Annons:
Etikett02-hund
Läst 3224 ggr
Cissi-93
2012-12-02, 18:43

Gräver ner mat..

Min 2 åriga tik Bella är nog den mest kräsna hunden i världen.. Hon gillar inte torrfoder och hon gillar bara barf i ibland.. Eller snarare hon tröttnar på all mat! Jag har provat alla möjliga foder på henne, och det går nästan alltid bra första veckan, sen vägrar hon äta, verkligen vägrar. Och med barfen väljer hon det hon gillar mest, det började lite med att hon valde ut de bästa bitarna = de med mycket fett, tillslut så ville hon endast äta fläsk.. Så jag gör nu röror men det hjälper knappt.

Men barf är ändå det hon gillar mest.. Men hon äter ändå så otroligt dåligt.. Och dessutom försöker hon gräva ner maten, speciellt om hon får ben så vill hon gräva ner det så fort som möjligt..  

Det jag har märkt är att hon verkligen älskar när maten legat framme och börjat torka, antagligen därför hon försöker gräva ner.. Så jag undrar, hur länge kan maten stå framme? Är det dåligt för henne att äta det om det stått framme hela dagen? Och hur är det med nedgrävda ben? Är det ok att äta? För isåfall skulle jag kunna ta fram maten på kvällen och låta det stå framme så att det hinner torka lite för då skulle hon antagligen äta maten istället för att gräva ner! 

Är det någon som har några bra tips för kräsna hundar? Har provat de "vanligaste" tipsen så om ni har något bra tips, skriv gärna det! Glad

Annons:
Elcyion
2012-12-02, 19:00

De vanligaste tipsen som innebär vadå? Bara så att jag hänger med. Om du ger henne en bit rent fläskkött äter hon, men om du maler det tillsammans med lite tex nöt äter hon det inte?

Jag har en hund som också är kräsen. Att truga gör bara saken värre. Jag har hittat några trix som fungerar för oss:

* Maten finns inte tillgänglig hur länge som helst (ca. 30 min)

* Att låta honom jobba för maten. Antinge genom trix eller genom sitt/stanna kvar tills jag säger "varsågod". Kanske 3-5 min eller så.

* Har han inte ätit på någon dag, så kvittar det vad jag än ställer fram. Få honom att äta 1-2 bitar, sedan brukar han komma på själv att han var hungrig ;)

Det är lite vanskligt att ha maten framme över natten. Allrahelst på sommaren. Men hur går det om du lägger det utan skydd i kylskåpet? Rent krasst säger jag som så, att så länge maten luktar bra och känns bra, är den bra.

Har du tillgång till citygross brukar en del av dem säljs "fläskben av lamm" (vad nu det kan täknas heta) för ca. 20-25:-/kg. Jag köpte en gång, men det var 80% fett och mina djur matvägrade. Men om det är något hon gillar, luktar/smakar lammfett VÄLDIGT mycket (allrahelst det gulaktiga) och då kanske du kan använda det som ett sätt att gömma andra saker i maten? I kombination med gris då. Hur blir det om du maler kycklingdelar och sedan blandar i lite ister (rent grisfett)? Enbart gris skulle jag försöka klura mig förbi. Sedan kan du ge gris varje dag, men det vore bra om du lyckades få ner lite annan typ av kött också.

Med Ludde behövs det oftast bara 2-3 trix och sedan äter han själv. Men hur blir det om du ger henne sådant som lätt går att göra mer i "godis strl" och sedan träna med henne? Tex födosök på gräsmattan, spår med matskålen som belöning i slutet…?

Medarbetare på jack russel terrier

Cissi-93
2012-12-02, 22:49

Menar tips som att ställa fram maten i en halv timme och sedan ta bort och vänta till nästa mål, mat en gång om dagen, fasta osv :) 

Går nog tyvärr inte att få henne att jobba för maten då hon endast luktar på det, suckar och går därifrån, men ska absolut försöka! Att fasta en dag funkar till viss del, hon tar en eller två tuggor men får sedan nog. Och det lilla jag får i henne är för att jag handmatar henne! Och på grund av att hon slutat äta ben och vägrar äta lever så måste jag göra röror för att hon ska få i sig allt hon behöver :( 

Ska försöka att lägga maten utan skydd i kylskåpet, kanske hjälper lite iallafall! 

Och det där med "fläskben av lamm" låter ju super! Ska se om jag hittar det i city gross nära mig. Brukar försöka hitta fettrikt kött, men tycker det är lite svårt att hitta lamm och nöt med mycket fett. Vill ju inte enbart ge gris, har läst någonstans att de kan bli lite sura i magen av för mycket? Vet inte om det stämmer men vill ändå variera köttet så mycket som möjligt. 

Det är så tråkigt att hon äter så dåligt. Det är så synd om henne.. Man märker verkligen vilken energi hon får de dagar hon får i sig lite mat och det är så underbart att se henne så glad!

Men tack så jättemycket för tipsen! Ska absolut testa dem!

Elcyion
2012-12-03, 10:11

Desto svårare uppgiften är, desto högre är motivationen att ta belöningen (vare sig den är bra eller dålig).

Min förra hund var en greyhound. När hon kom till mig som 2-åring, var hon helt avstängd. Godis var inte gått, leksaker var tråkiga och hon var inte öppen/knöt an till personer.

Leksaker var efter mycket jobb jätteroliga. I början kastade jag en boll, hon sprang efter och sedan glodde hon på den när hon nådde fram. Sedan gick hon.

Jag gjorde som så att jag låtsades att hon hade vunnit 50 miljoner på jackpott varje gång hon tittade på bollen. Tjo, stim = matte jätteglad. Efter ett tag började hon undersöka bollen osv. Till sist kunde jag kasta 1 kast, och sedan fångade hon upp bollen i förbifarten och rusade 3-7 ärevarv med den. Var hon riktigt pigg/glad lekte hon med bollen själv.

Samma sak skulle inte gå att överföra på din hund? Låtsas att hon har vunnit 50 miljoner på jackpott när hon äter sin mat? 1 bit = jackpott. 2 bitar = ytterligare en jackpott.

Märker du någon skillnad om du klipper/skär det i mindre bitar? Min jrt påstår oftast att han inte kan gapa/tugga. Inte ens kycklingvingar kan han äta. Men då säger han iof att han inte kan tugga ben heller…

Elcyion
2012-12-03, 16:14

Kom att tänka på en sak. Om din Citygross inte har "fläskben av lamm" borde det gå att be dem spara åt dig. I mer invandrar täta områden brukar de har mer lamm än i "svenska" områden då många invandrare (främst från muslimska länder) inte äter fläsk samt att de är vana att äta lamm hemifrån.

"Fläskben av lamm" kanske kallas lammben, men finns det inte någon annan del som också kallas för lammben?

[Annamaja27]
2012-12-03, 18:21

Skulle inte precis säga att det är att rekommendera att låta mat stå framme över natten men jag upplever också att hundmagar generellt inte är så känsliga för gammalt kött, åtminstone inte för "torrt" kött.

Mina katter får ganska rejält med mat på kvällen för de äter helst på natten. Ibland är det dock en hel del kvar på  morgononen och då får förstås hunden det.

Du kan ju testa att se hur det funkar med att inte ta bort maten. Funkar det inte så är det ju bara att slänga.

Elcyion
2012-12-03, 19:57

Nackdelen med att låta maten stå framme jämnt, är att på sommaren ruttnar den ganska fort.

Annons:
Cissi-93
2012-12-06, 22:08

Jo, förstår att man inte kan lämna kvar maten på sommaren, men ska iallafall försöka att ha maten i klyskåpet utan lock! Borde funka till viss del ändå. Önskar bara att hon kunde äta utan problem.. 

Men tack så jättemycket för era tips, ska testa dem och se ifall de fungerar på henne Glad

Upp till toppen
Annons: