Annons:
Etikett03-katt
Läst 3218 ggr
[IngridEsther]
2012-09-11 12:28

Svårt hitta bra enkelt recept

Tack för en bra sida. Jag tycker mina katter har blivit friskare och mer harmoniska sedan vi började med BARF på heltid för ett år sedan ca och det känns helt rätt att inte ge dem en massa spannmål och tillsatser. De hade jämt diarré tidigare. Nu är det nästan helt borta. Jag tycker fortfarande det är ganska jobbigt med BARF om jag ska vara ärlig. Vi bor i centrala Göteborg och inälvsmat finns i princip inte här, så jag måste åka utanför stan.

Det som är svårt är att beräka ett näringsmässigt säkert recept tycker jag (trots högskoleutbildning…suck). Jag tycker det är svårt att få till fetthalten som jag förstått ska vara 25-35% för katt (?). Vet inte om jag kan använda ister eller Bregott t ex för att få upp den? Äggula får de ofta lös mage av om jag ger för mycket, men kanske ska prova igen… Hur mycket fett innehåller egentligen en mus? Är det verkligen så högt som du skriver att de ska ha? Nu den senaste månaden har jag även gett dem Standardts vitaminberikning trots att jag hört att inte ska behövas..? Jag tillsätter även benmjöl och blodmjöl med öljäst ibland (aptit). Kycklingvingar ger jag regelbundet. Likaså hjärta och lite kycklinglever. Grönsaker blandade jag i tidigare, typ sallad eller brokolli som jag mixade, men det har jag inte gjort de senaste månaderna. Fick för mig att jag inte skulle behöva det. Vissa säger ju så…?

De saker jag hittat i närheten av Göteborg som jag provat till katterna är:

Äggula ekologisk, (ger ibland diarré)
Stekfläsk sida gris m svål skivor,
Fläskfärs gris fett 20%, (brukar nog tyvärr snarare ligga på 10%)
Lammtunga, (ganska dyrt)
Kycklingvinge m skinn, (de älskar vingar vi köper det ganska ofta)
Fläskkarré gris,
Kycklinghjärta, (för mycket hjärta ger diarré)
Kycklingbröst m skinn,
Lammhjärta,
Kalkon m skinn,
Kycklingmage,
Kycklinglever,
Lammnjure, (de gillar de sådär har jag för mig, lamm öht är inte så poppis har jag märkt)
Ister gris,
Matfettsblandning fett 75% berikad typ Bregott,
Bacon gris,

Skulle vara underbart att ha ett par enkla recept att kunna gå efter och variera med så det inte blir ett sådant jätteprojekt varje gång… Har du några tips vore jag väldigt tacksam? Mina katter äter ca 80 gr/dag och väger 4-5 kg.

Annons:
[Aquelegia]
2012-09-11 22:06
#1

%-satserna ser ut som följande:

Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Övrigt: max 10%
Rent kött: 55-70%

80 gram per dag låter för liteObestämd Eller så har jag fått något om bakfoten. Receptet och mängden fick jag uträknat av någon på Forumet för över ett år sedan. Min katt som väger 5 kilo skall äta ca 162gram om dagen och då ser det ut såhär efter procentsatserna:

Dag 1: 56g lever + 60g hjärta + 50g rött kött
Dag 2: 112 g kycklingkross + 50 g rött kött
Dag 3: 162g rött kött
Dag 4: 56g lever + 60gr hjärta + 50g rött kött
Dag 5: 162g rött kött
Dag 6: 112g kycklingkross + 50g rött kött+ 42gr hjärta
Dag 7: 162g rött kött

[Aquelegia]
2012-09-11 22:08
#2

Fetthalten behöver du inte vara rädd för om du för rött kött använder tex nötfärs, lammfärs, fläskfärs, fläskottletter/kareér och dylikt.

Mella91
2012-09-11 22:13
#3

2% utav kroppsvikten brukar vara tumregeln för vuxna katter. Min katt som väger 5 kg äter 100 gr per dag.

[Aquelegia]
2012-09-11 22:25
#4

#3 Juste kom på det nu, min katt led av undervikt! Han har varit kinkig med maten hela sitt liv, lämnat mat i skålen för tusenlapparObestämd Men inte med Barf!
Tyckte väl han började få för bra hull nu efter ett år ^^ Får väga honom igen och minska mängden mat hehe gött då räcker maten längreFlört 40 gram mindre om dagen bli ju faktiskt mer än 1 kilo mindre i månadenFörvånad Tack gode gud att du påpekade för mig! Hade fått stå och banta stackarn annars!

Mella91
2012-09-12 08:56
#5

Haha vad härligt att misse tycker om maten :) Men förstår att han kanske lagt på sig lite för mycket med så god å näringsrik mat.

När du har vägt honom så ska du utgå från den vikt han bör väga.. Till exempel om han väger 6 kg nu och du tycker han har för mkt hull och borde väga 5 kg. Så räknar du 2% på målvikten.

[Aquelegia]
2012-09-12 12:02
#6

#5 Han skall väga som han gör nu, dock så har jag tyckt att om det fortsätter åt det hållet så blir det för mycketTungan ute Förr när jag duschade honom så såg han ut som en kattungeGråter Då var han ändå 7år när jag fick nog av hans matkinkighet och började mer och mer in på rått kött. Numera står han inte ens och tigger när jag skär iordning kött till middagen. Han är ju nöjd med sin mat! Så satsar på den här vikten för har fått beröm av mor och vänner för hans fina form! Dessutom är han ett riktigt bus och muskelpaket hehe

Annons:
Mella91
2012-09-12 15:53
#7

Ja men dåså :) 2% av det han väger nu. Och om han fortsätter upp i vikt minskar du mängden mat. Så får du se vilken mängd han kan äta utan att gå upp.

Härligt att se alla dessa positiva förändringar !

Robmel
2012-09-16 18:58
#8

använd mitt excel dokument för att enkelt komponera recept och hålla koll på alla siffror. finns i inlägget interaktiv lathund för BARF

Upp till toppen
Annons: