Annons:
Etikett03-katt
Läst 2883 ggr
xMyDeadx
11/22/12, 6:24 PM

Överviktiga katter.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har bestämt mig för att börja BARF:a våra två katter. De har fått prova både kyckling och köttfärs, vilket har ätits med god aptit. Den ena katten hoppar upp diskbänken, för att få sin mat så snabbt som möjligt, han som aldrig brukar göra större väsen av sig utan vänta snällt tills mat är serverad.

Det är så att båda katterna är överviktiga och inte lite.. Jag undrar då hur jag ska tänka när jag börjar BARF:a? Ska de trots allt ha sina 2% av kroppsvikten? Av nuvarande kroppsvikt, eller den kroppsvikt vi vill ha ner dem till?
Har kollat runt i forumet och så, men inte hittat något om detta.

Annons:
Annso_
11/22/12, 7:29 PM
#1

Jag skulle ge 2% av den kroppsvikten som dom bör ha..Men dra inte ner för drastiskt på maten…Sedan skulle jag rekommendera dig att köpa leksaker så att du kan aktivera dina katter =/

Jag har två katter i mycket god kondition och mycket fina kroppar, skulle to.m kunna gå upp lite i vikt..Men det har ju inte kommit gratis, leker med dom varje dag med både Da Bird och andra leksaker..Tänk på att så tjocka katter inte ens kan tvätta sin päls och hålla sig ordentligt rena =/

Hur kommer det sig från början att katterna blivit stora ? Den till höger ser ju extrem ut..

xMyDeadx
11/22/12, 7:54 PM
#2

Så när jag går över till barf bör jag lägga mig lite under deras nuvarande vikt och minska succesivt och se hur de reagerar på det?

Leksaker har vi, men vi borde absolut aktivera dem mer! Hur det har blivit såhär handlar dels om att vi lyssnat på uppfödaren till den gula. Hon sa att alla katter klarar att ha fri tillgång till mat. Här ser vi resultatet på våra två. Aldrig mer fri tillgång!

Sen har det tagit ett tag att få min mamma och bror att inse att vi faktiskt måste agera. Det här är inte hållbart längre, inte för någon av katterna..

I dagsläget är det den gula som är värst. Den hägra har vi lyckats få ner lite i vikt, men den gule har gått upp. Så ja, detta är extrema fall och jag skäms över att det har fått gå så långt. Just nu handlar allt om att, i vettig takt, få ner dem i vikt och ge dem ett värdigt kattliv tillbaka. Jag har dåligt samvete för hur de ser ut, men bättre sent än aldrig?

[Annamaja27]
11/22/12, 7:54 PM
#3

Min överviktiga katt gick ner i vikt VÄLDIGT snabbt när jag gick över till färskfoder.

Inte så bara egentligen med för snabb viktnedgång så var lite försiktig med att ge för lite mat. Min fick i och för sig fri tillgång men ändå så rasade hon i vikt. Nu är hon smal och verkar inte ha tagit skada av sin snabba viktnedgång.

Annso_
11/22/12, 7:58 PM
#4

Ja jag skulle absolut göra så..Känns lite drastiskt att kanske halvera maten för att dom är överviktiga..Skulle göra det sakta men säkert för att låta magsäcken dra ihop sig som jag skulle göra hos mig som människa med..

Jätte bra att du väljer att ta tag i det även om det bör ha gjorts för länge sedan.

Skulle även vänta lite med att börja aktivera dom med leksaker som du använder tills dom gått ner lite i vikt, tror det blir väldigt tungt och ohälsosamt för leder osv att busa runt hysteriskt på den vikt som dom ser ut att ha..Får man fråga hur mycket dom väger ??

xMyDeadx
11/22/12, 8:05 PM
#5

Halvera hade inte varit ett alternativ, då hade katterna klättrat på väggarna. Just nu är de upprörda över att inte ha fri tillgång längre, utan äta på bestämd tider. Så, vi kommer ta det sakta men säkert.

Det borde absolut gjorts för längesen! Men, mamma och brorsan har hoppats att det skulla funka med lightfoder, men änåd låta katterna ha fri tillgång. Inte bra, inte bra alls.

Den svarta väger i dag 8,1 kg och den gula 9,3kg. Det är rent ut sagt hemskt och hade jag sett dessa katter ohs någon annan hade jag kallat det för djurplågeri…

Annso_
11/22/12, 8:11 PM
#6

Men oj :O .. Verkligen bra att du tar tag i de! Vet hur det kan vara med personer som inte lyssnar, så bra att du fått över dom på din sida !!

min huskatt väger 2,8 kg och skulle väl säga att hon skulle få gå upp till 3,2 kg max..Min Norska skogkatt är med lite smal men väger ändå 4 kg så dom är i väldigt fin kondition båda två

Annons:
xMyDeadx
11/22/12, 8:17 PM
#7

Bondkatten är ganska stor, alltså höga bakben och lång kropp, så skulle vilja ha ner honom till kanske sex kilo?
Skogkatten vill jag till att börja med ha ner till sju kilo, sen får vi se hur han ser ut då.

Ja, det har tagit sin tid, men nu ligger katternas utfodring äntligen på mitt ansvar och jag får göra hur jag vill. Nu ska vi få ordning på det!

Annso_
11/22/12, 8:21 PM
#8

Tror ärligt talat att huskatten kan gå ner lite mer i vikt, 6 kg är ändå ganska mycket, sedan finns det ju stora raser som te.x maine coon som ska väga en del men dom är ju framavlade så..Hellre tt ett djur är lite smal än lite stor.

En skogkatt på 7 kg är också väldigt stort så tror att du även kan få ner den lite mer i vikt..

Vill du ha lite tyngd i katterna (som det låter) så rekommenderar jag dig att strunta i vikten och låta katterna gå ner så pass mycket att dom ser och känns normala, sedan börja "träna" dom så dom går upp lite..Menar min skogis på 4 kg är bara 1 år och har en bra vikt men hon är tränad isf för småfet

xMyDeadx
11/22/12, 8:27 PM
#9

Jag spekulerar mest i vilken vikt de kan ha, sedan får jag självklart se hur de ser ut när de väl ha gått ner.

Nu vet jag i alla fall hur jag ska tänka när jag fixar deras mat.

Elcyion
11/22/12, 10:07 PM
#10

Jag har en katt som är tjock. Något som hände på en månad när jag inte var hemma och hade kattvakt (min syster som jag då bodde ihop med). Sedan dess har jag kämpat med hans vikt. Han får 2% av sin kroppsvikt.

Jag har hittat tre saker som jag anser vara bra sätt att få dem att röra på kroppen, utan att behöva ta ut sig helt:

* frädrar på en pinne (de behöver inte springa, men däremot höja tassarna och kroppen för att komma åt fjädrarna).

* Jag har virkat lite kattleksaker med kattmynta och stoppning i. Tjockisen tycker om att brottas, och där har jag gjort en lite större boll med snöre på. Den kan dras i lagom takt över golvet, och när den "mördas" rullar han ihop sig, håller fast med frambenen och sparkar med bakbenen.

* Sedan har han börjat motionera för sin mat. Står mitt i köket och kastar en liten bit kött på golvet åt ena hållet. Då får han springa dit och hämta den. Sedan samma sak åt andra hållet. Hur fort de springer verkar bero på hur långt bort du kastar maten. Du kan även gömma maten inomhus. Tex på små pappbitar och ett rum/katt (så att de inte äter upp varandras mat).

Det svåra med min tjockis är att han har ett ganska dåligt luktsinne. Misstanke finns om utläkt kattsnuva då det var en förvildad katt på ca. 5 år som jag tog hand om.

Medarbetare på jack russel terrier

xMyDeadx
11/23/12, 11:06 PM
#12

Röra på sig kan de, utan problem. de visar på fin akrobatik när de drar igång och busar.

Nu har jag tagit tag i det och det kan bara bli bättre!

Linnea
11/26/12, 2:21 PM
#13

#3 Min katt som alltid varit väldigt smal gick upp ordentligt i vikt ganska snabbt när han börjat få barf, jag tror att barfen gör att dom kommer till sin "normalvikt", lagom helt enkelt. Min katt har aldrig gillat torrfoder men det fattade jag inte förrän han började få barf. Numera får han och hunden färskfoder + kyckling (hunden får även andra köttben) då vi inte har nåt bra ställe att köpa barf, där vi köpte förut var det så olika vad dom hade hemma från gång till gång.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Upp till toppen
Annons: