Annons:
Etikett03-katt
Läst 2016 ggr
Slashignore
2012-08-27 09:42

Envis sambo!

Jag och min sambo har 2 katter, vi bor i lägenhet lite utanför centrala Göteborg så de är innekatter. Jag och min sambo har många gånger pratat om vad vi ska ge för mat. Nu ger vi Royal Canin Indoor longhair och jag tycker att båda katterna är väldigt bra i magen på det, är dock orolig över att min 8 åriga huskatt inte dricker tillräckligt. Den andra katten är en 4 årig Norsk Skogkatt som inom det kommande halvåret kommer få en kull ungar (extra viktigt med närig o.s.v.)

Sambon har nämligen en bestämd åsikt om att innekatter inte ska äta blötmat då det är på tok för mycket energi i detta. Vi har pratat med många olika veterinärer, zoo-affärer och erfarna katt människor och alla säger olika ang. om man ska ge katten blötmat, torrisar eller både och. De som är på hans sida säger att blötmat är godis och att man kan ge det på lördagar. De som är på min sida säger att det är mer naturligt med blötfoder men att man gärna ska blanda.

BARF är väldigt lockande för mig men tror inte jag kan övertala min sambo om det… än! Men att byta till att i allafall lägga in blötmat i deras diet är högst möjligt.

Frågor: Vad för blötmat? Ska man då utfordra katterna 2 ggr om dagen? (med tanke på att det inte är bra att det ligger framme).

Ska försöka övertala sambon här hemma och dessutom läsa på mer omkring BARF! Tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons:
vinteralvan
2012-08-27 12:34
#1

Blötmat innehåller mer näring och då håller sig katterna mätta längre och riskerar inte att bli uttorkade som dom lätt kan bli av torrfoder eftersom katter har väldigt låg törstkänsla.

BARF är naturligtvis det bästa och det som är mest naturligt men efter det kommer Mjau och Bozita blötmat.

Det spelar ingen roll om man ger blötmat eller torrfoder, ger du för mycket så blir katten överviktig. Veterinärer har ofta väldigt dålig kunskap om näringlära vad gäller katter och rekommenderar det torrfoderföretag som sponsrar dom och som dom själva säljer. Dom är ofta fulla med säd, ris och majs som inte alls är naturligt för katten utan kan i många fall vara rent skadligt. Försök övertyga din sambo om att gå över till blötman för båda katternas skull.

BARFmycat
2012-08-27 17:26
#2

För det första är det mest värdefulla med blötfoder att det är just ett blötfoder. Katter har ingen törstreflex, och deras kroppar är anpassade för att äta sin vätska, inte dricka den. Katter som äter torrfoder är alltid mer uttorkade än katter som äter blötfoder, även om de konsumerar samma mängd vatten både vid sidan av och via fodret. Vattnet tas upp bättre av kroppen när det ges via maten. En av det viktiga med att få i katten vatten är att de måste spola igenom urinvägarna ofta, annars riskerar de att få urinvägsinfektioner och kristaller/ stenar. Det blir ju inte så om de äter torrfoder, plus att torrfodertillverkare ofta tillsätter extra salt i fodret för att katterna ska dricka mer. Paradoxalt nog torkar detta ut katten, plus att överskott på salt skapar obalans mellan elektrolyterna i kroppen, vilket påverkar övrogt näringsupptag. Överskott på salt utsöndras via urinen, och om katten då inte kissar tillräckligt ofta samlas saltet i urinblåsan och bildar efter ett tag kristaller som sedan blir till stenar, om man har otur. Det blir alltså en ond cirkel att ge torrfoder.

Utöver det så innehåller nästan alla torrfoder spannmål (jag känner endast till 4 märken med 5 foder som inte innehåller vare sig det eller fisk). Spannmål har hög allergenicitet, orsakar plack vilket leder till tandsten och karies, det ökar risken för att katten ska bli överviktig, det ökar risken för att katten ska drabbas av diabetes, det irriterar tarmen och kan således ge för snabb tarmpassering med dåligt näringsupptag som påföljd, och det sänker övrigt näringsinnehåll i fodret.

I blötfoder utan spannmål finns inget onyttigt, så jag vet inte vad som skulle anses vara "godis" med det? Det är mer sockerarter i torrfoder.

Blötfoder jag rekommenderar är Mjau, Bozita och Husse. Icas portionspåsar i sås är också bra. Det är bara att vända på förpackningarna och läsa om de innehåller spannmål, fisk eller socker, och gör dem det är de inget att ha.

Man kan ge 2 gånger om dagen, är man effektiv kan man även ge oftare, tex när man vaknar, innan man åker till jobbet, när man kommer hem från jobbet och innan man går och lägger sig.

En kompromiss kanske kan vara möjlig i början, blötfoder 2 ggr om dagen plus en liten giva torrfoder?

Torrfoder jag rekommenderar är Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wildcat Etosha, Applaws Kitten & Chicken.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Slashignore
2012-08-27 17:53
#3

Jag ska prata med honom. Det största problemet är väl att vår honkatt inte gillar att äta när vi vill att hon ska äta. Vet egentligen inte varför, men hon äter helst när man inte uppmärksammar henne. Sen leker hon gärna med fodret och äter en liten bit åt gången… Min katt dock, han äter vad som helst.

Båda katterna är friska, har fina tänder och bra avföring… endast orolig över vatten konsumtionen. OCH eventuella framtida besvär…

Ska prata med sambon och se vad han säger, brukar gå ganska bra att övertala honom om man är ihärdig nog.

På tal om salt. Den mesta negativa kritiken jag har hört ang. torrfoder (då den vanliga "ica" sorten) är att de tillsätter salt för att katterna ska dricka mer. Vilket fick mig att häpna för det låter ju verkligen inte nyttigt. Men fick för mig att RC inte hade så mycket tillsatt salt så att det hade någon betydelse?

Upp till toppen
Annons: