Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2490 ggr
Sarah-S
2013-01-06, 12:35

Olika bra näring beroende på proteinkälla?

Jag har en liten kattunge som nu är 5,5v gammal
Från att han var 3,5v gammal så har jag matat honom 100% då mjölken sinade hos mammakatt (ensamkattunge)

Jag har fått höra att uppfödare har massor av åsikter om vilken proteinkälla som är lämpliga till kattungar

Jag har nu gett lammfärs ihop med KMR, äggula och lite smör
Tänkte börja sätta samman en komplett BARF och har en katt som äter fläskbaserad BARF pga allergi mot nöt
Nu verkar det dock som att just fläsk ska vara dåligt? pH-halten är för sur? Den gamla vanliga rädslan för trikiner mm

Jag blir osäker eftersom jag hittills bara barfat vuxna katter, eller kattungar från 10-12v ålder

Jag kan ju självklart blanda lamm, nöt, fläsk och kyckling till den lilla men det är också sidigt om man kan ge honom av den röra som redan finns (och ffa undvika att min allergiker äter av "fel" mat)

Råd och tips tack

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Tessera
2013-01-06, 20:20

Gris älskar min Lord och har älskat det sedan han var en sex veckors kattunge så…i svenskt besiktigat griskött finns inga trikiner.

Sarah-S
2013-01-06, 20:30

Jag personligen är inte rädd för trikiner och mina katter äter endast svenskt kött.
Men frågan är om det finns några proteinkällor man ska undvika till en kattunge?

BARF till vuxen katt ska man ju gärna bland olika källor

Silvestris
2013-01-08, 14:38

Det enkla svaret, allt kött går bra. Det finns en massa gamla "sanningar" om att vissa födoämnen "gör kroppen sur" och andra "gör den basisk" men det finns inget vetenskapligt stöd för sådant snack.

På en direkt fråga vad exakt det är för pH som sjunker/höjs har jag aldrig fått ett svar. Kroppen har ju inte ETT pH. Blod har ett optimalt pH (eller ja, ett optimalt spann(, urinen har ett annat (eller ja, ett optimalt spann), huden ytterligare ett (eller ja, ett spann) och saliven har sitt eget (eller ja, spann) osv.

Kör på som vanligt, men försök att införa mer variation så snart som möjligt.

Sarah-S
2013-01-08, 18:47

Ok tack för svar #3 det kändes mest logiskt att det borde vara så som du skriver

Upp till toppen
Annons: