Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2978 ggr
Anterrabae
2013-01-10, 23:42

Lat(?) Katt

Hej Nu har jag en fundering här om min hankatt som är inne på sitt 11e år. Han är frisk, (förutom födoämnesintoleranser som vi undviker i och med att han barfas) stor och aktiv. Har stora revier och är ute mycket och rör sig. Uppför sig helt enkelt som en vuxen hankatt ska.. Nästan, han tuggar inte gärna. Äter helst mald mat. Vi har sen ett drygt halvår en valp/unghund, som vi inledningsvis malde maten för, innan han lärt sig tugga ordentligt. Då fick katterna också mald mat för enkelhetens skull. Nu tuggar valpen och den andra katten för glatta livet, och allt går ner, ben segare bitar och inälvor. Men inte för hankatten, efter vi satte in matbitar och ben igen så ratar han dem. En bit lever i skålen, och han vänder och går. Muskelkött och hjärta går ner, men det går långsamt och är besvärligt. Då äter han typ hälften. Till saken hör att han har alltid varit lite mager och anskrämlig ;) Men nu har jag precis lyckats få upp honom i normalvikt, det är en lång och ståtlig katt och jag vet att han behöver mer än han stoppar i sig, han har börjat magra igen. men det är som att han hellre svälter än tuggar.. Någon som har något förslag på tuggmotivering? Eller måste jag fortsättningsvis mala maten för katten.. ?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Niiinah92
2013-01-11, 00:16

Har ni kollar så han inte har tandsten eller ont i munnen eller nått så det är därför han inte tuggar?

Anterrabae
2013-01-11, 00:24

Jag har tittat, men inte hittat…Får be maken om hjälp med ficklampa och klokontroll Flört

Fortsätter det, får vi såklart gå till vet. men det Känns lite som att det mer handlar om bekvämlighet.. Det är ju inte jobbigt att tugga i sig musen/fågeln han själv fångat, eller om han snott torrfoder.. (som han inte får för han inte tål det.. men det är en annan sak)

Kan det kanske vara så att eftersom han får en såpåss stor giv, så är han sällan hungrig och då är det inte värt besväret att tugga? Det är lixom ok om det inte kostar något, eller hur man ska säga.

Kan ju även tillägga, han är den typen som är supernoga med tuggandet, när han väl vill. Tuggar köttfärs, sorterar noga om det skulle finnas något som "ska" spottas ut. När vi började med barf för massa år sen så var jag tvungen att dela köttet i torrfodersstora bitar, annars hade det "fel" form. Men han vande sig, och jag kunde öka.. Och nu vägrar han igen.. eller i alla fall tvekar om han är hungrig.

//Ida

Silvestris
2013-01-11, 22:18

Det går ju att försöka att stimulera benätande genom att rulla benen i godsaker: kattmynta, torrfoder, tonfisk, öljäst eller vad som nu kan locka men det går ju inte att tvinga dem att äta ben, tyvärr.

Har ni kollat munnen hos veterinären? Det kan ju vara så att han inte tuggar för att han har ont.

Anterrabae
2013-01-11, 22:37

Inte kollat munnen hos vet än, försöker utröna om han alltid väljer bort att tugga eller om det är som jag upplever det.. Känslan jag har är att han UVI te är tillräckligt hungrig, så det är inte värt besväret. Men såklart ska vi boka tid om vi inte kan motivera tuggande. Det är ju inte bara ben, han äter mald lever, men vill inte tugga i sig en bit. Han äter gärna malet muskelkött, typ karré eller kotlett, men får han en bit så slickar han på den ett tag, och börjar sakta och omständligt tugga om han är hungrig, annars går han.. Eller tuggar i sig halva. Men så bjuds det på kycklinghals/vinge, då äter han och tuggar, men inte hela portionen. Skulle det sen serveras ett par dagar så blir han mindre och mindre intresserad.. Jag ska testa med b-jäst.. Se om det blir skillnad :) det är nog bland det godaste han vet :D Tack för råd, tips och feedback! Jag känner mig förvirrad, jag har ju haft honom hela hans liv ;)

//Ida

Niiinah92
2013-01-11, 22:40

#4 Jag hade inte väntat utan åkt till veterinären för en koll först och främs för även en katt som har ont kan börja tugga om de är hungriga nog, de undviker det bara så länge det går.

Anterrabae
2013-01-11, 22:43

Ok, får ringa efter helgen då… Och kolla noga med lampa om något ser mysko ut i morgon.. Ser det mysko ut blir det akuten :P

//Ida

Annons:
Silvestris
2013-01-11, 23:28

Alltså, jag har katter som kan vara väldigt kinkiga med vilkda ben de äter. Jag har en som ratar kycklingben rakt av men hon blir helt galen av kaninskrov så munnen är frisk, för henne är det helt och hållet en preferensfråga. Man får prova lite och försöka få någon känsla för vad det handlar om.

Om din katt tuggar i sig kycklinghals har han antagligen inte ont, men kanske har han svag muskulatur i käkarna så att han faktiskt inte orkar? Då kan det vara en övvningssak… eller helt enkelt en preferensfråga.

Anterrabae
2013-01-12, 00:28

Det där med muskler har jag också tänkt.. Men han har ju orkat liksom ;) jaja, det kanske är en bekvämlighetsgrej.. Skönt att ha någon att bolla med i alla fall :)

//Ida

Sarah-S
2013-01-12, 12:05

Jag tycker absolut att man ska söka veterinär om en katt plötsligt ändrar ätbeteende
Det finns mycket som kan vara fel i munen på en äldre katt, och det kan bero på smärta att han inte vill tugga. Jag tyker att det är det första man ska utesluta! 
FORL, parodontit, stomatit, gingivit mm mm kan orsaka kraftig smärta och göra tat en katt magrar av
Även sviktande njurfunktion kan påverka munhälsan och ge katten problem

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Elcyion
2013-01-13, 23:48

Båda mina katter har FORL. Just nu är det hanen som har problem och tid är bokad till den 21:e. Han har aldrig klarat av att äta ben, men nu märkte jag hans smärta på att han inte klarade av att tugga köttbitar. Att din hankatt (som jag förstod det som) gärna äter mald barf men inte bitar tycker jag tyder på att det kan vara tänderna alt. något i munnen. Får du UA hos vet, då är jag mer inne på Silvestris bana.

FORL är en väldigt vanlig tandsjukdom hos katter.

http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/2010/doggyrapport0210.pdf

Medarbetare på jack russel terrier

Anterrabae
2013-01-15, 13:21

Ok, kollar upp! :)

//Ida

Anterrabae
2013-01-15, 17:22

Nu är kissen observerad, lyst och lite av varje, så gott vi kunnat och väldigt försiktigt. Det verkar som han har ont :( och vetrinärtid är bokad för tandkoll i morgon förmiddag. Det ser ut som han tappat en tand på ena sidan, men det är svårt att avgöra då jag inte "får" kolla, peta och känna i munnen på honom.. Tack för en bra och informativ artikel :) den hade jag nytta av!

//Ida

Anterrabae
2013-01-17, 00:25

Sådärja.. Dagens tandvet-besök resulterade i FORLdiagnos. Operation i morgon. Två tänder saknas, en FORL-angripen (minst) och en hörntandsfraktur, troligen från slagsmål. Och han har tuggat ben fram till ganska nyss :-O skönt att få det fixat i alla fall, men jag känner mig som en skurk! Han måste haft ont och besvärligt länge :( men vet sa i och för sig att processen kan varit snabb och då har smärtan försvunnit fort. Dessutom har han ju ätit mald mat mestadels.. Det är väl därför jag inte märkt något.

//Ida

Annons:
Sarah-S
2013-01-17, 08:20

Skönt att du fick det uppkollat Hoppas nu han slipper fler FORL angrepp efter denna operation

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anterrabae
2013-01-17, 10:04

Ja det hoppas jag med! Och att inte allt för många tänder behöver tas bort.

//Ida

Anterrabae
2013-01-17, 17:10

Nu är han på väg hem igen! Fem tänder borta, inkl de två som redan saknades. Åb om en vecka. Allt hade gått bra. Hoppas han får slippa det nu!

//Ida

Upp till toppen
Annons: