Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3154 ggr
LittleWhiteDog
2012-11-11 15:24

Proportioner Ben/Kött BARF vs Vargföda.

Hej alla BARFARE. Jag är ny här pa forumet, sa detta blir mitt första inlägg.

Just detta inlägg riktas främst till hundägare, eftersom jag inte är sa insatt i katt-BARF och vilka proportioner som gäller där.

Nagonting jag tänkt mycket pa vad gäller BARF är hur man uppmuntras att ge 60-70% RKB till hunden, främst föresprakas da kycklingvingar och kycklingskrov som grund. Man läser da att skrovet och vingarna (men även halsar) är lämpliga som RKB eftersom ben/köttmängden anses vara optimal. Man säger att bröstet och även laren innehaller för stor andel kött.
Jag kan köpa det med anledning av RKB i sig självt. Men med tanke pa att man även ska servera kött, vore inte det optimala att da ervera hela kycklignen, med inälvor och allt? Nu menar jag inte att man ska slänga fram en fet kyckling till en liten tax eller sa.
Det jag menar är, borde inte en kyckling i sin helhet vara det mest optimala? Och om man da under en längre period serverar hel kyckling uppdelat i olika maltider, da skulle man ju slippa sta och väga proportionerna just för kycklingen.

Det jag tänker pa är da att en varg som fäller ett byte glufsar i sig hela bytet, om en varj eller räv far tag pa en kyckling lär de ju inte lämna bröstfileerna för att de tänker att proportionerna blir fel, de äter ju hela kycklingen och far da i sig den procent av inälvor/kött/ben som kycklingen själv bestar av.

Därför undrar jag, kära barfare, borde inte det lättaste sättet att barfa vara genom att ge hunden mat i de proportioner som ett levande djur bestar av?

Just i detta skede har jag inte tagit med maginnehallet som varjar anses sätta i sig, utan tar endast hänsyn till kött/ben/inälvor och dess procent. Detta eftersom asikterna ofta gar isär om huruvida grönsaker öht behövs i hundens kost.

Det finns uppgifter om att varjar endast äter maginnehallet pa sma byten, medan de tömmer magen genom att skaka den pa de story djuren innan de glufsar i sig själva magsäcken, vilket i sa fall borde ga att simulera genom komage?

Personligen tror jag att det är lite individuellt, att vissa hundar mar bättre med en del grönt medan andra klarar sig bäst enbart pa animalier. Jag kommmer själv att tillsätta lite vegetabilier/frukt/bär i min hunds kost, men inte mer än 10% (vissa föresprakar 20-30%)

För den som är intresserad har jag hittat en hemsida med olika artiklar där de bland annat tar upp den sk. myten om att vargar äter bytets maginnehall:

http://rawfed.com/myths/#articles

Jag star inte bakom denna sida eftersom jag inte själv kollat upp källorna, men jag tycker att det är intressant och värt en diskussion.

Oavsätt standpunkt är det ju trots allt sa att vi alla vill det bästa för vara husdjur, och det jag vill med detta inlägg är att vi kanske tillsammans kan hitta det optimala.

Annons:
wesdi
2012-11-11 19:47
#1

Flört Ja det finns olika sätt att råfodra sin hund.

De procenter du nämner är nog BARF enligt bl.a. Ian Billinghurst. Där ger man även malt kött, grönsaksmixer, spannmål kan ges, mjölkprodukter m.m.
Finns väl lite varianter på det med.

Prey-metoderna (whole prey och Frankenprey) förespråkar 80/10/10, dvs 80 % kött, 10 % inälvor varav 5 % lever och 10 % ben… köttiga ätbara/smältbara ben. Inga grönsaker/frukter alls, inga mjölkprodukter, absolut inget spannmål, ris eller annat.
Enda tillskott som ges är fiskolja (om man inte helt kan ge kött från gräsbetande djur). Ägg ges ibland.

Prey-metoderna går mer ut på att efterlikna vargens sätt att äta. Här anser man att varg inte äter maginnehåll utan ruskar ur det om nu magvägg alls äts. Enstaka smaskande på blåbär m.m. kan ske men är mer i brist på annat.

Man ger således antingen hela/stora delar av bytesdjur, gärna med päls/fjädrar och allt. Har man inte den möjligheten så blir det Frankenprey (namnet inspirerat av Frankensteins monster… som sattes ihop av olika likdelar). Man ger så stora köttbitar/stycken man kan från olika djur,  Hel kyckling, ekorre, hare, kanin… eller en hel skånk från ett klövdjur. Hunden får äta så mycket den orkar eller till dess ägaren anser att hunden ätit tillräckligt. Så tas det bort och samma kan serveras nästa dag vid nästa måltid eller någon dag senare.

Vissa ger såeldes hunden rejäla måltider några dagar och sedan fasta några dagar.

Jag ligger närmare Frankenprey-metoden än någon annan metod. Även om jag inte helt fullt följer den.
För jag ger lite grönt ibland, dock i så små mängder så att det knappt kan räknas.
Jag ger inte mjölkprodukter. Jag ger inte stora köttstycken men ger köttbitar. Händer ibland att jag ger malt kött.
Jag ger så långt jag kan köttiga ätbara/smältbara ben men visst…. när jag har tur och får helt gratis en massa köttiga ben från jakt mm. så blir det även köttiga ben som inte helt är ätbara.

Så i tänket ligger jag åt Frankenprey i alla fall.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LittleWhiteDog
2012-11-12 12:48
#2

Hej.

Tack för ditt svar. Jag blir glad av att läsa att det finns andra som tänker sa, eftersom jag velat börja BARFA väldigt länge nu, men väntat eftersom jag inte kännt att jag haft tillräklig kunskap.

Nu känner jag mig dock redo, och da kom problemet att jag verkligen inte vill ge min hund 30% grönsaker, eller ens 10% för den delen. Ibland blir han sugen pa grönt, och da tar han för sig. Han brukar ibland plocka lingon när det bjuds t.ex. och det känns ju inte helt fel.

Jag tror att Frankenprey är helt i min smak faktiskt, dessutom är verkar det ganska enkelt att räkna ut.

Började BARFA med eller mindre pa heltid förra veckan, och jag märkte bara efter ett par dagar att hans andedräkt blev uthärdig. Och da köpte jag ekologiskt foder till honom innan, köpte det bästa jag kunde hitta. Innan kunde jag knappt ha honom i närheten utan at bli illamaende, för sa fort han öppnade munnen osade en stank utan dess like ut och han märkte att man tyckte det var äckligt och blev ledsen. Men nu är det riktigt mysigt att ha honom i närheten.

Hzr som helst. Jag har tillgang till grön vom fran lamm och ko samt bladmage fran ko. Där jag bor anses bladmagen vara mycket bra att ge, bättre än vom till och med, sa jag ska prova det.

Jag har gjort ett schema för min hund som bestar av 5% grönt, men jag funderar pa att skippa det helt eftersom jag helst inte vill göra nagon grönsaksmix at honom, det känns inte helt naturligt för mig, och han vill helst inte ha grönt heller, förutom nagon gang ibland.

Visst borde det vara säkert att strunta i grönsakerna? Vom och bladmage innehaller väl en del rester fran grönt vad jag vet?

Hel kyckling fran affären brukar t.ex. innehalla lite inälvor, sa om jag ger honom hel kyckling far han äta inälvorna, och sedan kycklingen tills han är klar med den. Förutom det far han äggula, vom, fisk, hjärta, blod samt extra inälvor om köttbiten inte inkluderar det. Ocksa märgben som snacks nagon gang ibland.

Har du nagon aning om varför vissa har abersion mot att ge sina hundar blod? Jag känner att det borde vara en god järnkälla om inte annat, plus att om jag köper ett helt stycke djur lär det ju vara tappat pa blod redan, och da kan det väl vara bra att tillsätta?

Mvh.

wesdi
2012-11-12 13:42
#3

Flört Åh men kan du inte presentera dig lite mer, var du bor osv?? 

Jag vet inte varför vissa inte vill ge blod.
Blod är nyttigt. Jag köper ibland oxblod och ger hundarna på maten (köttet m.m.). Finns även blodpulver (torkat blod) som man kan antingen strö över maten eller  blanda med vatten och ge.

Som sagt, ge grönsaksmix eller inte… finns olika sätt.
Strikt Frankenprey - ger inte grönsaker/frukt/mjölkprodukter/spannmål (ris).
Väljer du att ge ibland så tror jag inte du behöver räkna på det.
Jag gör det inte. Den mängd *grönt* jag ger då och då är så försvinnande liten så jag räknar inte alls på det.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

LittleWhiteDog
2012-11-26 03:06
#4

Jag bor i Tyskland, och här finns diverse BARF-butiker där man kan köpa färskt kött över disk till riktigt bra priser, de har även fryst och färdiga BARF-mixar.

Kom pa att det ju är ganska svart att fa tag i ekologiskt kött. Jag hade tänkt att vommen och bladmagen skulle täcka grönsaksbehovet, men det är nog ganska sällsynt att bytesdjuren far optimalt foder. Har man otur kanske de till och med far korn och andra mindre nyttiga saker.

Jag ska försöka hitta ekologiskt och gräsuppfött, speciellt för vom och sadant, även av etiska skäl förstas, det känns ganska hemskt att köpa konventionellt. Jag gav min hund ekologiskt färdigfoder förut. Men familjen gar först, och det viktigaste för mig är att min hund är lycklig, jag hoppas hitta en ekologisk källa sa att jag mer eller mindre kan strunta i grönsakerna.
Men just nu far jag purrea och blanda med fisk, sedan ska jag frysa in det i silikomnuffinformar och andra formar som jag läste nagonstans. Jättebra idé dessutom.

Lamm borde väl i regel ga pa grönbete fortfarande? Det finns lammvom att köpa, har hört att det luktar 5 ggr sa äckligt, sa min hund kommer att vara 5ggr sa sugen pa det haha.
Ett problem är väl att det inte finns sa mycket grönomraden här i Berlin som i största delen av Sverige, och ekofarmer som levererar till BARF-butiker är inte sa vanliga tror jag. Men man far leta vidare.

Jag har i alla fall tittat pa lite vargvideos pa Youtube och sett att de ofta sliter bort och spottar ut pälsen. (var lite orolig över ben ett tag da nagon pastod att BARF inte var säkert eftersom vargar till skillnad fran hundar äter bytesdjurets päls som lindar sig runt benen) Detta verkar ju inte vara ritkigt sant av filmerna att döma.

Sedan tänkte jag pa att man alltid använder vargen som modell för vad hundar bör äta. Egentligen vore väl det klokaste att se till alla medlemmar av familjen Canidae?
Jag tänkte speciellt eftersom jag har en liten Japansk Spets som i naturen säkert skulle knapra pa bär och annat kott, och troligen inte skulle fälla stora byten heller. Han blir väldigt nyfiken pa möss och sadant när vi är ute, men harar tror jag mest att han skulle vilja leka med. Trots detta kommer jag att ge honom stora bytesdjur i mindre delar, men jag kanske inte borde vara sa rädd för lite frukt, bär och grönt. Han är trots allt ingen varg, snarare en räv eller liknande.

Upp till toppen
Annons: