Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1941 ggr
MoaThea
2013-01-19 22:59

BARF'a på halvtid

Hej! Vi vill börja BARF'a vår tik på halvtid för att hon ska få mer variation i kosten då hon är fruktansvärt petig med maten och snabbt tröttnar. Vi ger henne vom och hundemat nu och det ska hon fortsätta göra men vi vill införa lite BARF-tänk och nu vill jag ha tips på vad jag kan ge henne. Räcker det att man ger henne lite olika sorters kött och ben ett par dagar i veckan utan att tillsätta mineraler mm om hon äter voh resterande mål? Vilken sorts kött är bäst att "lära" dem på? Tack! /Moa

Annons:
Elcyion
2013-01-20 19:10
#1

Du måste vara insatt i barf för att kunna barfa på halvtid. Det är en för stor del av kosten som ändras för att du ska kunna balansera upp ev. obalanser med ett helfoder (tex vom og hundemat).

Medarbetare på jack russel terrier

MoaThea
2013-01-22 09:23
#2

Hon får vom og hundemat nu som helfoder. Jag ber om tips och råd, inte onödiga kommentarer.

Elcyion
2013-01-22 09:47
#3

Onödiga kommentarer? Jag svarade på delar av det du skrev. Du kan inte bara ge extra kött som hälften av hennes intag utan att ha grundläggande kunskap om barf. Inte ens när hon äter ett helfoder som tex. vom og hundemat.

Är du inte beredd på att få svar/kommentarer/reflektioner på dina inlägg ska du inte skriva några heller!

Medarbetare på jack russel terrier

Mullemu
2013-01-23 15:49
#4

#3 Kanske tänkte du inte på att TS skrev frågan här för att h*n faktiskt ville lära sig mer så att det blir rätt? Så tolkade jag det.

TS det finns en del trådar du kan läsa i så att du får koll på vad som är viktigt att tänka på. Själv har jag dålig koll på hur det funkar för hund och hur proportionerna mellan olika näringsämnen ser ut där eftersom jag själv har katt. Annars hade jag gärna gett dig lite bra tips. Flört

wesdi
2013-01-23 20:43
#5

Så vansinnigt fel tror jag ändå inte det kan bli om du gör så.
Finns en del som gör som du, ger lite färskfoder och lite *barf*, av olika anledningar.

Jag själv gjorde så under rätt många år. Å jag läste, frågade och lärde mig allt mer under tiden. Ingen av mina hundar fick några fel, sjukdomar eller liknande av den kosten.

Jag tror det är bra mycket bättre att varva färskfoder med barf än att varva torrfoder med barf. Det är mer olika varandra.

Håll lite koll på avföringen, den berättar rätt mycket. Blir det tendens till lite löst så får du nog öka på benmängd…

I och med att din hund redan äter färskfoder så behöver det inte bli så svårt att lära hunden äta rått kött och råa ben.

Rent allmänt brukar rådet vara kyckling eller fågel vara bra att börja med när man går över till råfodring (barf).
Man ger det köttet i ung. en vecka.. för att kunna se hur hunden tar emot den nya maten. Går det bra så introducerar man ett nytt köttslag. Inälvor kan man vänta med några veckor eller bara ge lite lite.
Men hundar är olika så… vissa klarar den nya maten galant, andra behöver lite mer tid på sig att ställa om mage och tarmar.

När du ser att det fungerar bra med barf-mat så…kan du nog ge *vad som helst* i kött och benväg. Alltså variera.

När man helbarfar så ska vitt kött inte vara det som man ger mest av. Rött kött ska vara mer än vitt - mer järn och andra nyttigheter i rött kött än i vitt.
När man ger färskfoder behöver man inte tänka på det för färskfodret är redan balanserat (tillsatta vitaminer och mineraler).

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
2013-01-23 22:43
#6

#5 Samtidigt, har personen inte grundläggande koll på barf är det lätt att det blir näringsbrister. Att bara lägga till lite kött är i min värld inte tillräckligt. För ensidigt. Att däremot säga att ge lite blandat av lever/kött/ben(/grönsaker), då hade jag bara svarat att det är att höfta lite så länge du har hyfsad koll på hundbarf. Men skulle du råka ge lite för lite ben, lite för mycket kött… Eftersom hunden äter ett annat helfoder tar det mycket längre tid att skapa bristsjukdomar.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: