Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3745 ggr
Biaxial
2012-09-22, 23:52

Nybörjare på BARF, önskar råd!

Hejsan! 
Jag är jätteintresserad av att barfa våran lilla tjej på lite mer en 1 år.
Jag skulle behöva lite hjälp då jag blir alldeles snurrig av allt jag hittills läst!

Jag har hittat en leverantör av färskfoder och produkter till barf, nämligen www.m-farskfoder.nu som bla har en färdig korv till valpar och katter. Info om denna från hemsidan:
Valpfoder + innehåller 20 % lammvom, 20 % Kycklinglever/hjärta,20 % viltkött, 20 % lammkött och 20 % kycklingmage. Inga tillsatser. Även till katt.

Analys:
Råprotein 20,1 %
Råfett 12,2 %
Råfett 12,2 %
Aska 1,9
Vattenhalt 66,4 %

Vad säger ni lite mer erfarna om detta, kan detta vara ett komplement att ha i frysen om barf-maten tar slut? Behöver jag tillsätta något om jag använder mig av dessa några dagar/veckor ibland? 

Sen läste jag på en annan sida (kattstatus.se) om hur hon gjorde sin barf och la upp ett recept.
"Jag ville göra ca 1 kg BARF och fördelade det då så här:
300g Kycklingvingar (blev kycklingben)
450g Kött (nötfärs)
100g hjärta (svinhjärta)
50g lever (kycklinglever)
10g övrigt (tog ett helt ägg även om det vägde 40-50g)" 

Vad tror ni om detta, kan jag också använda mig av detta receptet till våran tjej, får hon det hon behöver med detta eller behöver jag tillsätta något? Någt annat ni kommer på när ni läser detta? Bör jag tänka på något speciellt? Vill verkligen att våran katt ska må så bra hon bara kan och få i sig allt hon behöver!

Är jättetacksam för svar då jag är helt ny med detta och vill gärna ha tips och råd! :)

Annons:
Robmel
2012-09-23, 10:24

Hej, jag har gjort ett excel dokument där du kan göra egna recept efter din katts vikt samt procent du vill att den skall äta. Inlägget heter Interaktiv lathund för BARF.

Heffipeffi
2012-09-23, 23:25

Tittade på färskfodret lite snabbt. De skriver att de inte har några tillsatser, och då hoppas jag att de skrivit fel, för de har ingen kalciumkälla i innehållsförteckningen. Är det så som det står, så är det ju verkligen inte lämplig att ge vare sig till valp eller katt.

Angående ditt barfrecept, så har du nog räknat fel där. För jag får inte ihop det till 100% Obestämd

Silvestris
2012-09-23, 23:40

Jag uppfattar det inte som att den korven är helfoder utan som kompletteringsfoder som kan användas när man BARFar. Om du bara ger det ibland behöver du inte tänka på mer än att balanser upp med kalcium.

Biaxial
2012-09-24, 09:05

1) Jag förstår mig inte riktigt på det tyvärr, excel och jag är inga vänner direkt! Tungan ute

2) Men kan man tillsätta kalcium? Kanske krossa äggskal eller köpa ett kalciumtillskott för att det ska bli "komplett"?
Angående receptet, vad ska jag ändra på? Har tagit det från en hemsida (www.kattstatus.se)

3) Vad kan jag använda för att få upp kalciumhalten i fodret? Krossade äggskal? Jag har bara tänkt att använda det ibland, ifall barfen tar slut eller så! :)

Robmel
2012-09-24, 12:10

Det finns 2 gröna fält, ett för kattens vikt samt ett fält för procent av vikt. Fyll i vad din katt väger och sedan hur många procent du vill att den skall äta. Riktmärke för fullvuxen katt är ca 2 % av kroppsvikt.

Excel dokumentet räknar ut hur många gram kött, hjärta, lever osv din katt skall ha per vecka. Äter din katt upp benen så behöver du inte tillsätta kalk.

Om du skall få upp kalcium så skall äggskal fungera.

Om BARFen tar slut, vad har du tänkt ge honom då? ett annat helfoder? isf behöver du inte ge kalcium tillskott.

Heffipeffi
2012-09-24, 14:29

Det är inget större fel på ditt recept. Men om du räknar ihop ingridienserna så blir det inte 1 kg. En del katter tål inte så mkt ben. Man brukar rek 10% ben till katt, fast mina får nog upp till 30% ibland. Man får kolla hur kattens avföring ser ut och justera efter det,

Om du bara ska använda "färrskfodret" som reserv, så kan du ta i lite krossade äggskal.

Annons:
Biaxial
2012-09-24, 22:44

5) Okej, tack för förklaringen, verkar ju jättesmidigt! :D Ska be min sambo slå ett öga så det blir rätt när vi räknar ut! :)
Om BARF:en tar slut så blir det antingen Mjau eller korven jag frågade om tidigare tänkte jag! :)

6) Jag hittade det på en hemsida och tänkte inte ens på att räkna ihop allt! Bara kopierade för att se om det var något som jag kunde gå efter! :) Jag kommer nog inte använda kött med ben utan kommer nog att tillsätta kalcium på annat sätt, då jag inte har någon köttkvarn ännu och våran mixer var nära på att börja brinna igår, och då försökte jag inte mala några ben! :P Så till en början blir det benfritt!
Åh, vad bra, för som du skriver så kommer färskfodret bli reserv om det tar slut! :)

vinteralvan
2012-09-25, 09:45

När du ger kycklingvinge så kan du slå lite lätt på benet så att det går sönder. Då äter min katt iallafall upp delar av benet.

Biaxial
2012-09-25, 22:27

Okej! Ska köpa hem det nästa gång jag handlar och se om damen gillar det! :) Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: