Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3038 ggr
Zabbio
2/3/13, 10:53 AM

Hund lös i magen - foder - snabbt svar tack

Hej!

Vår vanligtvis friska 9 års tik har plötsligt fått kräkningar och ränneskit. Hon har haft det i två dagar nu - äter och dricker bra och är pigg som en mört så vi har avvaktat eftersom det trots allt kan vara så att hundar blir kräk dåliga, ungefär som oss. (man mår kasst men det går oftast över av sig själv).  Nu vill jag inte vänta längre dock.

Det jag är orolig för är att veterinären ber oss köpa nåt dyrt skitfoder för magproblem. Jag tror inte att dehydrerat spannmål är det bästa för en kass mage.. Så nu när vi ringer veterinären, vad ska vi göra om vi får det svaret?

Hunden får färskfoder (visst spannmål) blandat med lite blötmat (spannmålsfri men billig). Har mått bra på det i nåt år nu. Det är det enda den andra hunden äter, därör bytte vi till det (han äter inte ren barf). De fick kanin förra veckan, ben och lunga/hjärta.. första gången. I lördags. Kan det vara problem? Naturligtvis råa ben. Har fått ben förr men får det inte regelbundet.

Hon har nog aldrig varit sjuk innan oavsett vad hon ätit. Hon är som sagt pigg som en mört men kräks efter måltiderna och har svårt att hålla sig, det rinner av. Hon dricker bra vilket jag är oroad för nu - uttorkning.

Igår fick hon välkokt ris med mycket vatten och kokt vit fisk vilket hon inte behållit över natten. Några timmar minst har det varit mellan mat och kräkning den gången-

Hon ska till veterinär imorgon (vi ringer idag och hör efter råd) om hon inte blir slö eller nåt då åker vi naturligtvis in omedelbart.

Men frågan gällde en trolig rekommendation om mag-torrfoder.. hur ställa sig till det?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Annamaja27]
2/4/13, 9:24 AM
#1

HAr din hund haft en bra mage tidigare och tålt det hon ätit så tror jag att det snabbat går bra att återgå till det fodret.

När min hund är dålig får hon småportioner kokt fisk med smör alt rå kalvfärs. Jag brukar ibland ge lite mjölsyrebakterier om hon har haft en rejäl diarré.

Äter inte hunden torrfoder i vanliga fall anser inte jag att den behöver göra det när den är risig i magen.

Alltid bra att kolla med veterinär o ev få lite hjälp med uppvätskning mm.

Lycka till!

Zabbio
2/4/13, 2:39 PM
#2

Hon slutade kräkas igår i varje fall, dock fortfarande rätt lös i magen. Fortfarande pigg som en mört.

Hon får grötris-soppa med vit fisk i små portioner över dagen, mycket vätska i det. Återgår till hennes vanliga foder när maken börjar skärpa sig.

Funderar på om hon kan ha fått i sig bensin efter att vi sett henne stå och slicka på snön där vi fyllde på bilen för någon vecka sedan.. vet inte om vi spillt nåt eller om det sugits upp i snö men man undrar ju.

I vilket fall är det på bättringsvägen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: