Ben som är lite mjukare.
Det kanske finns en sådan tråd sedan innan, då ber jag om ursäkt men jag är ny så jag har inte så mycket koll.
Min 10 åriga vovve har rätt slitna tänder. Han hade det redan innan han kom till mig och det finns orsaker till det.
Han har dock ett stort tuggbehov, men ben som man köper i djuraffären är ingen höjdare inte ens tjurmuskel.
Så nu är jag på jakt efter ben som är lite mjukare, men ändå att han får lite tuggmotstånd.
Märgben får han inte längre pga att det sliter för mycket på dom redan slitna tänderna. Kan tillägga att han saknar hans två hörntänder i överkäken som jag var tvungen att operera bort pga slitage när han kom till mig.
Har hittat en affär som säljer BARF och där finns det lite ben att välja på, men jag är osäker på vad jag skall välja.
Jag vill gärna ha lite större ben (han väger runt 30 kg så jag vill att han skall ha nått att pyssla med en stund, gärna ben som är lite mer köttiga så det inte blir att gnaga på bara ben utan lite pill också. Han köver sig rätt lätt om han får chansen så därför är ju en till anledning till att ha lite större ben.
Nacke har jag hört skall vara ben som är lite mjukare. Hur är det med ox kota? Revben har jag också hört skall vara bra att ge en hund med slitna tänder. Men det är ju inte direkt mycket köttigt på sådana ben.
Dom säljer köttiga älgben/märgben men där är ju problemet att det blir får hårt, och det känns lite tråkigt att behöva kasta det när han har ätit upp köttet på det och har märgen kvar.
Så ge mig tips om bra ben till en hund som har slitna tänder och som inte skall ha för små ben.
Hals/nacke av olika slag kan nog funka. Beroende på hur illa ställt det är med tänderna bör du kanske börja med hals/nacke från mindre djur tex. kalkon. Kyckling- eller kaninskrov borde funka bra.
Oxkota skulle jag inte alls säga är mjuk. Oxsvans möjligen, men även de största kotorna från oxsvansen är allt annat än mjuka.

Färsk kyckling? Från vanlig mataffär? Vill du inte ge hela så kan du du dela kycklingen på hälften. Kycklingskrovet är ju rätt mjukt, likaså vingar och lår men ensam vinge/lår kan bli för litet att ge… om han är glupsk.
Lammrevben, tunna grisrevben? Finns även på vanlig mataffär.
Kaninskrov
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Tack för svar.
Det är ju inte överdrivet illa med tänderna, han kan ju tugga och har bra kraft i dom. Det är bara att vissa och då framförallt framtänderna är en aningens slitna. Även hörntänderna i nederkäken har rätt stora förslitningsskador, men veterinären tycte dom skulle få sitta kvar för pulpan är inte synlig det är bara emalgen som har blivit bortskavt.
Finns det inget mer ordentliga ben man kan ge? Kyckling går ju i ett nafs och han älskar att gnaga en stund efter maten. Kycklinghalsar kommer han nog försöka svälja helt :)
Mer ordentligt men fortfarande mjukt då är det nog oxsvans, kalkonhals och kanske lammnacke (och revben) som gäller.

Oj, menar du att han äter en hel rå kyckling i ett nafs? Jag menar inte en vinge, ett lår eller en hals utan en hel rå kyckling.
Glupsk hund du har i så fall.
En hel stor kalkon eller gås kanske räcker längre då? Torde räcka till fler måltider, såvida inte din hund äter 3-9 kg/måltid.
Du får nog prova dig fram vilka köttiga ben som passar din hund.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Kalkonfötter?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.