Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2855 ggr
Emmisols
12/3/12, 9:00 AM

Börja barfa...

Har precis börjat gett mina rått kött. Jag får det jag behöver från ett slakteri nötputs,vom,lever,hjärta,lunga mm. Jag ger mina 80% kött från nötputs och 20% nötvom. Vitaminer och mineraler samt linfröolja. Så varvar jag med lever,hjärta,lunga,kycklingmage,kycklinghjärta osv är det tillräckligt för mina hundar?

Annons:
Elcyion
12/3/12, 4:52 PM
#1

Varför linfröoljan? Om du har en komplett barf behöver du inte ge extra vitaminer/mineraler. Sen förstår jag inte riktigt hur du ger. 100% är 100%. nötputs + vom enligt din text blir 100%.

Att säga hur pass bra din sammansättning är går inte utan att veta ungefär hur mycket du ger av de andra ingredienserna.

Medarbetare på jack russel terrier

Emmisols
12/3/12, 5:48 PM
#2

Linfröoljan är för fin päls! Jag ger 80% av ett mål mat som färs från nötputs och 20% av portionen är vom och sen Varvar med hjärta,lunga,njure mm

Emmisols
12/3/12, 5:52 PM
#3

400 gram nötputs 100 g nötvom och sen ca 100 gram av lever,njure,hjärta mm jag har inte kommit över några ben ännu därför för mina extra vitaminer och benmjöl?

Elcyion
12/3/12, 7:56 PM
#4

Så länge du ger lever, kött och hjärta + benmjöl behöver du inga extra vitaminer/mineraler. Ben är relativt enkelt att hitta billigt. Kyckling tex. Menar den som säljs fryst på mataffären. Där har du allt från hela skrov till mindre delar beroende på vilken hund du har. Fläskben brukar också vara billigt.

Upptaget på vegetabiliska oljor är genrellt ganska dåligt. Vill du ha mer valuta för pengarna skulle jag satsa på en animalisk olja, tex fisk/laxolja.

Lunga och mage räknas inte som "organ" (hjärta och lever). Jag vet inte riktigt hur de är uppbygda, men är lunga kött eller bindväv? Bindväv är inte farligt på något sätt, men kanske inte direkt det mest näringsrika. Njure går som kött. Mage skulle jag nog lägga lite i samma kategori som lunga. Men det är JAG.

Vad ger du för lever? Lamm är väldigt rikt på retinol jämfört med andra vanliga leversorter som tex kyckling och nöt.

Om du inte ger lammlever skulle jag satsa på att ge 65% av dagsgivan som kött och ca. 850g hjärta och 600-650g lever/vecka.

Alltså 2730g kött, 850g hjärta och 600-650g lever/vecka. Du kan byta ut en del av köttet mot tex njure/mage/lunga… Du kan även tulla en del på hjärtat, då hundar inte har något större behov av att få i sig taurin via kosten. Ett snabbt överslag innebär ca. 65% kött, 20% hjärta och 15% lever.

Hur du sen väljer att dela upp det är helt upp till dig. Bara de får i sig allt de behöver inom 7 dagar (på beräkningen ovan).

Din hund behöver minst 5.000 IE/kg. Överdoseringen ligger på 250.000 IE/kg. Jag skulle rekommendera att lägga dit över minimumkravet på 5.000 IE/kg eftersom det är ett så långt hopp upp till överdosering.

Medarbetare på jack russel terrier

Emmisols
12/3/12, 8:31 PM
#5

Tack för ditt svar! Har gett laxolja i flera år men effekten blir likadan på mina hundar med Linfröoljan och den är billigare=)Just nu ger jag nötlever men ska försöka få tag på lamm också!Tusen tack för hjälpen =)

Elcyion
12/3/12, 9:17 PM
#6

Inga problem :) Tänk bara på att du ev. behöver sänka mängden lever något om du ger lamm. Du får räkna lite på det.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Emmisols
12/7/12, 11:05 PM
#7

Du förresten du skriver 5000 IE/kg? Vad menas med det?

Upp till toppen
Annons: