Hjälp med barf mat.
Min hund skall ha 15kg mat i månaden.
Som kött använder jag bravo oxburgare kommer att byta ut det ibland mot fisk och kött från annat djur.
Skulle vilja veta hur ni hadde gjort.
Jag vill frysa in det i portioner.
Hur många kilo rkb hjärta och lever behöver jag.
Rkt hjärta och lever tänkte jag portionera ut så det blir olika varje dag.
Kommer ej att ge grönsaker ut över det som blir över från min talrik.
Kommer att ge märgben och liknande som tugg.
Vilka Rkb e bra och dom skall finnas på typ citty gross?
Vad räknas råa grisöron som?
Tacksam om ni skriver kilo och inte % då jag är dålig på att räkna.
Tack för alla svar.
Vad räknas broskben som?

Är bravos oxburgare helfoder? i så fall ska du räkna ben, lever och hjärta på det som inte är oxburgare. Utan att veta det är det inte lätt att hjälpa dig räkna. ;) Men om du tar grammen på det du vill ha procent av, tex 10% av 15000g (15 kg) så blir det på miniräknaren 15000 x 0,1= 1500 g dvs 1,5 kg. Ska du ha 5% gångrar du med 0,05. Rkb innebär ben som hunden kan äta upp. Dvs kommer det an på storlek på hund och vana vid ben, kycklingen av de flesta sorter går som rkb då de är lätta att äta. Broskben borde vara något liknande..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Oxburgarna är rent oxkött bara

Aha, Då går är proportionerna 10% ben 5% lever Och 10% hjärta Det blir 1,5 kg ätliga ben 1,5 kg hjärta helst av flera slag Och hälften av det, dvs 750g lever. Mindre om du ger lammlever. Dubbelkolla med miniräknaren! Ju fler gånger du räknar på det desto lättare blir det. 1,0= 100% 0,1=10% 0,05=5% 0,02=2% Jag hade blandat lever i småbåtar med muskelkött (eftersom min hund blir lös i magen av ren lever) den hade jag varierat i lagom mängd gram per måltid. Kött/lever + rkb Hjärta + kött Bara rkb Bara kött/lever
//Ida
Tack jätte snällt av dig

Det bästa sättet att lära sig är genom att öva! Du kommer in i det!
//Ida
Jag har lite svårt att förstå texter.
Det blir lättare för mig att förstå när det står exakt vad jag skall göra.

Jo det är så för mig med. Har jag en löptext måste jag dela upp det i små "att-göra" kluster typ. Men som sagt, att prova, öva och våga, det lär man sig bäst på. Man behöver inte pricka in allt på en gång. Bara djuren får allt de ska över en 10-14dagarsperiod.
//Ida

Hm, hjärta (som är en muskel) räknar jag till kött, muskelkött och ger det som kött till mina hundar.
Märgben.. vill jag varna lite för. Är det märgben från nötdjur så är det de bärande benen… hårda mineraliserade ben som i värsta fall kan orsaka tandskador på hund om den gnager väldans för att försöka bita sönder m.m.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tack Lena för påminnelsen! Jag barfar ju katter också, så jag måste hålla exra koll på just hjärta. Har en som lätt hamnar lågt där :)
//Ida