Att väga sin katt.
Hej allihop!
Är helt ny på det här med BARF, men efter att ha provat några blandningar som BarfMyCat tipsat om på sin dayviews (Tack!) samt ägnat åtskilliga timmar åt att läsa på så känner jag mig nu säker på att går över till att hel-BARFa. Mina katter har nyligen övergått från att vara växande respektive undernärd till att bli vuxen/normalviktig, så de har fram tills nu haft fri tillgång till torrfoder samt komplettering med blötfoder. MEN, nu när jag ska BARFa måste de ju få mat i portioner, vilket gör att jag måste väga dem för att få reda på exakt hur mycket mat jag ska utgå från att de behöver få i sig.
Så till frågan; hur väger ni era katter? Jag har en köksvåg av denna modell http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6ksv%C3%A5g/Pr349679001 men där kan jag ju inte direkt stoppa ner katterna och få dem att stanna… Har också en vanlig badrumsvåg där jag ju skulle kunna väga mig själv med och utan katt, men den visar inte tillräckligt exakt tycker jag. Vad är bästa sättet att få fram så exakt vikt på katten som möjligt?
Tack på förhand! /Frågvis nybörjare
SE*Simbelmynes
Det enklast är ju att väga sig själv med och utan katt. Dessutom, 2% är ju bara ett riktmärke, sen får man se om katterna verkar må bra på det eller om dom behöver lite mer eller mindre.

Väg katten i en korg eller bur som du ställer på den lilla vågen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jag brukar väga min kanin på vanlig köksvåg, byter bara ut skålen mot en större. Kanske går att locka lite med godis för att de ska stanna kvar lite längre?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag vet att 2% bara är ett riktmärke, men jag måste ju utgå från någonting innan jag justerar efter just mina katter. Tror dessutom att den ena väger nästan hälften så mycket som den andra, så det hade varit bra att ha koll på viktskillnaden :P
#2 och #3
Tack för tipset om att väga i korg e.dyl. Ska se om jag hittar något som är kompatibelt med köksvågen!
SE*Simbelmynes

Samma här, väger mig med och utan katt eller sätter in den i trasportbur och väger med och utan katt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Upptäckte att det var ganska enkelt att väga dem i en cykelkorg på köksvågen (som ju dessutom går att nollställa med korgen på, vilket förenklar). Hankatten sitter dessutom fortfarande kvar i cykelkorgen, helt frivilligt
Tack för hjälpen allihop!
SE*Simbelmynes