Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3591 ggr
Tallullah
6/7/12, 12:04 AM

Grønsaker, bær och frukt?

Jag har lest att ni rekomenderar att ångkoka grønsaker innan ni ger det till hunden/katten. Vad med bær och frukt?

Hundar är ju køttätare OCH altätare till skillnad från katten. Många hundar äter både bær,frukt och grønsaker råa om dom får chans. När jag är i skogen på høsten,plockar mina hundar like mycket blåbær som jag gjør:) Men det betyder kanske inte at det är så nyttigt før dom ändå?

Och vilka grønsaker,frukt el bær ska man INTE ge hundar?

Annons:
vallhund
6/7/12, 12:46 AM
#1

Jättenyttigt med blåbär!

Ge aldrig rabarber, vare sig själkar eller blad ge inte heller stenfrukter, persika, aprikos osv. Ge aldrig lök i någon form eller sort. Ge aldrig vindruvor eller russin.

Var sparsam med spenat, avocado o potatis. Tomat o potatisblast är väldigt giftigt för hundar.

Det är vad jag kommer på just nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

wesdi
6/7/12, 7:22 AM
#2

Grönsaker bör vara finfördelade/mixade när de ges till hunden. Så att hunden lättare kan ta upp alla nyttigheter grönsaker innehåller.

Vissa grönsaker kan man ex.vis ånkoka lite lätt för att göra de mer lättsmälta.

Vilka frukter och grönsaker som är olämpliga att ge…. här varierar råden faktiskt lite…men det kan väl vara så att man vill ta det säkra före det osäkra och säga att vissa är helt olämpliga….fast de går att ge - i måttlig mängd! Man bör veta att vissa grönsaker innehåller vissa saker som i stora mängder kan vara skadligt för hund.
Så det är väl just det - att de är nyttiga i måttliga mängder, som gör att de flesta för säkerhets skull säger att de är helt olämpliga att ge… så att man slipper diskutera om vad som är måttlig mängd.

Hallon, blåbär, björnbär, jordgubbar, rivet äpple, övermogen banan… kan man mycket väl ge sin hund.

Potatis - kokt kan ges till hund. Undvik potatis med gröna områden (giftigt) .

Vitlök - är väl den löksort som är mest omdiskuterad! Men den är faktiskt väldigt nyttig - i måttliga mängder!!!!!  Faktiskt även de andra löksorterna - men åter igen i måttliga mängder, små mängder!

Spenat, broccoli, kålsorter…. kan man ge men åter igen i måttliga mängder. De innehåller en massa nyttigheter men är inte bra i för stora mängder.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

vallhund
6/7/12, 9:01 AM
#3

Vitlök, precis som alla andra löksorter innehåller Thiosulfat, som hunden inte har enzymer att bryta ner, det innebär att de lagras i kroppen o leder till långsam förgiftning. Det vill säga, man skall aldrig ge lök. de nyttiga B vitaminerna ger man lämpligtvis i form av öljäst eller andra former av vitaminerna inom B komlexet.

Potatis blir inte mindre giftig för att den kokas, all potatis innehåller solanin, i mindre eller större mängd, alltså skall man ge det med måtta. den enda grönsak som egentligen behöver föfvällas är spenat, eftersom det minskar innehållet av Oxalsyra som är det som är giftigt för hundar.

Jag har fortfarande inte hittat någon verifierbar källa till att broccolli o diverse kålsorter på något sätt skulle vara giftigt för hundar, var det kommer ifrån har jag ingen aning om, det står på diverse privata hemsidor, utan referens, blir som till sanning ju fler som upprepar det.

Ett bra ställe att utgå ifrån när man surfar själv är http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=black%20dog%20farm%20border%20collies&source=web&cd=2&ved=0CF8QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.oocities.org%2Fblack_dog_farm%2FBCLinks.html&ei=CVHQT67cIc3S4QTm9oCGDA&usg=AFQjCNG4QY9FD2jtvuhyTvhx_U_IGpSEtg

Fungerar den inte så gå till http://www.oocities.org/black_dog_farm/BCLinks.html vidare till health i menyb o leta upp poisons.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

wesdi
6/7/12, 10:11 AM
#4

Flört Som jag skrev… det finns olika råd, olika läror. 

Kål… det jag hört mest om kål är att den kan vara/är gasbildande… (även för oss människor) så ges det i stora mängder kan hunden få gaser/uppsvälld/värkande mage.

 Broccoli… tillhör kålsläktet och kan därmed också ge gaser i magen. Innehåller även oxalsyra som hämmar kalciumintag. Det är vad jag hört och läst… i vart fall när det gäller människa.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tallullah
6/7/12, 1:40 PM
#5

Ok..Jag ger aldrig hundarna løk,druvor el russin. Men ibland morot,kokt brokkoli och kokt ris. Men då kan jag även blanda med lite bær ibland med? Blåbær hallon och jordgubbar?

vallhund
6/8/12, 1:32 AM
#6

# 5 Absolut!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
lizaohman
6/9/12, 4:24 PM
#7

5

Ris? Är det nyttigt för hunden?

Tallullah
6/9/12, 9:46 PM
#8

#7 Jag trodde ris var okej,men det ska man kanske inte ge?

vallhund
6/10/12, 6:00 AM
#9

Överkokt ris, dubbla mängden vatten o dubbla tiden är bra för irriterade hundtarmar, dock behöver inte hundar spannmål eller kolhydrater.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[TrollKvinnan_66]
11/5/12, 8:29 AM
#10

Alltså kan man ge björnbär med måtta, finns ju färdig frysta påsar med blåbär, björnbär, hallon och svarta/röda vinbär =) som man kan ge av!

Min gamla hund älskade plocka svarta vinbär från busken och blåbär!

Nu undrar jag dock lite över tex. HIRS - BOVETE

Jag ger lite hirs flingor som är kokta till en gröt, blandas med den råa köttfärsen…har i bär, lite lite morot ibland - för mycket morot kan visst leda till diabetes (socker) och just nu linfröolja då affären ej hade animalisk ister. Har provat lite gröna ärtor också (protein) det går ner…vet ej riktigt säkert kring ärtor (ej hittat och läst om det) men torrfoder inehåller det ibland har jag sett!

Har ej testat så mycket grönsaker ännu men vet dom som rekommenderar mixad sallad (olika sorter) men funderar kring det och olika "gifter" som tex. i spenaten (rå) har nu dock börjat fundera på om man kan ta alfalfa groddar och mixa ner?

Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: