Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2494 ggr
[TrollKvinnan_66]
2012-12-27, 14:05

Fråga kring blandningar (barf)

Hej, gav upp ett tag (komplicerat) men är återigen på banan att barf:a lilleman…men funderar nu då jag vill kunna göra färdiga blandningar av kött, inälver, tillskotten, grönsaker och rulla till köttbullar som jag fryser in så det är lättare att ge och portionera åt honom!

Om jag gör då på kyckling kött, kyckling lever, kyckling hjärta - hur skall jag tänka i vad som är lagom…jag menar då man köper lever så är det ju ca.450 och kyckling hjärta 450 sen har jag köttfärs (kyckling) 400 och en massa rens från då vi ätit kyckling (rå) så säkert kring 500 där också…som jag tänkt mala ihop allt - går det?

Blir det för mycket lever, skall man ta hälften, kanske?

Kan man blanda lever och hjärta?

Skall man ta hälften av hjärtat också?

Tänkte att jag kan annars mala var sak för sig och så fördela det på kanske 4 satser…Har även fryst lammfärs som jag tänkt jag kan blanda med om det behövs…

Sen kokar ag och mixar grönsaker: morot, broccoli, pumpa tex. och tillskotten jag har i är: benmjöl, immun, nässelpulver, nyponpulver…funderar även där över ungefärliga mått…som det är nu har jag tagit en tesked av varje till 500 kött…för hunden är mini mini liten väger knappa 2,8 kg och äter tre mål om dagen på ca. 1 dl varje gång (klockan: 08, 14, 20)

Någon som har några tips och råd?

Jag har nu lånat en kvarn för att testa att mala själv och i såna fall kommer jag sen köpa en egen kvarn =) funderar även på att köpa kyckling vingar och testa mala det för att komma åt ben…för jag ger ej hela ben eller vingar (mitt val) Ger inte heller mera nötkött då han inte funkar bra på det…sista dagen idag!

Kommer hålla mig till lamm och kyckling kanske eventuellt testa ren eller älg sen men inte nu…funderar på vars man kan få tag på vom också och om det finns kyckling eller lamm? Såg kyckling mage på affären då jag köpte lever och hjärta men inget på lamm sidan…

Vad tror ni?

Annons:
[TrollKvinnan_66]
2012-12-28, 10:04

Jaja…malde kött igår, gjorde iskuber (formar) med lever och med hjärta - sen blandade jag kyckling färsen med lite av både och…frös in större portioner, som jag tänkt ge lite då och då…

Ger då dagligen lammkött, kyckling med lever/hjärta…även tuggben av vom…Kommer sen köpa färdigt från musch/pommy och kanske nått från jipotima också…får göra budget =)

Såg att det fanns färdiga korvar här och där att ge som innehöll inävler plus kött - så då blandade jag ihop lite!

Berätta gärna hur ni lagar eller ger eran mat, har ni olika varje dag eller samma sak varje dag, blandar ni ihop eller ger för sig, hur ser era hundars matsedel ut?

Cissi-93
2012-12-30, 21:34

Jag maler ner allt och fryser i portioner. Det enda tillskott jag använder är laxolja, främst då min kräsna lilla tik tycker det är godare då :D Jag maler även ner ben så att hon får i sig det, min billiga köttkvarn klarar det galant! De proportionerna jag använder är ungefärliga och jag gör aldrig samma blandning.

50% RKB - antingen kycklinghalsar eller kyklingvingar 
35% kött - lamm, nöt, fläsk, hjärta och även vom inräknat här
7% inälvor - lever
5% fisk - lax 
3% övrigt - typ det jag hittar, eller så blir det mer kött 

Följer inte detta helt utan varierar beroende på vad jag hittar i affärerna. Har även hittat njure i affären och tänker köpa in till nästa omgång!

Ger inga grönsaker då jag inte tror det gör någon nytta + att hundarna inte tycker det är mat.. De vägrar röra sånt, haha!

Jag köper vom i en hundaffär som säljer BARF, alltså dem säljer kycklingvingar, halsar och billigt nöt/lamm kött osv. Allt väldigt billigt. Om du letar billigt kött, så sök runt på nätet efter butiker nära dig som säljer just BARF för hundar, sedan jag hittade den butiken så har kostnaden gått ner väldigt mycket! 

Ett tips är att inte göra det för komplicerat ;) Skriv upp ungefärliga proportioner som funkar för just din hund och gå vidare därifrån, man behöver inte vara supernoga utan det viktiga är att dem får i sig det dem behöver över en längre tidsperiod, typ 10 dagar..

[TrollKvinnan_66]
2012-12-31, 05:35

Tack för svar…

Har ej hittat någon butik i stan som säljer Barf utan lär nog få veställa från nätet eller handla på typ Willys eller Coop =)

Lilleman äter då grönsaker *hihi* både råa och kokta, så han får lite grann i alla fall och då han visat överkänslighet mot fisk så ger jag linfröolja med kött/inälvs mixen…

Tänkte sen att det jag frös in i iskuber av lever och inte blandade i mixen skall jag sen kunna ha och lägga kanske 1 dag i veckan till eventuell ny kättmix…så jag har en lever dag liksom!

Kommer försöka hitta en egen köttkvarn som inte är för dyr och sen även testa mala kycklingvingar…Men funderar också på om det finns ben från lamm att få tag på och mala?

Så man kanske kan göra en lamm mix med kött och ben + vom och kanske inälver från lamm…skall kolla om det finns att köpa på nätet.

Funderar nu lite varför han denna omgång "stinker" ur munnen, gjorde han inte förra gången *hm* om det kan vara lamm som gör det, förra gången fick han endast kyckling eller kan det vara levern/hjärtana för det fick han endast torkat förra gången ej rått!?!

Cissi-93
2012-12-31, 13:36

Haha han verkar då inte vara särskilt kräsen, va skönt!

Du kan ju alltid fråga i någon matbutik om dem har lite slaktrens, inälvor eller ben som dem kan tänkas sälja till dig billigt, så slipper du kanske beställa!  

Jag köpte en köttkvarn för 500kr och det har funkat än så länge, det låter som om den ska gå sönder när jag mal vingarna och halsarna men den har inte fått en skråma :D Jag köpte min från CDON - Centurion KTN220, den billigaste med 1200 watt jag kunde hitta! Riktigt nöjd med den men jag vågar bara mala kyckling i den, skulle aldrig våga mala lammben i den!

City Gross brukar sälja bra kött/inälvor, de har mycket mer saker än ica iallafall. De kanske har inälvor från lamm?

Hmm,  har aldrig upplevt att lamm får munnen att stinka, vad konstigt? Fast har han ätit lamm förut? Kanske för att det är nytt? Min valp stank något otroligt i munnen när hon kom till oss, eller snarare hela hon luktade lite illa, efter att jag gick över til BARF så tog det några dagar innan det blev bättre! :P Så det går nog över snart :)

[TrollKvinnan_66]
2012-12-31, 16:11

*hm* funderar kring det, han har ju fått även nöt så det kanske kan vara det…han har även bajsat mörkare - som att han rensar ur systemet…Men just nu skall jag snart opereras och försöker hitta ett torrfoder som kan funka, som dom som skall vakta honom kan ge då dom inte kan hålla på och barfa…

Ett torrfoder utan spannmål, ägg, soja eller fisk =)

Stekte kyckling idag till oss människor och rensade, skar i små bitar och frös in, han fick lite till lunch idag och mumsade glatt i sig och fick sen ett tuggben av "torkad strupe" som han mumsat på!

Man ser verkligen hur gott han mår på RIKTIG mat men det är bra att ha ett bra torrfoder i fall att också…

Skall kolla efter lite olika köttkvarnar och även lite kring billigare kött och frysa in så jag har sen framöver =) Tack för alla tips!!!

Upp till toppen
Annons: