Unghund går inte upp i vikt!
Jag har en unghund på 8 månader som jag barfat sedan han var 8 veckor. Men nu den senaste månaden har han näst intill stannat i sin viktuppgång. Han borde nog väga 29-30 kg i fullt hull men han väger bara 25,6 kg. Han är inte mager så man ser ju inte revbenen på honom men jag vill ändå se mer massa på honom.
Han får för tillfället ungefär 1,1 kg mat om dagen; 250g kött, 180g grönsaker, 600g RKB och resterande är komplement som laxolja, äggula osv. (Han får inte lever p.g.a. den höga purinhalten som inte är bra för dalmatiner)
Borde jag öka fodergivan eller justera om något? Känner verkligen att jag kört fast.

Det kan ju vara så att unghunden står still i växten ett tag, han är trots allt bara 8 månader. Den vikt du pratar om, är det förväntad vuxenvikt eller vikt som 8 månaders junior dalmatiner ska väga?
Bättre att hålla valp/junior/unghund smal än en massa *valphull*
*Massan* kommer med tiden, det är bara en lite *plutt* du har ännu så länge.
Hundar är olika.
Angående maten.. av de 1,1 kg du ger är 600 gr RKB. Jag vet inte vad du menar med RKB. Köttstycken med ben? Köttiga helt ätbara/smältbara ben? Köttiga delvis ätbara ben? Köttiga icke ätbara ben?
Är det köttstycken innehållandes ben är det ok, då har du rejäl köttmängd med där samt ben. Men annars…
Eftersom jag inte vet hur dina RKB ser ut kan mitt förslag bli tokigt
Jag skulle ändra om i fördelningen, prova i alla fall.
250 g kött låter lite tycker jag. Ligger mängden inävlor med där också? (10 % varav 5 % lever. Eller lever… det kunde du inte ge, kan du ge andra inälvor? ). Öka andelen kött rejält, fördubbla till 500 g åtminstone.
Minska mängden RKB. Grönsaker (mixade/finfördelade eller i pulverform)… gör du som du vill med..
Fullt möjligt att du även får gå upp lite i mängd..
Jag sneglar mer på prey-metodens fördelning: 80/10/10. Dvs 80 % kött, 10 % inälvor varav 5 % lever, 10 % köttiga ätbara/smältbara ben. Grönt ger jag i så liten mängd så den räknar jag inte ens… fiskolja, ägg m.m. räknar jag ine ens på, det åker bara med de gånger de får det.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Den förväntade vikten för en dalmatinerhane av den större storleken (den kategorin min kille hamnar i) ska vara 29-30 kg.
De ben han får är halsar, vingar och skrov från kyckling samt grisfötter. Räknas de som smältbara ben? Ngn gång i veckan får han revben och nackkotor men det räknar jag inte som mat utan bara som tandrensning!
Köttet är rent kött utan inälvor. Dalmatiner har en annorlunda njurfunktion som gör att de har högre urinsyrahalt än andra raser, vilket gör att de har högre risk att få uratstenar om deras foder innehåller för mkt puriner. Puriner finns det sjukt mkt i hos inälvor som lever och njurar, så det blir ju lite problematiskt
Om jag ska fördubbla köttet till 500g ska jag fortfarande minska bendelen eller borde den kvarstå?
Jag tror inte att anledningen till att han inte ökar i vikt är att han får för lite mat. Det behövs ganka mycket för lite mat för att det ska hämma tillväxten. Han växer helt enkelt i den takt han är ämnad att göra utifrån egna förutsättningar.
Jag tycker absolut inte att du ska sträva efter att han ska få mer "massa" då han bara är 8 månader. Det är mycket bättre för hans resterande liv om han växer sakta håller sig så smal som möjligt utan att för den skull vara mager.
Om du vill ändra fodersammansättningen har jag ingen åsikt om så länge inte målet är att "göda" honom.

Jag vill inte att han ska bli rund eller i närheten på fet men jag tycker han är för smal för tillfället. Även om man inte ser revbenen så känns det som om han balanserar på gränsen mellan mager och smal.
Han är den enda i kullen som barfas och jag har förstått principen med att hundar som barfas växer långsammare. Men det känns ändå lite konstigt att han väger minst men typ är den största (eller högsta) i kullen

Fast om man inte ens ser revbenen så vet jag inte riktigt på vilka grunder han skulle vara mager ?? Ja menar en dalmatiner är ju väldigt smal i kroppen så att säga och tycker alltid dom ser lite smala ut fast dom är fina i hullet..
Tycker inte att du ska hänga upp dig på vilken eftersom det ändå verkar som att han ser fin ut, som dom andra har sagt så är han ju bara 8 månader. Och precis som andra djur så kan även hundar växa lite annorlunda på olika delar av kroppen så han kanske inte ser helt symetrisk ut heller..

Men om du inte ger lever, hur tillgodoser du då behovet av retinol? *nyfiken*
Medarbetare på jack russel terrier

#5 Jag tycker bara att han ser lite tunn ut när jag jämfört honom med andra hanar inom samma åldersgrupp (både syskon och andra hundar). Men jag har lugnat ner mig lite nu angående hans vikt Kan ju också vara så att han växer långsammare pga att barfas i kombination med vad Annamaja27 säger, att han växer i den takt han är ämnad att göra utifrån egna förutsättningar.
#6 Jag ger en sådan minimal mängd av lever att det var enklare att skriva att det inte ingår i kosten. Efter att ha samrådat lite med utländska dalmatinerägare som barfar så fick jag veta att man kan ge typ 20g lever i veckan utan att det ökar risken för uratstenar. Men förutom den lilla mängden lever han får så ingår morötter i kosten

#7 Kan hundar verkligen använda betakaroten? Katter kan inte omvandla betakaroten till retinol (så som vi människor gör).
Medarbetare på jack russel terrier

#8 Jag tror faktiskt att hundar kan det!