Fiskolja ?!
Jag blir inte klok på detta. Vilken sorts olja ska man tillsätta? Och varför måste man tillsätta olja?
Fiskolja/sälolja tillsammans med E-vitamin har jag läst på forumet. Men i vilka mängder?
Läste att man kan använda sig av brunalger? Vad gör det tillskottet för nytta?
Tacksam om någon vänlig själ kan reda ut detta

Man måste inte alls ge olja, eller tillskott över huvudtaget, om man har en rätt komponerad BARF och om ens djur inte har konstaterade problem med något särskilt.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ah alright! :) Det gjorde det hela enklare.
Men du ger linfrö o brunalg?

Nej, jag ger inga tillskott. Min åsikt om tillskott är, varför ge något man inte har behov av? Inte bara kan det skada mer än vad det gör nytta, det är ju dessutom onödiga pengar
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Okej :) då har jag fått det om bakfoten. Men många pratar ju om omega3.. vart finns detta förutom i fisk? (som man inte ska ge)

Att ge eller inte ge fiskolja … råder det olika meningar om.
Råfodrar man enligt någon prey-metod och då även med kött mestadels eller enbart från naturbetande bytesdjur så ska det inte vara nödvändigt att ge fiskolja.
Då blir balansen mellan de olika *omegorna* bra av sig själv så att säga.
Men ger man inte hela bytesdjur (med päls och hela baletten), ger man mest kött från bytesdjur som inte fått naturbeta så kan denna omega balans bli i obalans…
Pratar vi råfodring av hund så kan man också ge fisk för att få till den här balansen. Men… man ska då vara medveten om att exakt alla sorters fiskar inte är så lämpliga att ge. Vissa fiskar innehåller… något som jag just nu inte kommer på vad det kallas för … som inte är bra för hundar.
De som kör enligt någon prey-metod ger ju inte grönsaker alls. De ger således inte vegetabilisk olja utan anser att animalisk olja (fiskolja) är då bästa källan till de här omega-historiorna för hund.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Obs.. det jag skrev tidigare ( #5) är inget jag själv kommit på utan är min personliga sammanfattning av det jag läst mig fram till genom litteratur, hemsidor, forum och grupper.
//Lena
Lena A
Tack för ditt svar wesdi
Nu ger ju inte jag så mycket hela bytesdjur : "Men ger man inte hela bytesdjur (med päls och hela baletten), ger man mest kött från bytesdjur som inte fått naturbeta så kan denna omega balans bli i obalans…"
Kanske behöver jag då tillsätta fiskolja. Bör tillägga att jag har katt.

Som jag skrev, det finns olika åsikter om det här med olika tillskott, om det är nödvändigt eller inte.
Jag är hundägare och är inte särskilt insatt i kattens näringslära.
Jag ger fiskolja då och då, förutom när jag ger rå fisk.
//Lena
Lena A

Kan inte hundar och katter tillverka sina omegafetter själv? Med rätt förutsättningar.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade