Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2592 ggr
Thistle
8/30/12, 8:12 PM

Jipotima's älgblock

Hej.

Jag lånade en annan tråd för ett tag sedan och glömde helt att tacka för att jag fick svar på mina frågor. Så, tack Glad.

Jag har en annan fråga angående lever. I nuläget köper vi bara Jipotima's till våra katter och blandar inte till deras mat själva. Det vi har gett dem är Jipotima's kattkorv och älgblock. Någon vecka sedan vi började är det tre av fyra katter som verkar övertygade, vilket är över all förväntan. Jag är dock lite orolig över hur mycket lever man får ge. Jag läste någonstans här på sajten att man inte ska ge mer än 10% lever i veckan. Jag vet inte om jag har uppfattat detta rätt?

Jag undrar också om någon har koll på hur mycket lever det finns i Jipotima's älblock? På hemsidan står det "lite lever". Hoppas att någon här vet, annars får jag nog ringa och fråga dem.

Annons:
BARFmycat
8/30/12, 8:18 PM
#1

Över en 10-dagarperiod ska katter ha sig sig mellan 5-8% lever, absolut max 10%.

Hur mycket lever det är i deras block vet jag inte, det måste du npg ringa och fråga om. Publicera gärna svar, om du får något, här på sajten. Vet att fler undrar över det!

Glöm inte tillsätta kalk i någon form, som ben eller äggskalFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
9/1/12, 12:42 AM
#2

#2 I Kattkorven finns det ben, så inget kalk behöver tillsättas. (Naturligtvis beroende på hur mkt kött de får)

BARFmycat
9/1/12, 10:09 PM
#3

#2

Jo det stämmer ju, det var älgblocket jag tänkte på som behöver kompletterasTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tessera
9/2/12, 12:22 PM
#4

Viltblocken innehåller enligt förfrågan till Jill 2011 minst 90% muskelkött, max 2% lever och resten hjärta och lunga.

BARFmycat
9/2/12, 1:06 PM
#5

#4

Vad bra, då vet vi det!

90% muskelkött
8% hjärta/lunga
2% lever

för att förtydliga. Då skulle man ju rimligtvis då tillsätta 5-6% lever till ett sådant block om man har katt, lite mindre om man har hund, och vad beträffar hjärta för katt skulle jag tillsatt 10-15% som vanligt för att vara på den säkra sidan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Aquelegia]
9/2/12, 2:11 PM
#6

Toppenbra att vi fick svar på det med älg/renblocken! Beställde nyss en ny omgång med nötkorv, kycklingkorv och renblock och var fortfarande inte övertygad om mängden av allt o blocken så skönt att vi fick rätsida på detSkrattande

Ingen som råkar ha fått info om nötkorven med? När vi ändå håller påFlört Hjärta och lever har jag redan hemma.

Annons:
Thistle
9/6/12, 10:22 AM
#7

Fick svar från Jipotimas:

" det är lite olika från gång till gång men mellan 0-5% lever".

[Aquelegia]
9/6/12, 10:57 AM
#8

#7 Eh va? Vad är det för blandning när det ibland är noll och ibland 5% då kan man ju aldrig vara säker på hur mycket hunden/katten får i sig?

BARFmycat
9/6/12, 4:36 PM
#9

#8

Sant, men om man då alltid håller sig till att tillsätta 5% lever så klarar man sig ju inom gränserna då katter ska ha minst 5, max 10% lever. Har de 0% i så klarar de sig på 5%, har de 5% i så är det ingen fara om de får i sig 10%

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
9/6/12, 6:33 PM
#10

Och dessutom är det ju meningen att man ska variera köttsorterna, inte alltid utfodra med t ex älgblock. då är det ju inte så farligt om det ngn gång blir nån % för lite eller för mkt.

[Aquelegia]
9/6/12, 9:31 PM
#11

#9 Juste smart där! Tänkte jag inte på att det ju kan diffa så utan att vara galet. Höll mig faktiskt till 5% idag dock endast på hjärta. Lever hade jag inte mer än 5% hemma men skönt då klarar sig katten. Beställde på tok för lite kycklingkross och lever/hjärta från jipotimas så kunde bara blanda till halva satsen ^^

#10 Blandar olika varje gång, denna omgången blev det det nötkorva med kycklingkross och diverse procentsatser lever/hjärta. Nästa gång blir det älg, sen skall jag beställa lite kalkon och bad svärfar ta med slaktrester från jakten. Rådjur, någon sorts viltfågel med mera. Hoppas hoppas! Bror slaktar sina lamm snart då skall jag ha resterna till katten (japp är medveten om lever gäller halvering på lamm)

Heffipeffi
9/7/12, 5:07 PM
#12

#11 ¨Det låter som dina katter får jättebra mat :-)

[Aquelegia]
9/7/12, 5:14 PM
#13

#12 En bortskämd katt om jag får beFlört Satt och räknade procent hur mycket som helst igår GHA blev nästan tokig. Fick tillslut ihop det inom procentsatserna. Mycket "delen genom det hela" tänk ^^ Sitter varje gång och undrar HUR i hela fridens namn var det man gjorde nu igen men äsch då, matten lyssnade jag ganska bra på Glad Skall göra några färdiga "standardsatser" för nöt, kyckling, lamm, älg osv så kommer jag i framtiden endast beställa den mängden jag behöver, slipper man räkna varje gång! Vem vet, vågar jag om något halvår så kanske jag kan lägga ut några färdiga recept som man kan blanda ihop både från en vanlig livsmedelsbutik och från jipotimas.

Skulle ju vara roligt om det finns några färdiga recept att ta till för den som vill starta med barf. Jag kör ju endast mixer än så länge för att vara säker på att han får i sig allt. Ibland vägrar han lever en dag och då ligger det och ruttnar i skålen, inte trevligt. Med mixen äter han allt!

Annons:
Thistle
9/7/12, 8:22 PM
#14

Gah! Nu blir jag lite förvirrad igen. Jipotimas kattkorv har ju hjärta, men den här gången var jag tvunge natt ta kycklingkorven och hjärta vid sidan av, eftersom de hade slut på kattkorven där jag handlar. Den jag pratade med sa att man ska ha 30% hjärta per måltid om man ger kycklingkorv + hjärta. Stämmer detta och är det o katt ge mer hjärta, eller kan katterna må dåligt av för mycket som med lever?

[Aquelegia]
9/8/12, 11:40 AM
#15

#14 Jag jobbar ju med mixar men nej 30% låter på tok för mycket om du ger det varje måltid.

%-satserna ser ut som följande:

Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Övrigt: max 10%
Rent kött: 55-70%

Fick ett färdigt schema för nått år sedan av någon här på barf. Min katt väger 5 kilo och skulle jag ge honom olika saker olika dagar skulle det se ut som följande:

Dag 1: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 2: 112 g kycklingkross + 50 g rött kött
Dag 3: 162g rött kött
Dag 4: 56g lever + 56g grönsaker + 50g rött kött
Dag 5: 162g rött kött
Dag 6: 112g kycklingkross + 50g rött kött
Dag 7: 162g rött kött
+ 162 gram hjärta fördelat valfritt på dagarna.

Jag gjorde som sådan att jag räknade ut hur mycket allt sammanlagt blev på en vecka av varje och sedan per månad. Beställde/ köpte in kött därefter. Kycklingkrossen är den där kycklingkorven rån jipotimas eller egenmald kycklingben/skrov/vingar. Dessa kan även ges hela men min katt fattar inte grejjen än.

[Aquelegia]
9/8/12, 11:41 AM
#16

Rött kött kan man i princip räkna som "allt förutom kyckling" så att det blir variation. Älskar detta schema jag fick för med det behöver jag aldrig känna mig osäker Skrattande Om jag bara kunde minnas vem som gav mig detta!

Upp till toppen
Annons: