man blanda det smiter hon i väg med "godbitarna" och ignorerar resten, mixar man ner det med färs så äter hon inget alls…

hon har ätit köttet innan förstår inte varför hon plötsligt vägrar.. några förslag eller idéer?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Ebba200
2/26/13, 8:40 PM
#1

Hon verkar må bra och så?
När min ena hund blev sjuk tydde det sig främst som att han inte åt. Många sa "han är bara kräsen" men det visade sig senare att han faktiskt var väldigt sjuk. Just när det kommer så plötsligt så hade jag börjat med att utesluta såna basic saker, eftersom du inte skriver något om det. :)

På bra humör, inga fel på tänder eller liknande?

Nerdysiamese
2/26/13, 8:49 PM
#2

hon är mycket pigg.
hon hade matvägrat i nästan 3 veckor innan jag började med BARF, men det var BARF:andet som fick henne att börja äta igen, nu precis som då är hon mycket pigg och lekfull, kelar mycket och har inte sett några problem med tänderna och jag borstar dom varje kväll.

hon har varit hos veterinären men dom hittade egentligen inga fel.
vi har misstänkt att hon har matvägrat pga depression iom att hennes första matvägran började ungefär en månad efter att hennes lillasyster plötsligt dött (av en kattsuva som eskalerade samt en klantig veterinär som inte verkades ha koll på katter)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nerdysiamese
2/26/13, 8:58 PM
#3

i vilket fall så känns det lite skumt i och med att hon började äta igen men nu slutar med vissa saker av maten, som sagt, hjäta och lever älskar hon och äter gärna det är bara de där viktiga 60% av kosten som hon inte gillar dvs muskelköttet =p

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Zepp
2/26/13, 9:22 PM
#4

Hur mycket äter hon då.. det är inte som så att hon är mätt på det hon får?

Katter är knepiga djur.. lite som småbarn, fick de välja själva skulle de äta godis hela dagarna.

Och hjärta och lever är väl godis för en katt?

Mina katter åt då inget av vanlig mat om de visste att de kunde få något godare.

De satt bara och stirrade på mig som om jag var en idiot.. vi vet ju att det finns godare.. fram med det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ebba200
2/26/13, 9:26 PM
#5

Precis så gjorde min pojke, jag säger inte att det måste vara något men jag vill bara öppna för det. :) Låter inte helt otroligt med en depression. Min pojke började äta när jag bytte mat, erbjöd någonting nytt eller så och efter ett tag slutade han äta igen, oavsett vad jag bytte till. Jag märkte ganska fort att han åt de gånger det "var värt" att äta, och annars var det inte värt det (han hade magbesväg och illamående av olika skäl visade det sig senare).

Nerdysiamese
2/26/13, 9:34 PM
#6

tvekar starkt på att hon blir mätt på det hon äter det är 7 g lever på en dag och 30 g hjärta, hon struntar i sina 50 g kött samt sitt dagliga intag av benmjöl (kring 0,75 tsk), det är mer än hälften av sin dagsportion som hon inte vill äta…

jag måste ju ge henne levern och hjärtat som en del av hennes kost om hon skall få fullvärdig kost, så det är inte så enkelt som att ta bort godiset från ett barn, ett barn behöver defenitivt inte godis.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Zepp
2/26/13, 9:48 PM
#7

Ja det låter onekligen som alldeles för lite.

Ta bort benmjölet för att testa?

Verkar hon gå ner i vikt?

Dricker hon?

Kissar, bajsar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nerdysiamese
2/26/13, 9:58 PM
#8

hon har gått på lådan normalt, och hon har varit stabil på 3.3 kg sedan vi började tvångsmata henne och stannade även på den vikten när hon började äta BARF.

dricker gör hon i min mening lite för mycket, hon går fram till maten luktar på den och verkas konstatera att det inte verkas bra och går och dricker vatten istället direkt efter.

har inte vågat ta bort benmjölet då det som allt annat behövs då hon fortfarande inte förstått sig på att gnaga på riktiga ben.
men kan testa det, vad skall jag ge istället för ben om hon äter utan benmjölet?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nerdysiamese
2/26/13, 9:59 PM
#9

#5 vad berodde magbesvären på?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Ebba200
2/26/13, 10:17 PM
#10

Du kan ju testa utan benmjöl någon dag bara för att testa, det får hon inte brist av. Äter hon när du tar bort det och du märker att det utan tvekan var det så kan du ju lösa problemet med kalcium sen :)

Det var en rad saker, det första var att han tidigare bott hos en ägare som gett honom ett väldigt dåligt foder som inte stimulerat hans mage så han hade slam- och restprodukter på lite olika ställen i magen vilket troligen skapade ett illamående. Detta gjorde att han åt mindre och då den tidigare ägaren bara dömt det som att han var "kräsen" fortsatte problemet med att det blev => mer såntdär i magen => mer illamående => åt ännumindre osv.

I och med att han åt så lite och sällan fick han även magkatarr. Dessutom hade han ett hormonellt problem (som man inte vet anledningen till) och som skapade en förstorad prostata => illamående => vill inte äta.

När han kom till mig visste jag inte allt detta utan kämpade bara med att få honom att äta, efter en rad veterinärutredningar och samtal med tidigare ägare klurade vi ut hur det låg till. Det löste sig genom att jag gav mig *** på att få honom att äta och ge honom mat som stimulerade magen, han fick fettlösande medicin för slemmet i magen och en kemisk kastrering för att återställa hormonerna.

Zepp
2/26/13, 11:04 PM
#11

Hur mycket drar en katt?

En normal inaktiv mäniska drar cirka 25-30 kcal/Kg om dagen.

Skulle man räkna om det till en ungkatt, 30*3,3=100 Kcal.

Sen om man räknar det du ger som rent kött.. 30+7*4=150 Kcal.

Blir cirka 45Kcal/Kg.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2/27/13, 5:45 PM
#12

Nuuu.. har jag Googlat lite.

En vuxen inaktiv katt drar cirkus 60-70 Kcal/kilo och dag.

då blir det 3,3*65=215Kcal.

Då räcker det nog inte med 100?

"Energibehovet för vuxna katter varierar mellan 60-70 kcal/kg kroppsvikt per dag för inaktiva katter till 80-90 kcal/kg kroppsvikt för aktiva katter. Kattungar behöver vid 5 veckors ålder 250kcal/kg k.v. Behovet minskar med åldern, till 100kcal/kg vid 30 veckor och tills katten nått en vuxens behov vid runt 50 veckor."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kattmat

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nerdysiamese
2/27/13, 9:17 PM
#13

nu har vi testat utan benmjöl och det har inte hjälp =/

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Zepp
2/27/13, 9:36 PM
#14

Då får du testa med något annat.. typ någon bra blötmat.

Och kika när den väl äter.. hur den beter sig.

Som sagt kan ha ont i munnen eller någon tand, då brukar de försöka äta med den sidan som inte gör så ont.

Men den äter hjärta och lever iallafall?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nerdysiamese
2/27/13, 9:55 PM
#15

hon äter gladeligen hjärtat, och det tuggas och slits ett tag så hon verkas inte vara så ömt med tänderna, dessutom borstar vi tänderna på henne dagligen och hennes tänder har sett bra ut.
levernslinker ner den med.
godispinnar är populärt också, tyvärr kan hon inte leva på godispinnar…

har testat Bozita blötmat som hon åt innan hon matvägrade första gågnen, och då äter hon gelén men struntar i bitarna.
om jag försöker servera henne kött eller när hon är klar med gelén i blörmaten så "gräver hon ner" maten dvs skrapar runt skålen och går sedan iväg.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Zepp
2/27/13, 11:56 PM
#16

Låter som en frisk katt på det stora hela.

Undrar om det inte är något fel på köttet du serverar?

Skulle du kunna provköpa något nytt, helt annat för att testa.

Mina katter var så petiga att de inte åt annat än pinfärsk mat.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nerdysiamese
2/28/13, 12:51 AM
#17

testa många olika sorter, som sagt: kyckling, lamm, fläsk nöt och älg, och allt har bara blivit ignorerat trotts att det varit nyköpt.

har även testat att servera det ljummet då katter skall föredra om maten inte är kall.

men det har inte varit bra ändå

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Tiramisou
2/28/13, 4:42 PM
#18

Min lilltjej är aningens kinkigare med mat när hon löper, kan det vara något sånt? Hon äter lite mindre några dagar, sen är aptiten tillbaka och hon slukar maten som vanligt. :)

Nerdysiamese
2/28/13, 5:33 PM
#19

nja, hon har varit kastrerad sedan hon var 6 månader :p  (hon är 1 år och 3 månader nu)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Upp till toppen
Annons: