Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4839 ggr
hannalantz
2012-10-24 19:51

Katter: hård i magen barf?

hej! Jag är lite orolig för mina två katter. De går sällan på toa, och det kommer så lite. Har helbarfat i kanske en vecka. Innan det Mjau + barf i ett par veckor och innan det torrfoder i tre år. Det har kpmmit och med att kag började helbarfa. Kan de ha blivit hårda i magen? Vad gör jag då? De ser relaxade ut, ligger och vilar, men jag har läst att katter sällan visar om de känner smärta, utan bara liksom accepterar läget. Hur ofta bör de göra stora behovet på toa när de helbarfas? Vad är normalt?

Annons:
Elcyion
2012-10-24 19:57
#1

Mina katter lägger i snitt 1 (bajs)hög/katt och dag. Men då har jag barfat i 2-3 år. Kommer inte ihåg hur det var precis i början då min honkatt gärna matvägrade och sa att kött, det är inte för prinsessor som henne…

Torrfoder och barf ger ungefär lika mycket i lådan. Mjau (och annan liknande blötmat) ger hos mig ungefär dubbelt så mycket kissklumpar som de två ovan nämnda alternativen.

Är avföringen (natur)vit är de hårda i magen och beror på benhalten. Vuxna katter bajsar ut överskottet av kalk och det ger vit och smulig avföring. Annars kan du köpa någon påse och ta upp bajsklumparna för hand och känna på dem genom påsen. Då får du en bild av konsistensen.

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
2012-10-24 19:58
#2

Hej,

Jag har för mig att mängden avföring på BARF kan bli mindre. Är också ganska säker på att det är mängden ben/benmjöl som ger hård/lös avföring. Men ligger dina recept på bra balans så kanske det inte är någon fara.

Vår katt bajsade mer innan BARF iaf.

Elcyion
2012-10-24 20:03
#3

Mängden ben/benmjöl avgör till viss del hårdheten på avföringen då det är förstoppande. Så länge katterna inte blir förstoppade/får svårt att bajsa och får i sig allt de ska ha skulle jag inte oroa mig. Därför kan det vara bra att känna på bajset genom en påse om du är osäker. Brukar alltid klämma runt på hundens bajs när jag plockat upp det för att få en bra bild av hur "magen" mår.

Jag vet att han snabbt blir stenhård av ben. Gärna smålös i magen av lever och allt annat kött är han alltid bra i magen på.

Medarbetare på jack russel terrier

Mella91
2012-10-24 20:06
#4

De två första veckorna jag hel-barfade så bajsade katten 1 gång varannan dag. Nu bajsar han nästan alltid 1 gång varje dag.

Men som Elcyion skriver så kan det bero på för mycket ben.

hannalantz
2012-10-24 20:22
#5

Tack för era svar! Benmjölet har jag läst att man ska trappa upp, så de fick bara en tsk var för några dagar sedan (ska upp till 4,2 tsk/vecka). Jag tycker det låter lite. Men de är ju ipf inte vana vid benmjöl. Avföringen är nästan svart, inte alls vit. Det kommer lite bara, men jag har inte känt på den. #4 det är ungefär så ofta de går nu. Då kanske det är normalt vid övergång til barf? Hoppas det. Ush vad jag är orolig. (vet ju hur kul det är att vara hård i magen). De har ätit fläsk i ett drygt ett dygn, det kanske är svårsmält? De ska få hjärta i morgon.

Mella91
2012-10-24 22:11
#6

Jag förstår att du är orolig, var själv orolig i början. Kan inte svara på vad som är normalt eller inte. Men så länge som katterna bajsar så är det nog ingen fara. Värt att tänka på är ju att bajsmängden blir mindre överlag när man barfar och det är normalt. Dock är det ju lätt att man är som en "hönsmamma" över sina djur. Tungan ute

Annons:
hannalantz
2012-10-25 05:41
#7

#6 ja, nu är det nog två dygn sedan den ena bajsade och tre för den andre. Okej, jag väntar och ser. Bra att veta att det blir mindre, för det är verkligen stor skilland mot torrfodret! Ja, jösses, jag är verkligen som en hönsmamma för katterna.. :)

Mella91
2012-10-25 07:29
#8

Katterna kanske behöver lite hjälp. Om det fortfarande inte kommit något bajs så kan du ta en febertermometer med vaselin på toppen och smörja i anus.

Brukar alltid fungera för min katt.

hannalantz
2012-10-25 07:33
#9

#8 oj, det kommer de nog inte att uppskatta… (att klippa deras klor är hur svårt som helst) finns inte något jag kan ge dem att äta som kan få i gång det?

Mella91
2012-10-25 07:40
#10

Haha nej det brukar inte vara så uppskattat ;)

Men inälvsmat kan ge lösare bajs. Så det kanske ordnar sig efter att de fått hjärta.

Annars så ska messmör och matolja fungera mot hård mage.

hannalantz
2012-10-25 07:41
#11

Nu hsr båda varit på toa! Den enes bajs såg bra ut, lagom mjukt. Men den andre hade lagt en korv som var ljus och lös, och en som var svart och stenhård. Både lös och hård på samma gång. Inte bra. Men det kom ut iaf.. Men det som var hårt var verkligen hårt, det kan i inte vara så kul för katten. Ställer katten om bakteriefloran i tarmarna när man går från torrfoder till barf? Kan det vara det? Finns det något tillskott man kan ge som hjälper bakteriefloran i tarmarna att bli bra?

SuperLimm
2012-10-25 07:43
#12

Att katterna bajsar mer av torrfoder tycker inte jag är så konstigt eftersom det innehåller så mycket skit som katten inte behöver. Äter den sånt den inte behöver så ger det mer avföring. När katterna äter kött som dom är gjorda för att äta tar ju kroppen upp det mesta och då blir det ju midre avföring. :)

Mvh Linn

Mella91
2012-10-25 07:50
#13

Åh vad skönt att höra :)

Men jag låter någon annan svara på dina frågor.

Fast det bör ju ske per automatik, eftersom rått kött är kattens naturliga föda.

När jag bytte till barf så bytte jag rakt av och avgiftningsprocessen pågick i drygt 2 veckor. Katten hade inga problem med det snabba bytet. Dom anpassar sig nog rätt fort. Men såklart det skiljer sig säkert från katt till katt.

Annons:
Elcyion
2012-10-25 10:49
#14

Bakteriefloran ändrar sig. Det jag lite snabbt kommer på är att du kan testa att ha i lite mer fett i maten. Ister? Vet inte om det finns "behandlade" varianter. Menar det som är rent grisfett.

Fett gör dem lösa i magen. Gröpa ur märgben bör också fungra. Men tror ister blir billigare. Tänk på att inte ge för mycket. 1-2 krm/mål kan kanske vara en bra startpunkt och se hur de reagerar?

Medarbetare på jack russel terrier

hannalantz
2012-10-25 11:32
#15

#14 ister var en bra ide! De har nog det på coop eller cg tror jag.

Upp till toppen
Annons: