Matschema råd 8årigt kastrat, innekatt!
Jag har en 8årig kastrerad hankatt som efter många år fått matte att förstå att dyrt kommersiellt foder (lynx och bozita) inte är en höjdare i längden. Jag får slänga halva matskålen varje dag med blötfoder vilket ju svider i plånkan.
Råkade hamna här och tjing hittade jag både kycklingmage, lever och hjärta 20kr/ förpackning på willys.
MYCKET uppskattad ! Katten har fått blank och fin päls och ser för första gången i sitt liv inte skabbig ut. Han har redan gått upp 1 kilo och busar runt i lägenheten så det slår det härliga till.
Nu kommer jag till själva rubriken. Jag behöver råd med matschema. Han äter allt förutom brosk/ben han gillar efter många års blötfoder inte att tugga på hårda saker. (detta får han lära sig)
Vad behöver jag för tillskott/ mat till honom för att fylla näringbehovet?
Tänkte mig göra portionsförpackningar, blandar allt i stor bunke och portionsförpackar med blandat så jag inte behöver hålla koll på: Lamm, kött och kycklingdagar då jag jobbar varierade tider, långa pass och ofta många dagar på raken.
Hoppas någon med katt i samma ålder, kastrerad och innekatt, kan dela med sig av recept och dagliga utfodringar !
Förlåt för långt inlägg Försökt sätta mig in i allt men fattar inte.
Kan du inte mala benen och blanda i rörorna?
Blandningen bör bestå av ca:
10% ben
10% lever
minst 10% hjärta
ev 10% övrigt (grönsaker, ägg)
resterande muskelkött''
Du kan börja med att ge honom 2% av hans vikt, sen får du justera uppåt eller neråt beroende på hans hull.
Vad använder man för något för att mala benen? Jag gör inga rörör eller måste man det? Kycklingmagarna skär jag i ungefär 2-3 centimeter stora bitar den storleken gillar han. kycklinghjärta och lever delar jag på 2 större bitar plockar han ur skålen och låter ligga omkring i köket. Varför måste man ge ägg och grönsaker? räcker det om jag ställer fram kattgräs, fått för mig att grönt endast är för att hjälpa magen inte för näringens skull.
Du behöver inte alls göra röror. Jag missuppfattadr dig då du skrev ay du skulle göra portionsförpckningar, och trodde du menade röror(som många gör). Det bästa är att ge så stora bitar som möjligt så katten fr arbeta med det, (Mina katter ger sig t om på kalkonskrov).
Du kan mala kycklingben i en köttkvarn. Om du inte har tillgång till en sådan kan du tillsätta benmjöl i stället. Jag vet inte vilken dosering, men det kan säkert någon annan svara på.
Det finns många olika åsikter om mn ska ge grönsaker eller ej, därför skrev jag ev. Ger du itegrönsaker kan du ge mer hjärta eller kött i stället. Ägg är inte nödvändigt, men en bra näringskälla. Jag ger mina en äggula ngn gång i veckan. OBS att du bara ska ge gula, inte vitan.
Man behöver inte ge allt varje dag, utan det är på en ve-10 dagar som procentsatserna ska stämma ungefär. Dvs, ger du ingen lever ena dagen, kan du ge mera den andra, men det visste du kanske redan.
Lycka till med din kisse!
Tack så jättemycke för hjälpen var skönt att få allt lätt sammanfattad på ett och samma ställe :D Jag tror jag har förstått, köttkvarn finns ju billigt på secondhand så det får införskaffas. Portionsförpacka tänkte jag mig i frysen med bitar för att bara kunna ta fram varje dag och slippa slabba med allt dagligen :) Ser redan nu att min kisse mår så mycket bättre. Gått upp 1 kilo på nästan 3 veckor. Han har enligt mig alltid varit undernärd. Han skriker inte lika konstant efter mat och äter upp allt han får ! Glad matte

Spana in min interaktiva lathund för BARF, nyligen upplagt excel dokument där det är lätt att göra ett recept och få alla gram korrekt. Går att manipulera själv i fälten för vikt, procent av vikt samt procenten i receptet.
#5 Har redan laddat ner den imorse