Att DelBARFa (hund)
Jag skulle vilja bya ut hälften av färdigfodret till barf. Idag äter min hund VoH 100% kyckling och fungerar bra på det (kan bli dålig i magen av för mycket fett så jag ger liite fiskolja för tillfället, men försöker öka till någon tsk). Han får även ben och annat kött vid sidan av, men jag skulle vilja inkludera det i fodret så jag har koll så han inte får för mycket av något. Min hund tål inte nöt- och troligtvis inte heller lamm. Gris ska jag testa i dagarna. Om min hund inte heller tål gris, kan man basera kosten på endast kyckling och ev fisk? Vilt tål han, men det är inte alltid jag har tillgång till det. Vilka bitar som jägaren inte själv vill ha ska jag be om att få? Min hund är 12 månader och väger 22-23 kg, rätt lagom i hull och jag tror han kommer väga runt 25 kg som fullvuxen. Han äter nu 2,7% av sin vikt, alltså 600 g VoH plus någon kycklingvinge om dagen, så han är inte den som blir tjock så lätt. Någon som kan ge exempel på vad jag ska ge? Jag vill fortsätta ge 300 g VoH. Hur mycket kött/ben räknar man med att det finns på kycklingvingar/klubbor? Hel kyckling? Revben (från gris då), och andra ben? Vilka inälvor ska jag ge? Hjärta räknas som muskelkött? Han äter inte för hårda ben, men kyckling och vissa revben går bra. Hårdare ben (som han får närnjag har tillgång till rådjur) kan han tugga av vissa bitar från, men när köttet är borta så tappar han rätt fort intresset, ska jag räkna hårdare rkb som rent muskelkött? Om jag inte kan ge gris, ska jag lägga till annat fett som fiskolja?