Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2225 ggr
[TrollKvinnan_66]
2012-10-28 15:23

Vill få tips - råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kring att BARF:a en hundvalp (13v) mini lilla Thorkel (bifogar bild) han är en blandras mellan chihuahua/dvärgtax och jag har skrivit lite här och där på iFokus för att få lite svra på mina funderingar och olika tips - råd…nu undrade jag om någon som då är kunnig (erfaren) kunde hjälpa mig komponera ihop en BARF meny modell färskfoder?

Jag skulle vilja kunna ge som färskfoder korvar fast göra dom själv, då dom flesta innehåller föda som jag ej tål (hyperallergisk) tex. ägg, mjölk, soja, spannmål…

Jag har nu läst lite här och där, både vad som är giftigt för hundar och vad behovet är då det gäller näring…Så alltså vill jag kunna variera på grönsakerna, för mycket morot tex. kan leda till diabetes i framtiden, alger är inte OK - vissa sorter kan innebära död, vitlök gillar en del att ge men rådet är att ALL lök skall undvikas - nått om blodkroppar?

Helst animaliskt fett (ister) en del färskfoder har både linfröolja och alger i sina produkter, vet ej om linförolja är okej eller ej…men att man inte skulle tro att alla örter och frön är bra - utan fokus på kött, ben, fett (vitaminer/mineraler) kanske man behöver tillskott?

Och på Standardt >> fanns det lite olika tillskott

Sen fick jag tips om Musch >> men då var det detta med linfröolja?

Som det är nu, så har Thorkel RC torrfoder som han kom med, han hade även blötfoder men det har han som "ratat" själv så det ger jag ej nu, han har fått smaka lite rått (kyckling med lax) han får klåda och mjällar av fisk - för nu får han med nötkött/kyckling och lite morot och har då ej klåda eller mjäll…

Men det lilla han nu får är mest för att vänja hans mage vid att få smaka lite rått…snart är hans RC slut igen och då köper jag en liten mini påse och innan den är slut hade jag tänkt att han skulle äta endast färskt/rått men behöver tips och råd på menyer, råvaror, hur skall jag tänka och komponera ihop hans mat…då jag vill ge samma varje dag - inte en kött dag/en en dag/ en grönsaks dag…utan allt blandat och utfodrat varje dag…och då helst inte morot - vill ej han får diabetes som gammal (sockeret i moroten)

Såna korvar Musch man kan köpa är ju frysta och då behöver jag dela dom och blanda ihop varje dag…(kan ju gå *hm*) men ville ändå försöka göra eget…vad tror ni?

Annons:
[TrollKvinnan_66]
2012-10-28 16:32
#1

*ursäkta ev. stavfel och slarvfel…

[TrollKvinnan_66]
2012-10-30 16:09
#2

försöker läsa, läsa och läsa kring detta nu och trillar på lite olika åsikter, vetrinärer som avråder, hundar som dött, folk som hyllar och så vidare…

Kan man ge ben som är som mjöl eller ner malet så det är som ordentligt krossat - är det lika nyttigt då?

Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/leon-dog-av-hundfodret/

Får inget svar på detta med parasiter, heller…så jag ger endast lite grann, kyckling/nötfärs just nu (barf-rått) och får avvakta tills jag känner mig helt säker på detta…*suck*

[TrollKvinnan_66]
2012-10-31 09:12
#3

Tycker det är konstigt att man kring positiva frågor får svar och massa info men så fort man undrar [olika forum] kring lite mera negativa saker som parasiter, bakterier [tex. E-colia] så får man inga vettiga svar…Håller nu på att läsa lite kring näringslära och hundens anatomi…

Hittat olika sajter…

En del förespråkar vitkål tex. med andra säger NEJ…visst man skall ta allt med en "nypa salt" och jag är även medveten om att det är många generationer sedan hunden var varg (typ) mycket har hänt sedan dess, både genom avel, förändringar genetiskt osv. men tycker det är intressant kring hundens anatomi, tarm och mage!

Hittade text om att koka maten…medan andra säger NEJ, hittat dom som skriver om följdsjukdomar i framtiden osv. hittade om torrfoder på 70-talet som hade fått mögel i fodret via en trasig fläkt, så valpar dog (blev mycket sjuka) som företaget fått ersätta…

Så det finns "bu och bä" på alla slags foder =) därför jag gärna vill göra eget foder, så jag vet vad jag stoppat i maten, liksom…Men jag tackar alla som överallt delat med sig av sina erfarenheter, både bra och dåliga…på alla olika sajter, forum mm.

Vänligen…

Upp till toppen
Annons: