Annons:
Etikett03-katt
Läst 2166 ggr
shamz116
2012-11-26 18:34

kattens första kycklingvinge!

Hej! jag skulle vilja ha lite hjälp av er kunniga:)

Jag gav katten hans första råa kyckling vinge idag(svensk, guldfågelns). Hade tinat upp den över natten. Han rörde den lite o luktade men ja insåg att de inte finns en chans att han tänker slänga sig över den när han är van med sin mjau burkmat.

Provade att klippa i den som jag fått tips om men de va inte lätt!Hur gör ni?! till slut fick ja hålla i den och banka sönder den sedan gick det! Men det var inte fräscht det kom blod ur den jag är känslig med sånt här:/ Men  kissen åt faktiskt upp allt av det ja lyckades få ner i matskålen tilll han från den efter ja kryddat med hans torrfoder(som ja krossade).

Jag hörde o såg på han att han fick kämpa ordentligt med tuggmotståndet så det kanske funkade trots allt min metod. han fick rätt små bitar men annars hade han inte ätit o gnagit bort de! han åt ändå en hel matskål av det där nu. Ska ge han någon gång i veckan en sån här tror ja men undrar om någon vet om t.e.x rå kycklingfile som man hackar upp kan va lika bra eller är det just benen o sånt som e bra för katten och tänderna? finns de isåfall nåt lättare o ge än dessa vingar??! jag har även grytbitar av nötkött hemma som kanske kan vara bra tuggmotstånd i kan jag tänka mig. men inga ben i då.

(Obs jag barfar inte min katt annars utan ger det här som komplement till mjau blötmat)

Annons:
vinteralvan
2012-11-26 20:21
#1

Allt rått kött är naturligtvis bra men det bästa med just kycklingvinge är just att det är ätbara ben. Har han ätit det en gång så kommer han glatt mumsa i sig nästa gång han får det för nu har han smakat och vet att det är mat.

shamz116
2012-11-26 20:53
#2

#1 Ok..ja det låter ju bra:)haha ja han verkade väldigt fundersam va det var först!

NatasjaHemby
2012-11-27 10:53
#3

Just kycklingfiléer ska du nog undvika, då de (nästan?) alltid är preparerade med salt för att bli mörare. Salt är inte bra för katter.

Tips för att lättare kunna klippa sönder kycklingvingar och -ben i mindre bitar är att skaffa en sekatör. Kostar typ 70:- på Clas Ohlson och klipper ben hur lätt som helst :)

SE*Simbelmynes

Niiinah92
2012-11-27 16:30
#4

Lånar tråden lite med en fråga, hur länge kan man ha kycklingvingen framme? Har precis satt fam en bankad och klippt vinge till mina missar som de än så länge inte vill äta.

shamz116
2012-11-27 21:08
#5

#3 Ok, eftersom ni verkar tycka vingarna e bäst o de e billiga också så ska ja köpa en sekatör.haha de har man ju i trädgården annars så känns lite konstigt.

#4 Min katt åt upp ungefär halva på en gång, kanske bäst o ge hälften först och när katten e som mest  hungrig så e det mindre risk att han skippar maten:)  o prova att krydda den med den maten han gillar mest  ja krossade torrfodret som han fick från uppfödaren han får jätte lite av de annars för ja har i princip vant han över till bätte mat. men det gjorde ju säkert också att han blev mer nyfiken o smaka:D

shamz116
2012-11-27 21:11
#6

#3 Gick in på clas ohlson och kollade nu. Vilken av dessa rekommenderar du?? (Jag vill inte gärna fråga dom och säga att jag tänker klippa kycklingvingar haha)

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?kb=1&gclid=CNXpiIf677MCFQd2cAod43oA_g&N=0&Ntk=All&Ntt=sekat%C3%B6r&Nty=1&D=sekat%C3%B6r&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Annons:
Niiinah92
2012-11-27 21:52
#7

#5 De kunde knappast vara mer hungriga än då men vägrade pröva ändå, testade krossa deras favorittorrisar över men hjälpte ej och inte heller att blanda upp med lite bozita blötmat Obestämd De kollar inte ens på matskålen men hungersjamar och springer till kylskåpet i ett.

NatasjaHemby
2012-11-28 09:42
#8

#6 Jag köpte den allra billigaste för 49:- Det kanske inte är den allra bästa, men än så länge har den fungerat till allt jag försökt klippa i. Klipper sönder de tjockaste kycklingben hur lätt som helst. Köttet däremot får man klippa med sax eller skära med kniv, för det är sekatören inte tillräckligt vass för.

#7 Ett tips är att börja med små, små bitar kött innan du ger dig på så "rejäla" saker som kycklingvingar. Klipp/skär av köttet från vingen och se om de vågar smaka. Får de bara smak på kött så kommer det nog bli lättare att locka dem att äta även benen.

SE*Simbelmynes

shamz116
2012-11-28 13:49
#9

#8 ok ja får se vilken de blir men den för 700 blir de inte iaf;)och bra råd me små bitar de va så jag fick göra o då åt min katt ju.va lite omständigt men ja ska se hur de blir efter köpt min sekatör :D

Glimfeather
2012-11-29 08:15
#10

Är man inte så blödig kan msn ju köpa hela möss och ge sin innekatt. Det finns ju att köpa döda (frysta?) som ormmat så det borde väl de flesta välsorterade djurbutiker ha inne eller kunna ta hem. Bor man nära tjörn kan man hämta möss och sork hos mig ;) kattan tar in nästan varje dag, både levande (till terrierns förtjusning) och döda.

Elcyion
2012-11-29 13:10
#11

#5 Jag hävdar fortgarande att fogsvans och hammare borde tillhöra den normala köksutrustningenFlört

Medarbetare på jack russel terrier

shamz116
2012-11-29 17:07
#12

#10 Tyvärr skulle jag inte klara av det möss och råttor är det enda jag är riktigt rädd för och inte klarar av.

#11 haha sålänge det funkar. men ja skippar det helst!

Elcyion
2012-11-29 17:52
#13

Bara att köpa en speciell hammare till köket. Super när du ska slå sönder köttkivor som har frusit ihop. Eller sågen för att dela köttet till katterna. Tex stora korvar från färskfoderföretagen. Bara att diska både med diskmedel efteråt, och inte använda dem till något snickeriarbete.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: