Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2629 ggr
kalindas
9/2/12, 6:40 PM

Pest eller kolera.

Skrev nedan i ett inlägg om min hund med cystnjurar som ska opereras på tisdag. Känns som jag har letat genom hela nätet med olika alternativ på foder.
Är ju inne på BARF, men det är svårt att veta hur man ska blanda. Plus att min mamma ska göra detta och jag är inte så säker att hennes hon känner att jobba så mycket med maten.
Hon ger gärna kött, men det är jag som måst planera menyn.

De som är det viktigaste med en hund med njurproblem är vätska och att man ska ge bra protein och minska fosfor i maten.
Saker som magnesium, Q10, gröna alger, probiotica, vattenlösliga vitaminer och laxolja står på de flesta sidor jag hittat.
Problemet är att jag får inte ihop mängderna och fattar inte listorna. Behöver alltså ett färdigt recept t.ex.:

Blanda X-antal kg kött med X-antal vitaminer/mineraler. Lägg i X-mängd fosfor fri kalk och X-ml laxolja.

Annars vet jag att det inte kommer fungera! Ben ska man inte ge till hundar med njurproblem sägs det. För mycket fosfor…

Sen har jag då de andra alternativen.

Alt. 1
Gå på Hills försäljningsknep och köpa Hill k/d (burkmat, för nåt annat får vi inte i henne nu) Pris/månad ca: 850kr
k/d "ska" ju vara bra för levern, men innehållet gör mig skeptisk!

Alt. 2.
Inte bry mig ett skit om vad veterinärerna säger och köpa Ziiwi Peak burkmat, bara proteiner, näringsrikt och troligtvis betydligt högre i fosfor. Samma pris som Hills.
Hade en kompis som gav detta till sin hund med dåliga njurvärden och hans är bra nu! Bonnie har än så länge bra njurvärden, kanske skulle detta minska cystorna??

Alt. 3
Är då liknade som Alt. 2. 
Köpa Orijen Senior (eller liknade högkvalitativt/protein foder), var noga med att ge rikligt med vätska i maten och förhoppningsvis äter hon detta. Billigaste alternativet

Självklart är bästa alternativet att ge henne BARF men om man inte gör det så är det, de tre valen ovan jag har.

Ska jag helt skita i "vetenskapen" och gå mer på det som är mest rent och naturligt för hunden? Då hoppas att detta gör susen och skyddar hennes njurar mot fler cystor.

Eller ska jag helt enkelt lyda order och ge ett foder som jag tycker känns fel, bara för det står "veterinär" på det? 

Så mitt långa och röriga inlägg är.
Vad hade ni gjort??

Pest = veterinärfoder
Kolera (alt. friskfoder) = högkvalitativt proteinfoder

/Elisa

Annons:
Silvestris
9/2/12, 7:29 PM
#1

Jag sätter ihop njurrecept till katter så det måste ju gå för hundar också. Jag utgår både från BARF-konceptet och evidens när jag gör recepten så tanken är då att få en bra kombination där emellan, men kötthalten blir onekligen lägre än i vanlig BARF.

Om du vill kan jag se över möjligheten att göra ett recept på hemgjord njurfoder till hund.

kalindas
9/2/12, 8:44 PM
#2

#1
Det hade du gärna fått göra. Glad
Hade varit bra att ha en grund. Ben skulle man undvika har jag läst. Så det är ju att hitta en kalk som inehåller kalcium men inte fosfor.
Mjölksyrad kalk kanske??

Annars funderar jag på att testa Ziwi Peaks eller Orijen, då hund med dåligt njurvärde blev bättre av det.
Men det är svårt när det inte är ett "vanligt" njurfel. Det som stämde bäst är det i länken nedan.

http://www.homegdecor.com/pet/sv/2431.html

Har vi otur så är det elakartad cancer eller att cystorna växer med raketfart. Då finns det ju inte så mycket att göra. Hur bra värden hon än skulle ha. Gråter

/Elisa

Upp till toppen
Annons: