Annons:
Etikett03-katt
Läst 1673 ggr
camilla69
1/23/13, 8:24 PM

Katt med Diabetes & BARF el. delBARF

Skriver lite av lathet men oxå av förvirring. jag har läst massor av trådar om BARF men skulle behöva råd.

Min ena katt har blivit diagnosterad med diabetes.

På fredag börjar vi insulinbehandla men med rätt kost hoppas vi att det inte ska behövas hela livet för honom.

Frågan är då detta med rätt kost……kan man delBARFA ???
Alltså ge Mjau blötfoder på morgonen och kött/fågel/inälvor på kvällen ?

Han äter gärna kött i de flesta former, har aldrig provat kycklingvingar men det slinker säkert ner.

.

Annons:
NatasjaHemby
1/23/13, 9:33 PM
#1

Ja, man kan halv-BARFa. Ger du mer än ca 10% av kattens kost som BARF så måste den vara komplett, d.v.s. innehålla rätt mängd av alla beståndsdelar, annars riskerar katten att få näringsbrist. Så tipset är att läsa på noga om BARF, lära dig att räkna ut en meny och sedan börja hel- eller halv-BARFa (vilket som känns bäst för er). Lycka till Glad

SE*Simbelmynes

camilla69
1/24/13, 6:53 AM
#2

Då var vi ju där med uträkningarna….jag har sett excelarket som man kan använda men det fungerar bara på helbarf eller ?
10% är ju inte mycket varannan måltid blir ju 50%.

Kanske kan man då räkna i excelarket och om han ska ha 50% barf så kan man ge hälften av resutatet i arket ?

Katten väger 4,5 kg i dagsläget. Borde nog väga minst 5 -5,5 kg

Det ska man då oxå tänka på vad jag förstår, alltså öka %-satsen i arket?

NatasjaHemby
1/24/13, 10:23 AM
#3

Om katten bör väga mer än den gör nu så utgå från "målvikten" när du räknar ut hur mycket mat han ska ha. Man brukar ju säga 2% av målvikten/dag för en vuxen katt. Ska du bara ge hälften BARF så blir det alltså 1% av målvikten/dag.

I exceldokumentet fyller du kattens vikt (välj då den vikt du strävar efter) och % av vikten som katten ska äta varje dag (välj då 1%). Då får du fram hur mycket BARF din katt bör äta varje dag.

SE*Simbelmynes

camilla69
1/24/13, 10:28 AM
#4

Tusen tack :-)

camilla69
1/24/13, 10:36 AM
#5

När det gäller excelarket, kan någon förklara vad detta betyder: ben exkl kött (g) (50% ben)

han ska ha 42 g kött +  13 g ben exkl kött ( g) (50% ben) enligt tabellen

Hittade förklaringen….var lite för ivrig ;-)

Elcyion
1/24/13, 12:25 PM
#6

Kan du klistra in hela uträkningen (med kött, ben, lever, hjärta…) Jag använder inte själv dokumentet, men skulle ev. kunna hjälpa dig om jag får se resten.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: