Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3631 ggr
Mella91
2013-01-22 19:40

Mjau-tetra + benmjöl???

Jag har tidigare barfat min katt, fram tills för 2 månader sedan, då började han tvärvägra att äta. Trots att jag var noga med variationen så tröttnade han..

Nu till saken. Han äter mjau kattmat(inga fisksorter) och älskar det. Problemet är att han blir hemskt lös i magen om jag inte tillsätter 0,5 tsk benmjöl/ dag. Frågan är om detta kan vara skadligt?Obestämd

Annons:
Silvestris
2013-01-22 21:05
#1

Nej, en halv tesked benmjöl/dag är inte farligt.

camilla69
2013-01-27 11:24
#2

Vad köper ni för benmjöl ?

Silvestris
2013-01-27 12:33
#3

Jag använder Standardts benmjöl när det behövs.

VStromberg
2013-01-27 14:44
#4

Varför ändra från BARF till konserverad mat? Inte konstigt att stackarn blir dålig i magen..

Äter han inte när det bjuds? Synd för honom, då får han gå hungrig. Äter han inte efter en vecka? Uppsök veterinär, inget friskt djur svälter sig.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Elcyion
2013-01-27 16:08
#5

En katt behöver äta minst 1 gång/24 timmar för att inte riskera att drabbas av fettlever. Risken är (som länken säger) större för feta katter. Jag har också en dam som matvägrar med jämna mellanrum. Där har jag hittat en lösning som fungerar för oss. Stina ska äta 100g/dag. När hon har hoppat båda frukosten och kvällsmaten, serverar jag henne 25g av något jag vet att hon garanterat kommer att äta. Tex burkmat eller tonfisk på burk. Då har vi kommit förbi svältrisken, men hon blir inte mätt (och chansen för att hon äter dagen efter är större).

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 16:16
#6

Detta är ju enbart en engångsföreteelse. Katten lär inte på fettlever av att svälta i några dagar. (Och det är mycket sällan det behövs en vecka, katten brukar äta redan andra dagen)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Elcyion
2013-01-27 16:23
#7

Har du en katt som börjat matvägra, brukar det inte fungera att bara göra det en gång. Det är ofta en återkommande idé de har fått. Du tror inte TS testat med olika sorters kött och alla andra trick h*n kan komma på för att få katten att äta barf?

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 16:26
#8

Som sagt, en frisk katt svälter sig inte. Servera och den äter när den blir hungrig, annars behöver den kollas av en vet. För slutar katten äta så är det något allvarligt fel på den.

Katter föds inte som "fussyeaters", det är vi som gör dem till det :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Elcyion
2013-01-27 16:46
#9

Jag tycker du ska tagga ner lite och inte kasta sten i glashus. Jag vet katter som inte äter. Tex min Stina. Hur många dagar ska hon matvägra innan du accepterar att det finns katter inte fungerar som du säger? Jag vet minst en hund som fick avlivas för att den hellre svalt till döds än att äta det torrfoder som serverades. När hon hittades var det för sent för att göra något för att rädda henne. De lyssnade på människor som hade samma åsikt som dig. De äter förr eller senare. Alla djur gör inte det!

Medarbetare på jack russel terrier

VStromberg
2013-01-27 17:00
#10

Gör dom inte det så är dom SJUKA. Har själv haft en hund som gjorde som era katter. VÄGRADE maten, men åt leverpastej och köttbullar..

Hon var utan mat i 3,5 dygn. Jag ställde ner maten, tog bort den när hon inte åt. Erbjöd mat 4 ggr/dag och efter de där 3,5 dygnen så åt hon upp hela portionen, sedan dess äter hon som en häst :) Har gjort likadant på en katt, dock tog det inte ens 2 dygn.

Äter inte djuret på över en vecka så uppsöker man veterinär. Slutar djuret dricka så åker man in akut.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Silvestris
2013-01-27 17:15
#11

#8

Jo, friska katter kan svälta sig vilket är ett väl känt fenomen. Att de lätt blir anorektiska och dessutom snabbt utvecklar fettlever är väl dokumenterat inom veterinärmedicinen.

Det är direkt hälsovådliga råd du kommer med när du rekommenderar att man ska vänta ut katten. Elcyon har gett väldigt bra tips. Ge katten lite mat som den kommer äta, men låt den inte äta sig mätt. Det är tillräckligt för att motivera katten att äta, men håller även katten ifrån att dels bli anorektisk (vilket de blir väldigt snabbt) men även från att utveckla fettlever.

sagan
2013-01-27 23:23
#12

#10 Förvånad Kanske på sin plats att läsa på lite om katter? För det du rekommenderar är verkligen inte bra!

VStromberg
2013-01-29 19:36
#13

#11, INGET friskt djur svälter sig, och fettlever uppstår inte fösta veckan.
Däremot, om djuret varit utan mat flera veckor (utspritt) så kan det uppkomma på en vecka vid senare tillfällen.

Ger man katten "smakportioner" däremot, så retar man ju både lever, mage, tarm och hjärnan på katten.

Hur tror ni vilda katter gör?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Silvestris
2013-01-29 21:04
#14

#13

Jo, friska katter kan svälta sig.

Cats are notorious for getting "fixed" on one particular flavour it fed only that flavour for a long period of time, whereas if the diet is varied, they never seem to select only one type or one flavour of diet.

National Research Council (2006). Nutrient requirements of dogs and cats. National Academies Press

I det vilda äter katten naturligt en varierad kost=den utvecklar inga specifika födopreferenser. Tamkatten utsätts väldigt ofta (på rekommendation från fodetillverkare, veterinärer och uppfödare) för den onaturliga situationen att den bara får ett slags foder vilket leder till att den inte äter något annat. Inte ens när man tar bort den mat katten äter och erbjuder annan mat.

Det här är inget hittepå, det är vetenskapligt fastställt.

Hur snabbt fettlever uppstår beror på olika omständigheter. Experimentera bäst du vill med dina egna katter men det är oansvarigt att rekommendera andra att svälta sina katter utan att informera om riskerna. Jag känner till katter som snabbt har utvecklat fettlever och tyvärr har det lett till att några blivit avlivade.

Vad menar du med "smakportioner" och att det skulle reta levern och hjärnan?

sagan
2013-02-01 23:33
#15

#13

Tycker du ska ta reda på fakta innan du skriver något så väldigt dumt på ett forum om något som verkligen kan skada katten. En katt lär ju inte överleva i flera veckor med maten utspridd då fettlever gör att katten mår illa och inte vill äta. Hur tänker du där?

En katt som svälter sig några dagar oavsett orsak får en så kallad fettlever. Levern behöver energi men får ingen näring ifrån tarmen (den vanliga vägen). Då bryts fettsyror eller så kallade triglycerider ned i kroppens vävnader och transporteras till levern där alla tricglycerider lagras in i levervävnaden. Fettlever drabbar framförallt överviktiga katter som av olika anledningar slutar att äta under några dagar. Det har hänt att en överviktig katt som inte ätit på 3 dagar har fått fettlever.

Undrar också vad du menar med "smakportioner" som ska reta lever, mage, tarm och hjärnan på katten?

Gatukorsning
2013-02-05 11:36
#16

#8 Om jag förstår dig rätt nu ang fuzzy eaters så menar du att detalltid är människan som gör så att katten bara äter vissa saker. Jag vet inte ja…Kan det inte vara så att katten blir dålig av vissa saker och är överkänslig? Och därför väljer att föredra en viss mat framför en annan.

Kan iofs bara utgå från en av katterna hemma hos mig, som är överkänslig och bara äter vissa grejer. Och hon svälter hellre sig själv än att äta det hon mår dåligt av.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

HeleneAndreasson1988
2013-02-09 11:32
#17

Jag har en schäfertik som vägrade äta när hon var mindre, trots samma mat som uppfödaren gett. Fick höra av massvis med människor att djur äter om dem är hungriga. 

Det gick så pass illa att efter ca en vecka svimmade hon av och fick läggas in på Blå stjärnan med dropp! Man kunde inte hitta något som var fel på henne, förutom näringsbrist!!!

Jag utsätter aldrig ett djur för den typen av behandling igen, då är det bättre att ge något som man vet djuret gillar, fast i liten mängd så man håller hungern uppe!!

Alla djur är inte som stereotyperna att dem äter när dem är hungriga även om många förmodligen gör det….

Idag äter hon köpt Barf från vom och hundemat som hon äter med någorlunda aptit. 

Hon gick upp 10kg på ca 2 månader från att ha vägt 30kg fram till ca 3-4 års åldern och så prövade jag detta. Idag väger hon 40kg 

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Upp till toppen
Annons: