Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2550 ggr
celija
2011-10-30, 22:29

Har jag räknat rätt i mitt recept? (k)

Är urusel på matte och jag vill mest veta om jag räknat rätt i mitt recept, men andra synpunkter mottages tacksamt då jag är helt nybörjare. Glad

Min katt ska ha ca 90 gram mat om dagen. Jag tänkte ge kattkorv från jipotima för att det verkar väldigt praktiskt. 35 g om dagen, det blir 12.5 g ben och 10 g hjärta samt 12.5 g kött, sen ger jag ytterligare 42 g rött kött samt 7 g lever, varje dag. Tänkte även sticka åt honom någon äggula ibland samt någon kycklingvinge nån gång i veckan, jag inbillar mig att det är bra för tänderna att han får tugga på ben och jag läste att lite extra ben inte är skadligt.

Är dessa proportioner rätt eller har jag räknat helt helt fel?

Annons:
Heffipeffi
2011-10-31, 15:08

Inget svar på din fråga, men varför ge korvarna överhuvudtaget?

celija
2011-11-01, 12:04

Jag trodde jag skulle ha svårt att få tag i kycklinghjärtan men det visade sig att mitt lilla ica tydligen sålde det så jag har övergett kattkorvarna och här är mitt nya recept.

Min hane ska äta 90 g om dagen.

54 g muskelkött

18 g hjärta

13 g ben

6 g lever

Jag valde att dubbla mängden hjärta då

jag kommer frysa röran. Hur ser receptet ut? Är det rätt

proportioner. Som sagt, matte är långt ifrån min starka sida.

Heffipeffi
2011-11-01, 12:33

Man brukar säga 10% ben, så där ligger du lite högt, men det enda som kan hända är att katten blir lite hård i magen. Mina katter får också mer ben än rek, och de fixar det.

celija
2011-11-01, 13:49

Tack för input! Jag glömde skriva det, jag räknade med 15% ben då jag ger kycklingvingar som ben och det kan ibland vara mindre ben än räknat/att dom inte äter upp hela benet, och då ligger jag helst i överkant så att det finns marginal.

Robmel
2012-09-16, 19:01

Hej, jag har gjort ett excel dokument där du enkelt matar in kattens vikt och andra variabler och får rätta värden för BARF. Finns i mitt inlägg, Interaktiv lathund för BARF

Upp till toppen
Annons: