SVT's reporter om F-ben
Tittade på Sverige Dag, SVT 1, för en stund sedan och där handlade det om att höns som används i äggproduktion efter slakt inte används till någon nytta.
En slädhundägare i Lappland fick göra ett inslag där han sa att det vore ju bra om man kunde använda hönsen till foder (vilket sorts foder framgick inte).
En reporter kommenterar inslaget och säger att det vore ju bra om man kunde använda höns som slaktas efter att de gjort sitt inom äggproduktion som hundmat, men att det inte går eftersom hundar inte kan äta ben som börjar på F, så räknade hon upp får, fisk, fågel och fläsk. Hon nämnde ingenting om att dessa ben är ofarliga råa, eller att samtliga ben oavsett vilken bokstav djuret de kommer ifrån börjar på, är farliga att ge i tillagade.
5 minuter senare hade jag blivit slussad hit och dit i telefonköer för SVT's tittarsupport, och fick slutligen en mailadress till ansvarig programutgivare för inslaget. Ett mail där jag förklarar kort om de felaktiga uppfattningar som finns kring F-ben och för det som faktiskt stämmer och gäller är ivägskickat, och jag hoppas på att de hinner korrigera sitt felaktiga uttalande så snart som möjligt.
Det är hårt nog som det är att försöka arbeta för att folk ska få en bättre förståelse i sina husdjurs fysiologiska funktioner, och det behövs definitivt inte att någon statlig upprättning spär på gamla myter och hörsägner utan att ha någon fakta bakom sina uttalanden.
Kommer man med påståenden som statlig inrättning ska de vara bestyrkta med fakta, och inte vara gamla myter eller hörsägner, och har man inte det så tiger man.
Så tycker jag, vad tycker ni?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jag tror att de kommer att hänvisa till en "expert". Tex Johan Beck Friis eller en vanlig veterinär. Sedan får du argumentera med någon som menar att de är utbildade veterinärer, och det är inte du. *suck*
Men jag håller med dig. Statliga inrättningar bör ha ordentligt på fötterna. Om det inte är så att någon kan stämma dem om det är ett djur som äter en rå kyckling, och sedan får tarmarna förstörda? Som tagits upp flera gånger. Är djuren inte vana att äta ben, behöver de vänjas vid det.
Medarbetare på jack russel terrier

Det gör jag gärna, veterinären uttrycker ju fortfarande bara en åsikt som saknar verklighetsförankring.
Hävdar snarare att djur som ska äta ben ska kunna tugga benen, kan dem inte det ges dem malda. Samma princip gäller för övrigt för hundar som får leka med pinnar, äter de upp pinnarna ska de inga ha, gör de inte det kan de få leka. Pinnar är farliga om de intas hela, precis som ben, ofarliga om de intas malda (typ), precis som ben.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hej!
Undrar om du fått något svar än?

Men va dåligt av dom att göra ett sånt program! Har ingen TV så jag har inte sett det alls. Har du fått något svar av dom än? Kanske fler som kan det här skulle skriva till dom och skälla ut dom lite? Det är ju faktiskt faktafel.
Pinnar är väl inte så där väldigt bra att äta även om dom är söndertugade, min hund blir iaf vlädigt konstig i magen, nästan förstoppad eller världens rännskita.. Så pinnar tycker jag inte är bra alls ;)
Mvh Linn