Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2601 ggr
kodex
2012-08-30 15:43

Ny BARF:are. Hur fasa ut torrfodret?

Hej!

Idag går jag över till att BARF:a min vovve på 5 år. Har 2 frågor innan jag kör igång på riktigt.

Det stämmer att man ger ca 2% av kroppsvikten om dagen? Hon väger 6.6 kg, då blir det alltså ca 130 g om dagen?

Jag kan ju inte sluta tvärt med torrfodret som jag har nu utan måste väl fasa ut det gradvis? Har ni några tips på hur länge jag skall fasa ut?

Annons:
kodex
2012-08-30 17:17
#1

Har en fråga till. Vad är det för skillnad rent näringsmässigt på lever och njurar? I %-ransonen där det står att hundar baar ska ha 5% lever i sin kost, kan det ersättas med njurar eller kan man ge njurar utöver lever?

wesdi
2012-08-30 20:01
#2

1) Övergången till att barfa.
Finns lite olika sätt. Lite beroende på vad hunden fått för typ av mat tidigare.  Ett sätt är att  låta hunden fasta… 12-24 timmar. För  en första utrensning… få bort torrfodret ur systemet.  Sedan börjar man direkt med barf.

Hur och med vad man börjar varierar. Det beror lite på vad hunden fått tidigare. Hundar kan reagera lite olika på den nya maten. Det blir en omställning i kroppen, särskilt om hunden tidigare enbart ätit torrfoder.
l de fallen brukar ofta rekommendationen vara att börja med en köttsort. Exvis i en vecka.  Ofta rekommenderas fågel (kyckling, kalkon). För att helt enkelt vänja hunden och hundmagen med nya maten.
Hunden kommer inte att få näringsbrist av att äta kyckling en vecka - så var inte rädd för det.

Men vill du inte hålla dig enbart till en köttsort i början så är det fritt fram att börja tänka variation direkt.

2) Mängden mat.
Ja rekommendationen är att börja med 2 % av hundens vikt. Sedan får du hålla koll, kan behöva justeras uppåt eller nedåt.

3) Lever och njure.

Lever är nyttigt, i lagom mängd. Innehåller bl.a. A-vitamin.  A-vitamin i för stor mängd är inte bra, kan leda till A-vitaminförgiftning. Därav att man begränsar mängden lever. Olika lever innehåller olika mängd A-vitamin. Minns jag rätt är lammlever den som innehåller mest A-vitamin.

Njure innehåller inte A-vitamin i någon jättemängd  så det torde inte vara farligt at ge njure av den anledningen.

Däremot är både lever och njure inälvor, reningsorgan…
Också en anledning till att man helst bara ger lever och njure från ungdjur som då inte hunnit *använda* sina reningsorgan så mycket.

Nej jag anser inte att njure kan ersätta lever ur A-vitamin källa synpunkt.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
2012-08-30 20:15
#3

2% stämmer om hunden har slutat växa och är normalviktig.

Man måste inte fasa ut, det beror på hur känslig hunden är.

Lever är mycket mer A-vitaminrikt än njurar. Det går inte att ersätta med njurar, de innehåller för lite A-vitamin för det. Man måste inte tillsätta särskilt mycket lever till hundar, eftersom de kan tillverka sitt eget A-vitamin från betakaroten.

Man kan ge njure utöver levern.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kodex
2012-08-30 20:35
#4

Ja, men detta låter ju bra. Min tik har haft stålmage hela sitt liv och är inte alls känslig. Och jag tänker variation direkt :P Tycker det här ska bli skitkul!

Det enda jag är lite osäker på nu är det här med hur mycket ben hon ska ha…om jag är orolig i början här nu att hon inte får i sig tillräckligt med ben, kan jag tillsätta lite benmjöl som jag köper och tillsätter då? Kommer o ge kycklingklubbor, kycklingskrov, fläskspill (där det var rätt mycket ben på bitarna) och picnicbog. Och så hjärta och lever såklart.

Hur tror ni med benen där då? Eller ska jag tillsätta pulver för att vara på den säkra sidan?

BARFmycat
2012-08-30 20:56
#5

#4

Man kan även ge egenhändigt pulveriserat äggskal, benmjöl som man köper i butik är tyvärr processerat. Ger man äggskal är det ½-1g per 100g som gäller.

Tuggar din hund försiktigt, eller äter hon glupskt?
Det kan finnas en risk med att ge kotlettspill iom små bitar, som dessutom är avsågade med skarpa kanter. Om hunden är försiktig när den äter är det ingen fara, men är den inte det kan det ställa till med stora problem. Fläskben är också mineraliserade (benet har växt klart, till skillnad från lamm och kyckling), så det är hårdare att smälta och mer oförlåtligt om det sväljs helt eller slarvigt tuggat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kodex
2012-08-30 22:33
#6

#5 Okej. Jag har gjort iordning alla påsarna nu och jag tror inte att det ska bli något problem mängden ben, där är så det räcker. Får se hur jag gör med ägg-pulver, då jag måste samla på mig lite äggskal först ;)

Jag vet faktiskt inte hur pass glupsk hon är när det gäller råutfodringen. Gav henne en bit kycklingklubba idag och den tog hon god tid på sig att tugga tycker jag. Hon har ju inte så starka käkar då hon är rätt liten.

Annons:
BARFmycat
2012-08-30 22:37
#7

#6

Det är iofs en hund du har, men kattungar är fullt kapabla att tugga kycklingben vid 4 veckors ålder Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kodex
2012-08-30 22:40
#8

Ja, får se hur jag gör. I värsta fall får jag väl skära bort benen på de fläskbitar där det fanns. Går det bra då att ha kycklingben som ben-källa? Eller finns det några andra alternativ?

BARFmycat
2012-08-30 22:48
#9

#8

Det går bra med kycklingben, du kan ju även testa lammben

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kodex
2012-08-30 22:54
#10

#9 Ja, men vad bra. Jag ska försöka variera så gott jag kan men lamm är så dyrt så det blir det ju lite mer sällan om man säger så.

kodex
2012-08-31 15:34
#11

Okej.

Idag kom ju första bajset efter den första BARF-måltiden. Jag kände noga p¨å det genom påsen och konstaterade genast att det var mer smuligt än innan. Halva korven var dock lite slembeklädd. Och så blev jag ju genast lite nojig…när jag hittade en liten benbit som jag tyckte kändes jättevass :/ Är det säkert att det inte är någon fara? Benet kommer från kycklingben då hon inte ätit något annat ännu.

Sen undrar jag om standardt benmjöl, är det verkligen processerat? Om det är det så undrar jag vad processerat egentligen innebär?

wesdi
2012-08-31 21:00
#12

Att *korven* var lite slembeklädd kan bero på att vovven inte är van vid att äta rå mat på detta sätt. Mage och tarm är inte van vid att ta hand om rå mat och råa ben.

Bli inte förvånad ifall vovven även spyr upp benbitar.. ganska vanligt i början.

Du kan pröva ge en skvätt ÄCV (äppelcidervinäger, ekologisk) då och då på maten… ½- 1 tsk kanske till din hund.
ÄCV hjälper matsmältningen. ÄCV är allmänt bra för vovven att få då och då … om man nu vill ge tillskott.

Benmjöl från Standardt… har för mig att det finns en tråd här om det, att någon frågade Standardt om deras benmjöl.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

kodex
2012-08-31 21:09
#13

#12 Okej tack för tipset! Skulle ÄCV:n hjälpa att smälta dessa hårda benbitar då också eller?

Okej, ska kolla om jag hittar tråden!

Annons:
wesdi
2012-08-31 21:12
#14

Ja ÄCV anses hjälpa till med matsmältning, då även smälta ben.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

kodex
2012-08-31 21:32
#15

#14 Okej :)

Har läst på en sida att man kan ge nässelpulver och att det kan täcka eventuella brister på kalcium. Vad tror ni om det?

BARFmycat
2012-09-01 22:18
#16

Blir bajset så ger man nog för mycket ben, testa att minska lite och se om det blir bättre.

Effekter av nässelpulver låter jag vara osagt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kodex
2012-09-01 22:27
#17

#16 Okej, tack för tipset. Ikväll när hon bajsade igen så var bajset precis som vanligt. Varken smuligt, slemmigt, löst eller hårt. Får se hur det blir imorgon :) Man får ju ta det som det kommer :)

Upp till toppen
Annons: