Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3720 ggr
Nerdysiamese
2013-02-19, 04:50

djurplågeri med BARF...

Jag har börjat med BARF till min katt och det har gått jättebra.
Anledningen att jag började var för att min lilla siamestjej matvägrade  under nästan 2 veckor, men när vi började ge henne rå mat slank det ner utan problem, så det har verkligen varit min räddning!

Vilket som hade vi funderat på BARF ett tag nu i och med att både jag och min sambo är vegetarianer av bl.a. moraliska skäl och ville gärna hitta ett bättre alternativ än vanliga kattmaten där hon ändå får i sig det hon behöver, dvs kött. 
Så med möjligheten att ge antingen vilt eller ekologiskt så kändes BARF som det idealiska alternativet!

Men jag har nu börjat få mycket pikar av min mor om hur synd det är om katten för att vi "experimenterar" på henne och att katten inte får i sig det hon behöver, och hemska är vi också när vi ger katten kycklingvingar för det är ju livsfarligt osv…
Och om vi ändå skall "hålla på" på grund av moral så borde vi ju ge katten vegetarisk kost, för det finns att köpa och ska vara jättebra…att försöka förklara att kattens kropp inte är gjord för att hantera vegetabilisk kost är omöjligt.

Hon själv ger endast sina katter Royal Canin light torrfoder och ena har problem med tovig och kraftigt fällande päls och andra är mycket överviktig och har även den pälsproblem och kräks ofta, och föreslår jag att hon kanske borde testa något annat foder, typ blötfoder, så har jag fel för Royal Canin är framtaget av veterinärer så dom vet nog bättre…

Blir lite lätt irriterad när jag anstränger mig och läser på för att ge min katt, som ändå är mitt ansvar att ta hand om, ett så bra liv som möjligt och så säger en person som på sin höjd läst en broschyr i djuraffären och har katter som uppenbarligen har problem men ändå inte läst något för att lösa problemen, säger då med brinnande övertygelse att det jag gör är djurplågeri och något jag bara gör för att känna mig viktig…

*suck* 

Jag behövde främst egentligen skriva av mig lite p.g.a frustration men svara gärna om du har några uppmuntrande ord eller liknande erfarenheter, kanske till och med lyckats få folk som min mor att tänka om, iaf vara lite mer accepterande?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
VildaVittra
2013-02-19, 05:11

något för din mor? http://www.sallanderconsulting.com/contact_60.html

Sen får man faktiskt inte ge katter vegetabiliskt foder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nerdysiamese
2013-02-19, 05:37

På vilket sätt skulle det hjälpa? 
Av det jag sett från Marie Sallander så anser hon att BARF är djävulens påfund och att oavsätt ålder, problem eller tillstånd så bör katten äta torrfoder, i stort vilket komersiellt torrfoder som helst.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

VildaVittra
2013-02-19, 15:03

#2 Då har du inte läst något av henne ser jag.

Det går en vansinnigt massa rykten om henne på nätet, något som vi som faktiskt läst hennes böcker vet att det inte är sant.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah-S
2013-02-19, 15:32

Jag kämpar dagligen i motvind med kunder på den smådjursklinik där jag jobbar
En del går att få att lyssna och jag försöker dra så enkla paralleller som möjligt till naturen medan andra är rena boväggen

Jag hoppas att du kan säga till din mamma att "Sköt du ditt så sköter jag mitt" men det är nog lättare sagt än gjort

#1 och #2  det jag läst av Sallander har inte gjort mig speciellt imponerad. Har hon fortfarande kvar sina recept med vitlök?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

VildaVittra
2013-02-19, 15:39

#4 Vet du att Linne skrev en avhandling om att malaria berodde på lera i början av hans karriär? Är sedan resten han skrev och gjorde förkastat pga det?

I hennes första bok så fanns det vitlök, för på den tiden visste man inte att den var farlig. Och nej, hon har inte kvar det i dom nya böckerna.

Silvestris
2013-02-19, 15:42

Jo, på den tiden visste man visst att vitlök var farligt. Dessutom förespråkar hon i den boken 2/3 vegetabilier till en köttätare. Hon använder även falukorv som proteinkälla. 

Har hon skrivit någon ny bok om katter som skiljer sig helt från den första? Mig veterligen har hon i grund och botten kvar samma åsikter som tidigare.

Annons:
VildaVittra
2013-02-19, 15:46

#6 Med köttätare avser du vilken art? För är det hund så borde du kanske läsa på lite om den senaste forskningen om hundens näringsupptag.

Sarah-S
2013-02-19, 15:53

#7 Jag utgick från att vi pratade katt här…? 🤔

VildaVittra
2013-02-19, 15:57

#8 Så jag får inte svara på Silvestris "argument"?

Sarah-S
2013-02-19, 16:03

#9 VIsst får du göra det men att vi ifrågasätter Sallander och även TS undran om relevans av länken är ju pga hennes kattlitteratur

Silvestris
2013-02-19, 16:37

Det är klart jag snackar katt på ett kattforum. Men visst, jag anser att även hundar huvudsakligen ska äta animaliska produkter (och ja, jag har läst den senaste forskningen). Titta hur hunden ser ut i käften så får du en hint om vad den evolutionärt sett har levt på.😉

Upp till toppen
Annons: