Annons:
Etikett03-katt
Läst 4188 ggr
SuperLimm
2012-08-28 22:21

Få mager katt att gå upp i vikt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Innan jag började med barf i våras så var min hane rätt tjock. Nu är han verkligen mager och jag försöker få han att gå upp i vikt men det går trögt. Han äter mellan 60-100 gram mat/måltid och får mat 2ggr/dag. Han får rätt mycket mer än min honkatt men hon har däremot blivit fet nu. Ett tag åt honan upp all mat om hanen lämnade någon. Men nu får de mat i varsitt rum så jag verkligen kan hålla koll på att de äter det de ska.

Är det bara att ge han mer mat som gäller för att han ska gå upp i vikt eller finns det nått kött han kan äta för att gå upp lite mer?

Bilden är ungefär ett år gammal, så kan man se att han var en liten tjockis..

Mvh Linn

Annons:
SuperLimm
2012-08-29 17:55
#1

Någon?

Mvh Linn

Anterrabae
2012-08-29 23:33
#2

Hur mycket hjärta får katten?

Jag märker att mina katter, framförallt hankatten blir väldans mager och anskrämlig om det blir förlite hjärta. Han har lätt att utveckla taurinbrist och måste ha mer hjärta än det rekommenderade för att hålla vikten. Annars äter han ungefär lika mycket som din hankatt.

det kan ju vara värt att testa i alla fall. Han verkar ju äta ganska mycket. Vad väger han?

Äter han upp maten han får? I så fall kan du öka given också. Min katt äter inte det han får, så det är ingen ide att öka given för honom. Han behöver sina hjärtan för att vilja fortsätta äta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

SuperLimm
2012-08-30 11:12
#3

Han får ca 60 gram hjärta mellan 2-4 ggr/vecka. Så brist bör det inte vara. Oftast äter han upp, även om han ibland går ifrån några minuter så äter han upp om jag sätter tillbaka han vid matskålen. Men jag hoppas att han ska gå upp lite mer nu när jag delat på deras matplatser. Man känner hela ryggraden på han och knölarna bak ovanför bakbenen..

Mvh Linn

BARFmycat
2012-08-30 20:24
#4

Det är jättesvårt att få upp katter i vikt, just eftersom man ju inte kan få dem att äta mer än vad de vill. en god bit på vägen är ju att ge så energirikt foder som möjligt, så äter katten BARF underlättar det ju! Vet många lyckliga historier om undernärda katter som återhämtat sig till allas förvåning på BARF.

Ge katten så mycket mat han vill ha, börja med att se till att han äter det nödvändigaste (ben, lever, hjärta osv), och ge sedan utöver det sånt han vill ha och tycker om.

Ett tips på "tjockisbooster" är lammfärs blandat med äggula!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

SuperLimm
2012-08-30 21:26
#5

okej då ska jag innhandla lite lamm! Det är så svårt att få tag i här i stan dock. Får se om jag kan åka till kalmar o handla lite på citygross!

Katten äter det mesta så det bör inte vara några problem. Försöker ge han mat 3 ggr/dag när jag kan. då får han lite mellanmål när jag kommer hem från jobbet, det brukar vara typ 30-40g mat. Men då fortsätter jag såhär. han har inga problem att stoppa i sig bortåt 60-80 gram. Bara han får lite tid på sig Glad

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: