Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2298 ggr
Lynxkissen
2012-08-21, 21:55

Barf hund + katt?

Jag har barfat min katt lite tidigare (dock har han återgått till mjau ett tag nu av vissa skäl) men jag har tänkt återgå till barf snart igen. Det verkar dessutaom som han saknar det och nya kattungen är galen i det ;)

Hur som helst- vi har tanke på att skaffa hund vartefter, hur fungerar barf för hund? Är det samma mått eller skiljer sig "recepten"?

Undrar även hur mycket färdig barfmat ni ger till era hundar/katter per kilo de väger?

Är lunga "samma" som att anväda muskelkött?

Tack!

Annons:
wesdi
2012-08-22, 09:07

Flört Nu har jag ingen katt men i stort sett kan du barfa hund och katt lika.

Det som möjligen skiljer sig är att en hund kan bilda taurin själv (behöver därmed inte tänka speciellt på att ge taurin-rik kött), en hund kan äta lite grönsaksmix om man vill ge det.
Däremot finns vissa hundraser som inte *tål* lever så bra…(kanske finns vissa kattraser som är lika?? Ingen aning).

Möjligt att det finns fler små skillnader… de vågar jag inte säga. Jag har som sagt bara hundar.

Mängden mat är densamma… utgå från 2 % av hundens/kattens förväntade vikt/normalvikt/idealvikt och sedan får man kanske justera lite upp eller ned… de är individer och kräver olika mängd mat.

Lunga räknar jag som inälvsmat.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

BARFmycat
2012-08-22, 19:42

Man behöver inte ge hjärta till hund, och de behöver inte lika mycket lever som katt, det är väl den skillnaden som är, och som Lena säger så tål hundar att äta mer vegetabilier om man vill ge det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Lynxkissen
2012-08-23, 21:49

Tack så mycket för svaren, väldigt bra att veta ;)

Jaha så lunga är inälvsmat. Vart får ni tag i "kött"? Jag har lite svårt att få tag i annat muskelkött mer än kottletter och köttfärs som finns på Ica….citygross har jag svårt att ta mig till… :/

Lynxkissen
2012-08-23, 21:56

Så om min katt väger 4,5kg så ska han äta 90-135g "färdig" mat baserat på 2-3%? Tror jag räknat fel tidigare i så fall, för jag har gett honom mer…

tack!

Heffipeffi
2012-08-24, 01:27

#3 Jag har för mig att lunga räknas till muskelkött Obestämd

Heffipeffi
2012-08-24, 01:30

#4 Du har räknat rätt.För mina katters del är det alldeles för lite med 2%. De äter ca 5-6% (Kastrerade både ute och inne) Men det märker du ju. 2% är bra att börja med, sedan får du justera uppåt eller nedåt allt efter hunden och kattens hull.

Annons:
BARFmycat
2012-08-24, 06:19

Hm, jag vet inte hur man "ska" räkna lunga, men jag skulle räknat det som organ eftersom det är så mycket bindväv i det.

Ja, och av mina katter äter 2 1,8%, och den tredje äter 3-5%Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: