Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2967 ggr
friedlish
2013-02-19, 17:22

Tips! Tranhems Gård (Karlstad)

Tranhems Gård i Karlstad gör egen hundmat (plastkorvar med rått, malet kött och inälvor inuti). Gården föder upp sina djur på ett naturligt och trivsamt sätt, och slaktar dem på plats (ingen stress för djuren). 

De säljer köttet i sin gårdsbutik, och bitarna som inte är så intressanta för människor gör de hundmat av. Hundmatskorvarna innehåller allt möjligt; det är kött, fett, brosk och diverse inälvor, dock inga ben. Innehållet kommer från flera olika djurarter. De har fått maten analyserad, och den skall duga som fullvärdig hundmat enligt mannen jag talade med i butiken.

Korvarna väger en bit över 800g, och kostar 15kr/kg (10 kr/kg om man köper minst 20kg). Jag har köpt på mig korvar till katterna här hemma. De har varit väldigt populära. Innehållet är inte jättefint malet, så djuren får i alla fall jobba litegrann när de tuggar maten. Jag har kompletterat med extra hjärta och ben, och det har fungerat utmärkt i ett par veckor.

Det är billigt, svenskt, närproducerat (om man bor i Värmland) och producerat på ett ytterst ekologiskt och etiskt vis. Må så vara att det är roligare (och kanske bättre) att barfa med hela köttbitar, men alla fördelar med detta väger upp den lilla nackdelen i mina ögon. Tänkte bara dela med mig av min upptäckt.

----------------

Jag har gjort ett inlägg i återförsäljartråden. Hoppas att det inte gjorde något att jag skapade en egen tråd också. Jag överdriver när jag blir exalterad över något.😃

Annons:
Michaela-N
2013-02-19, 17:23

Så synd att jag inte bor närmare!

My.
2013-02-20, 18:01

GUD va bra!
Jag har mailat Tranhems gård flera gånger för att jag undrat just detta, om man kan köpa deras restprodukter. Har dock aldrig fått svar så det är toppen att du skrev här! Har ingen bil så det kändes onödigt att åka dit och vända om jag inte kunde få det jag önskade.

Är det blandat olika djur i samma korv, och står det i så fall vilja djur det är ifrån på kroven? eller är deto lika djur i olika korvar.. vill gärna kunna hålla koll på vad dom får i sig.

Tack så jättemycket för tipset!

friedlish
2013-02-20, 19:39

Om jag fattade rätt så är det nog allt möjligt i korvarna, men jag frågade dessvärre inte så mycket om just det. Kan höra med dem nästa gång jag åker dit.

Jag ser visserligen det som en fördel på sätt och vis. Försöker alltid variera proteinkällorna i vanliga fall också. 🙂

friedlish
2013-02-20, 19:42

Det står ingenting på korvarna, förresten. Glömde svara på det. Jag antar att de fyller korvarna med det som finns tillgängligt för tillfället.

My.
2013-02-20, 21:50

Okej.
Jo, jag tycker också det är bra att variera proteinkällor. Därför jag tänkte att det var tympligt att veta vad som är i, så kan jag köpa någonting annat. :)

Upp till toppen
Annons: