"Kort tarm"?
Hej!
Min syster har skaffat en katt sen ca 3 månader tillbaka och vi har diskuterat det här med BARF och torrfoder.
Jag har varit tydlig med henne att torrfoder inte har ett så brett sortiment på köttbaserad mat men att Ziwi Peak och Taste of The Wild har en bra innehållsförteckning.
Hon gick till en djurbutik och blev tipsad om Orijen och köpte en påse, men också att de som jobbade i djurbutiken sa att torrfoder är bra för katters tänder (jag vet dock att detta inte är sant och sa det till henne), men även att rå föda till katter inte är bra för att deras tarm är för kort för att hinna bearbeta/smälta maten.
Jag vill gärna ge min syster ett sista besked om detta (jag är nyfiken på det själv då jag vill BARFa min framtida hund/katt) och undrade om det är någon som hört talats om detta påstående och kan säga vad som stämmer och vad som inte stämmer?
Katten har en förhållandevis kort tarm, ja. Därför behöver den energi- och näringstät mat av hög smältbarhet vilket just BARF råkar vara! Smältbarheten hos rått kött ligger (för katter) generellt sett över 87% (Kerr et al., 2012).
Hos afrikansk vildkatt (som i princip anses vara fysiologiskt identisk med tamkatten) har man påvisat att protein från rå mat har högre smältbarhet än protein från torrfoder (Vester et al., 2010). De visade även att katterna som åt torrfoder bajsade mer än de som åt rå mat, vilket jag tror att alla BARFare som tidigare har gett torrfoder kan skriva under på.
Så kort sagt, de i djuraffären har noll koll. De har fel.
Kerr, K. R., A. N. Beloshapka, C. L. Morris, C. M. Parsons, S. L. Burke, P. L. Utterback och K. S. Swanson (2012). Evaluation of 4 raw meat diets using domestic cats, captive exotic felids, and cecectomized roosters. Journal of Animal Science [Epub ahead of print]
Vester, B. M., S. L. Burke, K. J. Liu, C. L. Dikeman, L. G. Simmons och K. S. Swanson (2010). Influence of feeding raw or extruded feline diets on nutrient digestability and nitrogen metabolism of African wildcats (Felis lybica). Zoo Biology 29(6): 676-686

#1 Tack för ditt svar! Det var oerhört informerande och hjälpsamt!