Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2862 ggr
Tammie
8/27/12, 9:54 PM

Benmängd i olika köttslag

Idag fyndade jag två köttkvarnar på loppis och tänkte därför försöka mala det kött som har ben till en början. Hur vet man kött-/benmängdförhållandet i allt kött man köper och hur räknar man på brosk och märg, är det också ben?

Annons:
Mella91
8/27/12, 10:02 PM
#1

Haha fler än jag som sitter och funderar över detta med ben! Tyvärr kan inte jag komma med något svar. Men jag hoppas att någon annan kan. Glad

BARFmycat
8/27/12, 10:13 PM
#2

Tror man räknar på ca 30% ben i hel kyckling och kycklingvingar, kycklingben vet jag inte riktiugt hur det är med. Det är nog bara de benen du kan mala, resten är nog för hårt.

Brosk och märg är inte ben.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
8/28/12, 9:21 AM
#3

Om det inte framgår på förpackningen får du skära loss köttet från benen och väga. Då får du en ungefärliga uppfattning.

Tammie
8/29/12, 1:49 PM
#4

Ja, så får jag nog göra. Det är väldigt svårt att uppskatta när man blandar inälvsmat och kött med och utan ben, med brosk, märg osv. Hur vet man om katterna får för lite ben?

Silvestris
8/29/12, 5:25 PM
#5

#4

För lite ben leder till kalciumbrist vilket orsakar krampanfall och tyvärr ser man inga symptom förrän det är akut. Därför är det viktigt att hålla koll på kalciumet i maten.

Tammie
8/29/12, 6:13 PM
#6

Vi lyckades mala ner alla kycklingvingar, kyckkinghalsar, fläskben och kotlettspillben så det är nog ingen risk att det blev för lite den här gången. :) Jag pudrade dessutom med äggskal på inälvsmaten (1 krm/100 g) Hoppas att det blev bra nu…

Annons:
BARFmycat
8/30/12, 8:31 PM
#7

Lyckades du mala fläskben?!Förvånad

Vilken monsterköttkvarn du måste hittat!Skrattande

Överskott av kalcium utsöndras med avföringen, och den endaa biverkningen med att ge för mycket kalk är också att katten kan bli förstoppad. Så det är enklas så man ser om man ger tillräckligt med ben, håll koll på avföringen, Är den vit, hård och smulig, ger man för mycket, och då får man dra ner lite så ligger man bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tammie
8/31/12, 12:25 PM
#8

Har snarare en monstersambo som slog sönder benen (och skärbrädan) med hammare och sen drog sönder köksbänken med den handvevade kvarnen, men det gick! Och vi gör inte om det. :D Ja, nu har vi sett vitt i avföringen så vi får väl skölja bort äggskal från köttet framöver. Nu blir jag orolig, tänk om de blir förstoppade! Vi har bara hållit på med barf i tre dagar.

BARFmycat
9/1/12, 10:26 PM
#9

#8

Haha, okej!

Vitt i bajset är ingen fara, det är normalt om man BARF:ar. Men får bara hålla koll på mängden, lite "zebra" är normaltFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Tammie
9/2/12, 6:46 PM
#10

Vad bra att få veta att det är normalt med vitt i avföringen. :) Vi har nu även sett mer normal avföring och märker vilken del av födan som ger det vita. Nu har nya frågor dykt upp… Jag trugar ordentligt (matar två av katterna för hand med småbitar för att de ska äta) medan den tredje glufsar i sig och sen förföljer mig hela dagen och vill ha mer. Detta gör att jag springer och tar fram/bort skålar hela dagarna. En av de tre sover mest och verkar nöjd med att inte äta upp all sin mat, om det inte är lever eller hjärta… Jag funderar på om det kan vara så att hon är mätt. Hur länge ska jag låta henne gå med lägre dos mat innan jag blandar in Mjau för att hon ska äta mer? Den glupska kanske behöver mer? Jag vill ju inte svälta stackaren så att han går ner i vikt för fort. Han är överviktig men också vaken och vandrar runt hela dagarna. Jag har lagt startmenyn på 2 %. Jag funderar också på att blanda in vilt-/nöt-/lammkorvar för att få in mer variation. Hur tänker man då när det gäller leverprocenten? Finns några korvar som saknar lever och ben?

Upp till toppen
Annons: