Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3232 ggr
nathlund
2012-12-14, 23:26

hjälp tack!

fick inget svar på förgående tråd plus att jag tänkt om lite..

läste http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_vuxen.pdf men vet inte om jag fattat rätt alls.. har gjort ett schema men vet inte om det täcker min hunds närinsbehov. kan inte ge ben just nu då jag inte har plats i min frys, grönsaks mix spottade hon ut.

hunden är tik, 1,7 år och väger 26kg. har räknat mängd mat per dag genom att ta 3% av hennes kroppsvikt, läste att man kan göra det om hunden är slank/smal.

har jag för mycket eller för lite av något i mitt matschema?

har tänkt komplettera med: http://standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-laga-mat.html#.UMukJIPjAog eller bara benmjöl?

dag 1:

390g kycklingkött eller kalkon

390g kycklinghjärta

laxolja

dag 2:

390g malt oxkött (köttputs från nöt, lunga, strupe)

390g kyckling eller grishjärta

laxolja

dag 3:

280g malt lammkött (puts från lamm, mellangärde, hjärta, lever, lunga med strupe)110g malt oxkött (köttputs från nöt, lunga, strupe)

1 rått ägg 185g njure(gris eller lamm) 185g kycklinglever

olivolja

dag 4:

280g kycklingmage 110g malt lammkött (puts från lamm, mellangärde, hjärta, lever, lunga med strupe)

390g kyckling eller grishjärta + ett märgben

laxolja

dag 5:

330g lamm och oxkött, 60g kycklingmage

165g Kycklinghjärta, 225g gris eller nöthjärta

laxolja

dag 6:

390g Kött från Älg, Rådjur, Hjort och Vildsvin(Köttputs, hjärta, lever, strupe, lunga)

1 rått ägg, 185g lammlever, 185g lamm eller grisnjure

laxolja

dag 7:

280g kyckling eller kalkonkött 110g Kött från Älg, Rådjur, Hjort och Vildsvin(Köttputs, hjärta, lever, strupe, lunga)

390g kyckling eller grishjärta + ett märgben

laxolja

dag 8:

390g kyckling,kalkon eller fläskkött.
390g kyckling eller grishjärta

laxolja

dag 9:

390 g blandat kött

1 rått ägg, 185g kyckling, nöt,kalv eller grislever, 185g gris eller lammnjure

olivolja

Annons:
Elcyion
2012-12-15, 00:17

Jag slopar helt jipotimas utfodringsmetod. Jag har aldrig förstått varför en hund ska äta gröt. För min hund är det även alldeles för mycket ben i deras utfodringsmodell. Jag förstår inte heller varför hunden ska ha en vegetabilisk olja.

Så här ser min ut (på ett ungefär):

15% ben (från mald kyckling)
7-10% lever
10-15% hjärta
Resten kött

I den malda kycklingen brukar jag även gömma grönsaker. Sen får han det jag får tag på till ett vettigt pris. 3% kan vara en bra utgångspunkt för en smal/aktiv hund. Min hund får ca. 4% av sin kroppsvikt, men då är det en energisk jrt. Men var absolut inte rädd för att höja till mer än 3% om du tycker att hon verkar behöva det.

Medarbetare på jack russel terrier

nathlund
2012-12-15, 00:52

min hund gillar inte gröt eller grönsaker (förstår inte heller det där med gröt och PASTA som dom säljer) och har ej plats med ben därav undrar jag om tillskottet jag länka till behövs eller benmjöl, vet du?

olivolja, laxolja och groddolja tycker hon är gott att få på en sked inte alla på samma dag dock.. sen har jag läst att groddolja ska höja aptiten hon har ätit bättre sen jag började med den.

jag har beställt vilt, ox, lamm, lammlever för typ 30kr/kg, malda skrov får jag inte plats med så det blir färskt från affären kyckling brukar ju vara rätt billigt..men tar bort benen för jag tycker dom känns så himla vassa.. har en köttkvarn denna modell: http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ttkvarn-Braun-Multiquick-5-G1500/Pr342713000 men vet inte om jag vågar stoppa ner ben från kyckling i den? :S har försökt blanda saker hon inte gillar i malt kött men då vill hon inte äta alls, går inte lura henne inte..

men verkar det schemat jag lagt upp bra närinsmässigt?

behöver jag ta bort eller lägga till något?

extremt tacksam för svar!

nathlund
2012-12-15, 00:54

alltså beställa malda skrov också, får bli när denna beställning är slut..

wesdi
2012-12-15, 10:20

Gröt och grönsaksmixer är inte livsnödvändigt.
Men det finns olika dieter och därmed olika *tänk* om vad som anses vara nödvändigt/inte nödvändigt.

*Gröt* kan jag ge ibland, som en liten omväxling/kur.. i små mängder. Kanske en msk/måltid någon/några dagar. Gröten gör jag då på hirs, bovete/amarant.

*Gröt* kan vara ett alternativ om man vill ha lite utfyllnad, inte har råd eller plats med så mycket kött man egentligen önskar ge.

Grönsaksmix… ger jag ibland. Små mängder, Iskubsstorlek.

Annars.. allmänt lätt tips. Variation!

Variera så mycket du kan i köttslag, inälvor och köttiga ätbara ben.
Med variation täcker du hundens behov.
Variation behöver inte vara i varje måltid, inte ens varje dag… se det över en längre tidsperiod.. 7-15 dagar.

Vitt kött bör inte vara huvudingrediens. Rött kött innehåller mer nyttigheter än vitt kött.

Flört Är man lite osäker på om man varierar tillräckligt mycket, för en enkel matdagbok. Det gör jag. Skriver inga mängder, bara vad de fått varje dag (mina utfodras 1 gång/dag).

Den metod jag har i *tänk* även om jag nu inte kör den helt 100 är Frankenprey-metoden. 80/10/10.  80 % kött, 10 % inälvor varav 5 % lever, resten andra inälvor, 10 % köttiga ätbara ben.
Grönsaksmix… ger jag så lite så jag räknar knappt den…
Variera!

Fiskolja kan du ge som tillskott, lite kokoslolja (ekologisk/KRAV-märkt) kan ges ibland.  Ägg… helt (med skal och allt), enbart äggula eller väldans löskokt (vitan är kokt men gulan är rå) kan också ges.

Ger du inte råa ben bör du ersätta det med annat, annars kan det bli obalans i kosten.
Ett sätt (men variera) är att köpa hel färsk kyckling och antingen ge den som den är, grovstycka den i lite mindre delar eller mala ned hela (kött, skrov, ben allt).
Malda äggskal är en annan variant, dosering kommer jag inte ihåg just nu.
Finns annat också (benmjöl m.m.)

Bra är om du kan ge mer hela större köttbitar/köttstycken. Gratis tandborstning, hunden får använda sina tänder och får lite berikning och sysselsättning genom att slita/krossa.

Kolla avföringen - den berättar mycket.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
2012-12-15, 14:41

Jag tycker det är svårt att säga på rak arm. Du skulle inte kunna göra en sammanställning av %-halterna på ingredienserna under din tänka period?

Är det bara korrekt sammansatt behöver du bara tillsätta benmjöl om hunden inte får tillräckligt med ben.

nathlund
2012-12-15, 18:03

förstår inte riktigt.. menar du såhär eller procent för protein, fett mineraler m.m? procent på schemat är :

kött 50%

hjärta 33,33%

lever 7,91%

njure 7,91%

ägg 0,88%

och så komplettera med benmjöl, laxolja, märgben och nu har jag köpt oxsvansar. hon kanske får då två märgben och en oxsvans i veckan.

godis och tuggpinnar har jag inte räknat in heller.

sen finns det lite hjärta och lever i vissa av köttmixarna men det står inte hur mycket på dom..

här är ett ungefärligt näringsvärde på dag 1 sen har jag inte orkat räkna mer utifall jag räknat på fel sätt :p räknade ut näringsvärde per gram för kyckling och multiplicerade med 390g, sen likadant med kycklinghjärta och plussade ihop.(OBS för 780g inte 100)

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx:

134,14g protein, 70,981g fett, 1,17g kolhydrater, 1,56g salt, 3,51g aska,316,29g vatten,

vitaminer:

retinol 171,7µg, d-vitamin 7,41µg, e-vitamin 13,23mg, tiamin 1,84mg, niacin 39,78mg, vitamin b6 2,58mg,vitamin b12 30,93µg,folat 265,2µg

mineraler:

fosfor 1290,9mg, järn 27,3mg,kalcium 89,7mg, kalium 1493,7mg,magnesium 148,2mg, natrium 573,3mg, selen 78µg, zink 33,54mg

då har jag inte räknat in några kosttillskott bara frukost och middag.

ser det vettigt ut? behöver jag räkna ut såhär för varje dag? saknas något?

Annons:
nathlund
2012-12-15, 18:17

vet inte om jag vågar mala kyckling i min kvarn om du läste, tänderna har hon märgben till eller tuggpinnar, hennes tänder ser väldigt fina ut.

av ägg får hon bara gulan, hon gillar inte tillagad vita alls.. eller skal.

är mitt schema tillräckligt varierat tycker du med kött sorter?

har jag för mycket vitt kött?

Elcyion
2012-12-15, 19:27

#6 Det var precis så jag menade. Äter hon nu upp oxsvans eller kycklingbitar med ben måste du räkna med benhalten också. Har för mig att du skrev kyckling, lamm, nöt och gris? Då ser det bra ut Glad

Det som egentigen är intressant är hur mycket du ger av varje kategori (ben, hjärta, lever…) och vilka djur du kommer att ge ifrån. Här går njure som kött. Det ända du egentligen behöver lista på hund är lever, kött och ben om hunden inte är sjuk eller du behöver mer detaljerade svar på en specifik vitamin/mineral/annan detaljnivå.

En normalaktiv hund behöver inte ha hjärta i sin kost då den kan bilda taurin själv (genom barfen). Däremot bör du ge hjärta om du har en höfpresterande hund, då de inte klarar av att bilda tillräckligt mycket taurin. Men hjärtat kan du inte överdosera. Med andra ord kan du laborera lite med den som du vill.

Benmjöl ger du för benen hunden inte äter. Så äter din hund några ben alls, behöver du ta hänsyn till det. Är det en stor hund och den äter en kycklingvinge/vecka är inget att fundera på. Däremot en liten hund som äter samma mängd… Det är ungefär hälften av min jrt´s totala benintag, och då måste jag ta hänsyn till det. Förstår du hur jag menar?

Vill du testa ben, köp 1 påse frysta kycklinglår/klubbor (ca. 1 kg).

wesdi
2012-12-15, 20:09

Men varken märgben eller tuggpinnar ersätter råa ben och dess nyttigheter. Ben innehåller värdefulla mineraler, främst kalcium.

Köttiga ätbara ben ges därför  inte bara för tändernas skull… faktum är att köttbitar/köttstycken ger lika bra tandmotion - i och med att hund måste slita/tugga (krossa är nog bättre ord, hund tuggar inte sidledes som vi människor gör. Hund fördelar bara mat så pass att det går att svälja, resten fixar magen).

Märgben är ofta de stora bärande benen från tunga djur. Finns inget kött på dem och stenhårt ben som i värsta fall kan orsaka tandskador eller att hund fastnar med käken i märgbenet. Jodå jag vet av en hund som fick ena käkdelen fast i märgben.. bidde ett besök till vetten för att få bort det… ett himla dyrt märgben.

Du behöver inte mala hela kycklingen, antingen ger du den hel eller så styckar du upp den i mindre bitar med ben, skrov, kött - allt.

Du ser ut att ha en bra variation av kött, hjärta (räknas till muskelkött) och inälvor från olika djur. Ju mer man kan variera desto bättre men visst, ibland kan det vara svårt.

Mycket vitt kött? Svårt att säga då du skriver alternativ.. men av de nio dagar du skrivit upp verkar kyckling/kalkon komma 6 dagar om jag räknade rätt.. i olika mängder.

Så stor variation varje dag och varje måltid behöver du aboslut inte ha… du kan förenkla det genom att ge bara 1-2 köttslag/dag…
Tror jag skrev det tidigare att varje måltid behöver inte vara *komplett* utan se det på en längre tid, 7-15 dagar … någonstans där ungefär.

Tänk variation över tid, ex.vis dina 9 dagar.
Läste jag rätt så har du tillgång till mycket variation: lamm, kyckling, kalkon, rådjur, älg, hjort, gris, vildsvin, nöt.  Nio sorter.. du skulle lätt kunna ge en köttsort/dag och ha mycket bra variation.
Inälvor samma där - variera från olika djur. Lever ska du inte ge för mycket av men det vet du säkert redan.

Visst, vissa dagar blir det *Karlssons blandning* åt hundarna, småslattar, blivit över från förra dagens måltid och så har jag tagit fram nytt… så visst kan det bli flera sorter i en och samma måltid.

Jag är inte alls noga, jag räknar inte ut näringsinnehåll m.m. Variation över tid är vad jag kör efter. Har även i tankarna *bytesdjur* , alltså vad ett bytesdjur består av (hjärta, lunga, lever, njure, muskelkött, köttiga ätbara ben, bärande ben som inte är ätbara osv osv..)
Flört Jisses jag räknar inte ut näringsinnehåll för min egen mat så varför skulle jag göra det för hunden?
Hur många sitter och räknar ut exakta dagsbehovet i varje måltid för sig själv, sin familj?  Jodå finns de som gör det men så vansinnigt vanligt tror jag inte det är. De flesta tänker nog över tid…. över en vecka… kollar skolmatsedeln och planerar maten hemma efter den så att det blir variation i råvaror.

Hur många av de ägare som ger torrfoder tror ni har superkoll på torrfodrets näringsinnehåll?  Jag tror inte det är särskilt många, inte när man läser på diverse forum om råd om *bra* torrfoder som innehåller *allt*.

Glad Men… jag garderar mig med att säga att det finns olika sätt att råfodra. Vissa vill ha superkoll och ha exakta näringsinnehållet… andra nöjer sig med att höfta.

//Lena

Lena A

Elcyion
2012-12-15, 20:32

Wesdi tog upp en sida som jag missade. Mängden vitt kött/period du ger. Att ge mycket vitt kött resulterar i att djuret får järnbrist.

nathlund
2012-12-15, 21:54

men om jag byter ut lite vitt kött mot rött och ger kosttillskottet jag länkade till borde väl det räcka?

ny räkning blir ca:

kött 48,61%

hjärta 32,41%

lever 7,69%

njure 7,69%

köttben 2,77%

ägg 0,83%

njure (har testat lamm/kalv)och grishjärta ville hon inte ha rått så jag fick koka det lätt..

Elcyion
2012-12-15, 22:35

Nu gör jag en ny uträkning:

Kött: 55%
Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Övrigt (grönsaker/ägg/…): 10%

Njure går som kött, så det behöver inte en egen kategori. Köttben på 2,77% säger egentligen ingenting, då det är mängden ben i dina råa köttiga ben (rkb) som är det viktiga. Tex innehåller kycklingvingar ca. 50% ben och hela skrov ca. 30% ben. Kottletter innehåller kanske 10-20% ben (beroende på skivans storlek i förhållande till benets strl).

För att ge ett exempel på vad din hund bör äta under en 7-dagars period:

Ben: 546-819g
vitt kött: 546-819g (räknat på kycklingvingar)
Rött kött: 1638-1911g
Lever: 382-546g
Hjärta: 546-819g
Övrigt: 819g

Hur du sen väljer att servera är helt upp till dig. Du kan ge bara kycklingvingar en dag, eller så ger du kycklingvingar + något annat. Så länge du ger henne allt som står ovan (bortsett från benen) räcker det med att du kompletterar med benmjöl.
Du skrev att hon inte äter hjärta eller njurare. Du kan testa att mala det till en sörja i köttkvarnen och sedan blanda upp det med något hon tycker om. Min hund han påstår att all ny mat är äcklig tills jag fått honom att provsmaka 1-2 portioner (och då lurar jag i honom det genom att blanda ner tex mjau i hans portion).

För att återgå till benen. Vi hittar på att en kycklingvinge väger 50g. Då har du i snitt 25g ben och 25g kött (då en kycklingvinge i snitt innehåller ca. 50% ben).

Är det något jag har missat?

nathlund
2012-12-16, 00:32

ok så jag har för mycket kött och hjärta då? tänkte att man kunde ta extra av det+vitaminer/kalcium istället för ben. kollade runt lite och det verkar vara typ 75g ben i en bit oxsvans men tänkte bara ge en i veckan. övrigt blir ju bara äggula då som väger ca 20g styck, skulle jag ge en om dagen blir det 140g.. märg(vad nu det räknas till) blir kanske 200g..

kan jag göra så att jag ger 2000g rött kött, 900g vitt kött, 382g lever, 819g hjärta, och 546g ben varav 75g cirkus från oxsvans och resten från typ torkade viltben då? det får jag plats med hemma men jag kanske måste komplettera med vitaminer/benmjöl iaf då för att dom e torkade?

sen övrigt har jag ju bara ägg.. kan man ge en gula per dag? blir 140g cirkus.. sen 679g yoghurt/fil (laktosfri) eller keso om hon gillar det?

kan mala ihop det med lite ziwipeak imorrn och se om hon gillar, men hon tyckte kokt hjärta va super gott, gluffsade i sig allt och hon brukar inte vara så matglad.. om hon inte äter det malda  funkar det inte med kokt om man har vitaminer då?

vet inte om jag vågar ge kyckling vingar, gav henne ett rått kalkon lår, från en ung kalkon och hon tuggade ordentligt lät det som, tog ut benet ur hennes mun för att titta och det hade splittrats till en massa små sylvassa bitar, jätte spetsiga i ändarna, så jag tog det ifrån henne..

Annons:
Elcyion
2012-12-16, 01:13

Jag punktar under för att det ska vara lättare att hänvisa till något.

1. Min uträkning ovan var baserad på att du gav ben. Om du inte ger ben, lägger du precis som du skriver över de 10-15% på kött/hjärta (vilken av dem spelar egentligen inte roll). Märg är i princip 100% fett med nyttiga ämnen.

2. Jag lyckas lura i min kräsna katt grönsaker Flört Det jag gör är att jag maler först kyckling och sedan har jag i ca. 10-15% grönsaker som också åker genom kvarnen. Sedan blandar jag, förpackar och stoppar i frysen. Tycker din hund om lever? Kör du den i matberedaren med kniv alt. köttkvarnen blir det bara en lös sörja med mycket smak. Då kan du prova att gömma lite grönsaker i den. Alt. tina 1-2 iskuber med grönsaker/portion med lever. Hundar har inget jättebehov av grönsaker. Tycker hon om tonfisk på burk är den också lätt att dölja saker med. Oftast går det. Det gäller bara att hitta det som din hund går med på. Melon älskade tex alla här hemma. Fick tag på någon gul variant med oranged kött. Galli/honung/…?

3. Övrigt biten är inte heller jätteviktig. Den får min hund när jag har något han kan få. Vissa veckor mer, andra mindre. Det ända som är garanterat är den mängd grönsaker som finns i kycklingen jag har malt.

4. Jag tycker det är enklare att uppskatta på ett ungefär hur mycket ben en viss bit har när jag tittar på den, och sedan göra ett snabbt överslag i huvudet. Nu har jag aldrig köpt oxsvans, men kan inte de variera i strl? Ang. torkade viltben vet jag inte alls hur innehållet påverkas av torkningen, så det låter jag någon annan svara på. Benmjölet doserar du 1 tsk/200g mat (vilket motsvarar ungefär 10-15% ben). Jag har FÖR mig (sök på forumet) att krossat äggskal ges 3g/100g mat (men dubbelkolla det!) Jag har för mig att det var BARFmycat som hade lagt ut några siffror för katt om det.

Med en benhalt på 10-15% är det samma mängd som du ger katt. Personligen anser jag det vara en bra början, för du täcker upp kalciumbehovet. Sen kan vissa individer behöva mer för att inte bli lösa i magen, men hellre höja lite efterhand än att få en hund som blir förstoppad!

5. Fettlösliga vitaminer stannar kvar i köttet. De vattenlösliga hamnar i vattnet runt omkring. Du skulle inte kunna skära det i mindre bitar, hälla på minimalt med kokande vatten och sedan servera allt (inkl. vatten)? Som jag skrev innan kan hundar tillverka sitt eget taurin (som är det som hjärtat innehåller mycket av jämfört med tex kött). Det är bara elitpresterande (motsvarigheten till elitidrottsmän) hundar som behöver taurin tillsatt i maten via hjärtat då de inte klarar av att bilda tillräckliga mängder själv. Därför spelar det ingen roll om du förlorar taurin i din snabbkokning. Ju längre tid du kokar, desto mer vitaminer försvinner ut i vattnet.

6. Kycklingvingar använde jag som ett exempel att räkna på då vi vet hur mycket ben de innehåller och de är lätta att räkna på. Just nu är klockan lite för mycket, men om du skriver här vilka ben du vill ge kan jag se om jag kommer på något bra ställe att handla dem på. Tex Jipotimas återförsäljare säljer (sålde?) viltrevben styckevis. Fläskben är billiga. Tunna revben (på rea). Jag vet att någon som hade iller hade en rasp som hon raspade märgben med för att få ben "pulver". Jag vet inte alls hur mycket du får på några tag. Har aldrig testat.

nathlund
2012-12-16, 01:46

ok, då behöver jag bara reglera mängden rött/vitt kött då.

jag har malt kalkon och grönsaker, det gick inte, fast hon tycker om kalkon. hennes torrfoder har jag blandat i alla möjliga favorit blötfoder, kött m.m. hon ville inte äta. inte heller om jag blandat ägg gula med maten, men separat går bra.. äggskal icke.. kycklinglever tycker hon om, de andra sorterna vet jag inte om hon gillar rå.. hoppas att hon äter rå njure imorrn om den är mald, annars kommer nog konsistens inte spela någon roll.

oxsvans bitarna var ganska lika i storlek, jag får liksom väga dom och räkna att 25% är ben, har läst att man räknar så både på citygross recept och någon slakt detaljs sida..

jag kan ju snabbkoka hjärta i små bitar i lite vatten och hälla med vattnet i skålen.

kan man göra samma med njure? är 185g det handlar om och hon får mycke rått kött varje dag..

läste att det inte var så stor skillnad på torkat och rått här:

http://barf.ifokus.se/discussions/4d712e04b9cb4622390440e3-torkade-kottprodukter

så tänker byta ut lite hjärta mot torkad vom, byta ut lite kött mot torkat ben och om hon inte gillar rå lever ta istället torkad/blandat med lite snabbkokt, har ju en massa rå lever i frysen nu.

nathlund
2012-12-16, 05:10

nytt tänk:

Dag 1: 390g rött kött, 319g hjärta

Dag 2: 390g vitt kött, 185g njure, 180g lever + 11g torkad lever+äggula

Dag 3: 300g hjärta, 19g torkad vom, 1 bit rå oxsvans, ca 300g torkat ben

Dag 4: 390g rött kött, 300g hjärta, 19g torkad vom

Dag 5: 390g rött kött , 319g kycklinghjärta

Dag 6: 300g hjärta,19g torkad vom,1 bit rå oxsvans, ca 300g torkat ben

Dag 7: 390g vitt kött, 185g njure, 180g lever + 11g torkad lever+äggula

per vecka:

ben: ca 700g

vitt kött: 780g

rött kött: 2370g

lever: 382g

hjärta: 1538g

vom: 57g

det blir ca 833g mat om dagen, motsvarar ungefär 3,2% av hennes kroppsvikt.

övrigt: 40g

wesdi
2012-12-16, 10:30

Hjärta räknas in bland muskelkött så för hund behöver du inte räkna särskilt på hjärta utan det ingår i övrigt kött.

Till skillnad mot katter, rätta mig ni kattägare om jag har fel men jag har för mig att katter har ett större taurinbehov än hundar så därav att man är mer noga med mängd hjärta till katt.

//Lena

Lena A

Elcyion
2012-12-16, 12:29

Hund kan ta två olika aminosyror och bilda taurin. Därför har hundar egentligen inget behov av hjärta, men det är en billig köttkälla (jämfört med mycket annat) och det är inget som på något sätt är skadligt för hunden.

Däremot katter kan inte bilda taurin själv, och därför måste katter äta en kost med "tillsatt" taurin (via hjärta) för att inte bli sjuka.

nathlund
2012-12-16, 15:03

jaha okej då förstår jag. :p

åh min hund har ordentlig diarre idag, kan det vara oxsvansen? första gången hon åt det igår, hon fick en bit. märg från märgben har hon aldrig fått dålig mage av..tips? vad är bra/dåligt att ge då förutom kanin mage och vom för det har jag inte.. morotspuré kan jag inte få i henne.

Elcyion
2012-12-16, 16:08

överkokt ris.

Annons:
Upp till toppen
Annons: