Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 4257 ggr
MissInAction
10/21/12, 8:03 PM

BARF och vetenskapen för katter

Hej!
Första gången jag är inne på BARF iFokus faktiskt och jag har inte riktigt hittat det jag är ute efter ännu, så jag slänger in en fråga som jag dessutom ställt inne på Katter och på Kolhydrater. Av någon anledning hade jag glömt att den här sajten finns! Skäms

Jag undrar om och vad det finns för kopplingar till vetenskapen angående BARF för katter? Alltså studier. 

Min logik och mitt sunda förnuft säger mig att det alltid är bäst att en art får tillgång till artegen föda, oavsett om det handlar om katter eller människor eller kossor. Däremot är jag inte så insatt i kommersiellt kattfoder då jag inte haft katt själv på många år, men jag tänker att om det är fabrikstillverkat så är det ju inte naturligt på det viset. 
Jag är heller inte insatt i BARF för katter.

Anledningen till att jag överhuvud taget är intresserad är mitt intresse för kost och hälsa för människan. Och nu ska jag börja volontera på ett katthem, där en av medlemmarna, rätt nybliven veterinär, är väldigt kritisk till BARF. Att hänvisa till vetenskapen tycker jag är vanskligt, eftersom vetenskapen hela tiden utvecklas, och det är mycket som visar sig inte stämma eller inte är fullständigt. Varken katter eller människor är förbränningsmotorer som fungerar klockrent enligt kalorier in-kalorier ut-principen, utan vi är biologiska organismer med en matsmältning.

Hoppas att ni förstår min frågeställning Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Robmel
10/21/12, 8:49 PM
#1

Hej,

Jag har ätit LCHF kost i snart 2 år, känner igen ditt dilemma.

Alltså, jag tycker det är enkelt - vad äter kattstackarna i naturen?! Inte äter de väl tillagad mat eller mat med spannmål eller andra kolhydrater (som f ö även människor överkonsumerar) och ska väl således inte heller ha det nu?

Kanske är ett dåligt argument med "naturligt" i andra avseenden, men när det kommer till djur så känns det enkelt. En gissning, men jag tror väldigt få djur i det vilda lider av övervikt/diaetes osv. Det är såna åkommor som vi, människor ger våra djur genom att ge dem föda som ej är anpassad till dem. (Samma anledning till att vi människor i väst får I-lands sjukdomar såsom diabetes och övervikt)

Mina 2 cent, det kommer nog komma en hel del bra argument om jag känner gänget här väl =)

Lycka till!

MissInAction
10/21/12, 8:58 PM
#2

Det som skrämde mig på katthemmet var pratet om bantningsfoder och lågenergifoder Rynkar på näsan
Att veterinären är kritisk till BARF förklarade hon delvis med att efter åren som hon läst på universitetet så har hon blivit så noga med var hon hittar sin information, och när det gäller det man hittar på internet så vet man inte var det kommer ifrån!! Förvånad Jag fick bita ihop hårt för att inte säga något. "Internet" är enormt stort och där finns många kompetenta människor, sa jag. Men nej, det är alldeles för opålitligt som källa. Suck!
Och det är katterna som får lida! Tydligen så går alla katter som kommer till katthemmet upp i vikt, och blir överviktiga. Så det är ett stort problem där, vilket verkar åtgärdas med mindre portioner och uträkningar.

Som alldeles ny där vill jag inte komma in och börja styra och ställa. Men det vore skönt att få lite mer på fötterna. Vetenskap, som de kanske kan ta till sig Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Silvestris
10/21/12, 9:39 PM
#3

#2

Man ska självklart vara noga med varifrån information kommer. Man ska vara källkritisk, det är jätteviktigt. Däremot kan man ju fråga sig vilka ämnen veterinären har läst som gör denne rustad inför just näringsfrågor. Visst har de stora fodertillverkarna forskning bakom sina foder, men är deras forskning objektiv? Det kan inte rimligtvis anse. Den behöver inte vara värdelös, det kan vara bra forskning men vilka är grundpremisserna? Jo, man jämför hela tiden torrfoder mot torrfoder. Ibland torrfoder mot blötmat. Extremt sällan mot hemgjord mat.

Fråga veterinären hur hen skulle göra om hen helt plötsligt stod inför dilemmat att ta hand om ett djur det inte finns färdigfoder för (tex. ett vilt djur, det kan handla om viltvård eller att jobba på en djurpark). Hur skulle hen gå till väga för att ta reda på vad det här djuret behöver för mat? Fråga sedan varför vi inte ska ha samma inställning när vi utfodrar våra sällskapsdjur. Foderindustrin idag bygger ju på att tillverka foder som är billiga, bekväma och rimligt säkra (dvs. ägarna ska vara trygga i att alla näringsämnen finns i maten och att det inte finns patogener i maten). Torrfodret härstammar från en sänding gamla kakor (källa). Sedan har man bara arbetat på att förfina konceptet. En trial and error process som många djur har tagit skada av. Först var det (för katter) A-vitaminbrist som gjorde dem sjuka, sedan taurinbrist, sedan för mycket magnesium, därefter för högt urin-pH osv. För att man började från fel ände. Istället för att börja med frågan: Vad behöver det här djuret? började man med: Hur kan vi tjäna pengar på gamla kakor?

MissInAction
10/21/12, 9:56 PM
#4

#3
Det är sorgligt att det gått så långt att vi inte ger bara oss själva, utan även våra husdjur, processad mat. Ja för mig är det obegripligt att man inte vill ifrågasätta det. Och absolut ska man vara källkritisk! Men att döma ut hela internet verkar inte befogat. Mängder med forskning och uppsatser går att hitta där, skulle man rata dem bara för att de råkar finnas "på internet"? Obestämd

Jag ser på katthemmets hemsida i deras länksamling, att de länkar till Hittekatter iFokus! Det betyder ju att någon/några av dem hänger nånstans här - kanske har de hittat hit, eller gör… Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Elcyion
10/22/12, 2:06 AM
#5

Den här kanske? Catinfo.org En veterinär som har står för sidan. Såg inte jättemycket källhänvisningar, men "din" veterinär borde ju rimligt vis kunna ställa relevanta frågor och få källhänvisningar då vissa databaser kräver inloggning/prenumeration.

http://www.medicalnewstoday.com/releases/16452.php

Kanske Elizabrth M hodgkins bok your cat?

Sen undrar jag lite hur hon klarade sina vet. studier om hon inte letade information på internet eller använde universitetets databas?

Medarbetare på jack russel terrier

Robmel
10/22/12, 7:34 AM
#6

Jag kan upplysa om att min veterinär vart glatt överraskad när jag sade att jag gav vår 6 månaders BARF, att hon själv gav sina hundar det. Som med allt annat, det finns yrkesverksamma personer som har olika kunskap. Bara för att en person har en yrkestitel så innebär det inte att du kommer få samma information av denne. Det är på gott och ont.

Vad jag förstått så är det ibland fodertillverkare som föreläser om kost på veterinärutbildningarna. Det är lite som att Marabou skulle föreläsa för läkare om kostråd.

Alltså, om ni nu får problem med överviktiga katter så är det ju för guds skull ERAT foder det är fel på, är det så svår logik?

Jag uppskattar att du kämpar på och söker information, dock kan det ta tid att få till förändring vad gäller kost.

Annons:
Robmel
10/22/12, 7:35 AM
#7

Hej igen,

SJälv inte läst denna - http://www.paleocat.se/ men kanske kan vara värt för dig?

MissInAction
10/22/12, 12:58 PM
#8

Som sagt, jag är helt ny som volontär, var där på internutbildning och möte igår. Och då berättade hon att alla katterna där blir överviktiga. Deras lösning är att dra in på portionerna och eventuellt byta till bantningsfoder och lågenergifoder. 
Hon verkar dock övertygad om att fodret ska ha hög proteinhalt och låg halt kolhydrater. Så det är ju en bra början. 

Att något tar tid är väl inget problem egentligen, så länge intresse finns för djurens bästa. Om man förlitar sig på att fabrikstillverkad mat kan hjäla till att gå ner i vikt endast om man drar ner på kalorierna, samtidigt som den gör en sjuk vid övervikt, borde man börja fundera på om det är rätt sorts mat. Enligt samma princip skulle du kunna ge människomat till katten, så länge du håller "rätt" nivå på kalorierna. Förvånad

Djur i vilt tillstånd som äter sin naturliga föda blir i princip aldrig överviktiga och drabbas inte av exempelvis diabetes. De rör sig mycket mer än vad katthemskatter gör också, men kosten är oerhört viktig.

Hon menar att det är farligt att "experimentera" med kost på egen hand, för man vet inte om katten får i sig alla vitaminer och näringsämnen, och man kan göra katten allvarligt sjuk.
Som om inte diabetes är en allvarlig sjukdom. Nej jag blir frustrerad angående detta och vet inte hur jag ska kunna hjälpa till där när jag har det här hängande över mig och inombords skriker jag bara nej
Jag får väl svälja det, helt enkelt, och fokusera på att det är för katternas skull som jag är där.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

hannalantz
10/22/12, 6:21 PM
#9

#8 hon har ju rätt i att man måste räkna ut näringsinnehållet själv förståss. Men den ansträngningen kanske kan vara värd att göra, så slipper katten diabetes, och tandproblem. Om hon inte litar på artiklarna är inne så finns dt säkert böcker man kan läsa om katters näringsbehov. (jag har för mig någon härinne har nämnt engelska böcket om barf)

hannalantz
10/22/12, 6:21 PM
#10

#8 hon har ju rätt i att man måste räkna ut näringsinnehållet själv förståss. Men den ansträngningen kanske kan vara värd att göra, så slipper katten diabetes, och tandproblem. Om hon inte litar på artiklarna är inne så finns dt säkert böcker man kan läsa om katters näringsbehov. (jag har för mig någon härinne har nämnt engelska böcket om barf)

MissInAction
10/22/12, 7:18 PM
#11

Undrar hur mycket det räknas på näringsinnehåll ute i naturen? Flört
Nä jag förstår vad du menar. Eftersom vi kontrollerar hela eller större delen av deras kost så måste vi ju veta att de får vad de behöver.
Och om de ändå räknar på färdigtillverkad kost, varför inte räkna på riktig mat….

Jo, det finns ju böcker!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

hannalantz
10/22/12, 7:25 PM
#12

#11 nä, precis. Man slipper räknandet om man ger de hela möss och hela småfåglar. Då blir det rätt proportioner på ben, inälvor, kött m.m. Sundhundmat drivs av en vetrinär som säljet fryst kött och inälvkross. Det är räknat på för hundar. Man följer en veckoplan. På arkenzoo sa de åt migatt kontakta honom för de trodde han kunderäkna om kosten för katter också. En veterinär kanke veterinären kan ha förtoende för? :)

Robmel
10/22/12, 7:55 PM
#13

#11

OM ni skulle börja med BARF någon gång så finns det ett enkelt schema i excel du kan ladda ner där du enkelt kan mata in kattens vikt samt hur många procent den skall äta så räknar den ut alla komponenter åt dig. Då blir det enklare för er att göra/köpa färdig BARF och sedan ge de olika katterna den mängd de behöver.

(inser att göra BARF till ett gäng katter måste vara ett deltidsjobb) Roligt, men tidskrävande =)

Annons:
MissInAction
10/22/12, 8:00 PM
#14

Ja det lär nog ta rätt så mycket tid, detta matkomponerande. Och jag hoppas att de tycker att det skulle vara värt det.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Robmel
10/22/12, 8:03 PM
#15

#14

Fast om ni köper in färdig BARF så blir det busenkelt med excel dokumentet, du skriver in 2 tal så räknar den ut hur mycket gram du skall ha till katterna per dag, då kan du frysa in dagsransoner och bara ta upp.

MissInAction
10/22/12, 8:04 PM
#16

Låter hur smidigt som helst ju. 
Och med friskare katter - får man väl utgå ifrån - så lär man också få ner kostnaderna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Robmel
10/22/12, 11:09 PM
#17

#16

Precis, BARF är billigare än "vanlig" kattmat. I alla fall hemma hos oss.

Jag hoppas verkligen du lyckas, och behöver du stöd sedan så vet du var vi finns ;)

Upp till toppen
Annons: