Färskfoder - hur ofta ben?
På fredag åker jag och hämtar min nya hund, en finsk lapphund! Vet inte alls vad han äter idag, men hos mig ska han äta färskfoder (VoH) tills vi har frys nog att BARFa. Tänkte introducera färskfodret över ungefär två veckor, lite beroende på hur den lilla magen reagerar.
Hur som helst så tänker jag att jag vill komplettera med ben för tandmotionens skull. Det kommer garanterat att bli revben, kycklingklubbor och märgben till vardags eftersom de är i lagom portionsstorlekar redan från början. Jag kommer självklart att anpassa färskfodergivan efter RKB-mängden.
Men hur ofta ska jag ge ben? Hade tänkt ge ett varje dag egentligen, men vid närmare eftertanke kanske det leder till benöverskott och hård mage i längden… Vad är lagom? Tre dagar i veckan? Räcker det som tandmotion? Kanske ska jag komplettera med (kokta, inte rökta) tuggben/-rullar också?
Vad säger ni proffs? :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Jag BARFar mina hundar, ben får de inte enbart för tandmotion utan även för allt nyttigt ätbara ben innehåller. Därav är köttiga ätbara ben en viktig del i deras kost.
Även om jag BARFar så ger jag inte hur mycket köttiga ätbara ben som helst… försöker hålla mig till 80/10/10 d.v.s. 80 % kött, 10 % inälvor varav 5 % lever, 10 % ben.
Men hur mycket köttiga ätbara ben man kan ge varierar, hundar är individer.
Avföringen, bajset berättar mycket.
Konsistensen på bajset hos mina hundar varierar, helt beroende på vad de fått för klöttslag, inälvor, mängd ben m.m.
Färskfoder är ju färdigbalanserat med vitaminer och mineraler så fullt möjligt att du inte ska ge så mycket ben.
Och inte ge så att mängden ben överstiger mängden kött, färskfoder i ditt fall.
Märgben, åtminstone de jag sett, är köttlösa ofta grova stenhårda ben som egentigen inte behövs. Kan i värsta fall orsaka tandskador om man har en glupsk hund som försöker bita sig igenom det.
Jag ger inte märgben.
Kycklingvingar, kycklingben (eller vingar, ben av andra fågelsorter), köttiga revben (tänk lite på storlek på revbenen) är exempel på bra ben att ge.
I och med att jag BARFar mina hundar så är s.k. *tuggben* helt onödigt. De får sin tandmotion genom att tugga/krossa köttbitar och köttiga ben.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress