Annons:
Etikett03-katt
Läst 2460 ggr
hulahulla
1/14/13, 5:44 PM

kattgräs?!

Hejhej alla barfare!!

Jag har barfat vår katt i ett halvår o hon mår så bra :) Men, jag undrar lite över kattgräs… Är det bara ngt som säljs för att tjänta pengar på folk eller är det bra för katten? Hon äter mkt gräs på sommaren, så jag har köpt sånt där på ask man odlar. Är det helt onödigt?? Eller gör det gott för kissen?

/Hulahulla

Annons:
Elcyion
1/14/13, 5:54 PM
#1

Gräset hjälper väl främst till med att spy upp hårbollar och liknande. Jag är inte jätteförtjust i de på låda då de vissnar alldeles för snabbt för min smak. På sommaren kan du köpa fröpåsar på tex plantagen med kattgräs (och sedan spara till vintern). Annars kan du använda ampelliljor. De är relativt billiga i inköp, vissnar inte ner efter ett tag, och sätter skott som bara den. Jag har gjort som så att jag har en "moderplanta" som katterna inte får lov att äta på, och sedan har jag ett gång till jag flyttar runt på. När de blir nedtuggade sätter jag undan just den plantan och sätter fram en annan. Jag har två fönster + två amplar som gör att jag har möjlighet att sätta dem på återväxt igen.

Skott: Vill du har garanterad överlevnad, sätter du dem i vatten tills de kommer rötter och sedan trycker du ner dem i jorden. Är det lite hipp som happ, kan du bara stoppa ner skottet direkt i jorden. Det fungerar för det mesta.

Medarbetare på jack russel terrier

hulahulla
1/14/13, 6:02 PM
#2

Ja, precis, bra mot hårbollar! Ampellilja, det visste jag inte! En sån har vi haft men slängt, typiskt.. Men de är säkert inte dyra att köpa! Dyrare att köpa askar som håller en vecka typ…

Får prova det! Tackar :)

Silvestris
1/15/13, 1:51 PM
#3

Om det finns något näringsmässigt värde i kattgräs vet man inte, men antagligen inte. Vissa katter verkar dock behöva det för att tex. göra sig av med hår. Antingen genom att det simulerar kräkningar eller hjälper till att få ut håren den andra vägen.

Örter brukar kunna vara poppis också. Jag har en katt som käkar kattgräs och koriander.

Katti
1/18/13, 1:38 PM
#4

De fröer som säljs är havre eller ev annat sädesslag. Så köp ett kilo i en djuraffär istället, så har du för ett par år eller så Glad.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[klisterbomb]
1/18/13, 4:42 PM
#5

haha, ger min kissar kattgräs, även fast de är nakenkatter.. Får jag massa spya på golven i onödan då?

Upp till toppen
Annons: